Tulosta ei tule ja mikään ei etene. Ethän vain ole nysvääjä?

Nysväys. Tuo viheliäinen aika- ja energiasyöppö joka vie meidät mennessään syvälle epäedulliseen madonreikään. Siellä lopputulos on aina miinusmerkkinen riippumatta siitä, oliko tarkoitus saavuttaa jotain uutta tai palautua kuormituksesta lepuuttamalla kehoa ja mieltä olemalla hetki “ei yhtikäs mitään”.

Kirjoitin aiheesta LinkedIn-sivuilleni ja syntyi myrsky vesilasissa. Koska termi on aavistuksen provosoiva ja monitulkintainen, pureskellaan se nyt perinpohjin. Väärinymmärryksen vaara on suuri ja siihen meillä ei ole nyt varaa, sillä nysväyksen tunnistaminen voi olla avain onnistumiseen.

Törmäsin termiin filosofi JP Jakosen kirjassa Stressivapaa johtaja - 52 näkökulmaa itsensä johtamiseen, henkilökohtaiseen kasvuun ja viisaaseen elämään. Nysväyksen tiivistys poimintana suoraan kirjasta:

-------

“Nysväys on termi, jota ei välttämättä käytetä joka puolella Suomea. Täällä Satakunnassa se tarkoittaa pientä toimintaa, jonka näkyvä hyöty on verrattain pieni suhteessa käytettyyn vaivaan. Toisaalta nysväys voi olla mukavaakin. Voi olla mukavaa nysvätä harrastuksen parissa. Aikaa kuluu ja jotain saa aikaankin. Toisaalta nysväys on silti turhauttavinta, mitä on. Jos tarkoitus on edistää merkityksellistä projektia, on asian parissa nysvääminen rasittavaa. Silloin pitää tehdä jotain, jonka tuon keskustelun myötä ymmärsin. Silloin pitää ylittää nysväysraja.”

-------

Kun siirrytään syöminen-liikkuminen-palautuminen-muu-elämä -osastolle, jatkojalostaisin nysväyksen määritelmän seuraavaan muotoon:

-------

“Nysvätessä ihminen tekee ja on liian vähän ja kevyesti kehittyäkseen ja mennäkseen eteenpäin ja samaan aikaan kuitenkin liian paljon ja raskaasti palautuakseen.”

-------

Välttyäksemme väärinkäsityksiltä, otetaan esimerkkejä mitä nysväys ja nysvääminen eivät ole sekä yleiset huomiot.

  • Nysväyksen vastakohta ei ole kehittyminen, maailman pelastaminen, uusien innovaatioiden keksiminen tai muu galakseja räjäyttävä tekeminen. Jos et ole pelastamassa maailmaa tai luomassa itsestäsi superihmistä, et automaattisesti ole nysväämässä. Voit ihan hyvin olla silloin tekemässä tärkeitä asioita kuten palautumassa, viettämässä laatuaikaa perheen kanssa tai muutoin näperrellä itsellesi mielekkäiden pikkuaskareiden parissa. Eli jos hellitetään ns. suorittamisesta niin silloin ei olla automaattisesti heti nysväämässä.

 

  • Nysväys ja nysvääminen eivät ole ihmisarvokysymyksiä. Tasaisin väliajoin sinä nysväät, minä nysvään ja kaikki nysväävät. Maailma ei kaadu jos silloin tällöin nysvää. Tärkeintä on tunnistaa nysväävänsä silloin kun olisi oikeasti tärkeää saavuttaa jokin tavoite tai olla hetki tekemättä yhtään mitään kuormittavaa.

Sitten postauksen pihviin: Mitä nysväys ja nysvääminen ovat sekä yleisiä huomioita.

Jos katsot kuvaa Väkevä elämä -kirjastani, nysvääminen tapahtuu jatkumon keltaisella osiolla. Et siis ole henkisesti etkä fyysisesti mukavuusalueella palautumassa ja kasvamassa etkä epämukavuusalueella hakemassa ihmisenä kasvamiseen tarvittavia riittäviä ärsykkeitä.

jatkumo_väkevä_elämä.jpg

Vietät siis päiväsi sellaisella viheliäisellä sektorilla missä kuluu aikaa, vaivaa, rahaa, energiaa, fokusta ja hermoja. Lopputuloksena ei synny juuri mitään asioita edistävää tai kehittävää mutta samaan aikaan ei myöskään mitään palauttavaa tai korjaavaa.

Nysväyskierteen katkaisemiseksi olisi siis parempi joko ylittää tai alittaa nysväyskynnys. Eli tehdä ja olla vähän vähemmän, jotta palaudutaan ja korjaudutaan tai vähän enemmän, jotta edistytään tai kehitytään.

Muutama konkreettinen esimerkki nysväyksestä.

  • Haluat lääkäriksi mutta ensin pitäisi päästä yliopistoon lukemaan lääketiedettä. Valmistautumisesi on nysväystä silloin kun luet omaan potentiaaliisi nähden puolivaloilla niin, että aikaa, vaivaa, hermoja ja sosiaalista elämää kyllä kuluu mutta jäät vuodesta toiseen hieman alle sisäänpääsyrajan. Parempi olisi kuluttaa sama tuntimäärä johonkin muuhun tai sitten lukea vähän enemmän ja paremmin, jotta sisäänpääsyraja ylittyisi.

 

  • Treenaat kuntosalilla omaan lähtötasoosi, potentiaaliisi ja tavoitteisiisi nähden laiskasti niin, että salilla kuluu monta tuntia viikossa mutta kehitystä ei tapahdu siksi, että nysväyskynnys ei alitu eikä ylity. Eli teet sarjoja ja toistoja niin vähän ja niin kevyellä painolla, että et varsinaisesti palaudu mutta samaan aikaan tämä ärsyke ei ole riittävä kehittämäänkään. Eli teet esimerkiksi 2 sarjaa ja 6 toistoa painolla, jolla saisit todellisuudessa tehtyä 5 sarjaa ja 16 toistoa. Tottakai tälläkin treenillä saa liikettä niveliin, kaloreita palamaan ja usein kaikki mikä saa sohvalta ylös on plussaa. Mutta tärkeintä olisi ymmärtää, että jos kerran ollaan tehty uroteko ja päästy salille asti niin eikö olisi hyvä edes hieman extra-tsempata, ylittää nysväysraja ja saada kehitystä aikaan?

 

  • Alat siistimään ruokavaliotasi mutta teet sen vähän liian pienesti tärkeiden asioiden parissa tai vaihtoehtoisesti tosi intensiivisesti mutta väärissä asioissa. Tällöin syömisen siistimiseen kuluu aikaa, vaivaa, rahaa, hermoja ja päivittäistä fokusta mutta juuri minkäänlaisia tuloksia ei synny. Käytännön esimerkkinä kulutat rahaa ja opiskelet, hifistelet ja testailet tuntikausia joka viikko lisäravinteiden parissa samaan aikaan kun ruokapäiväkirjasi on täynnä pitsaa, karkkia, sokerilimua ja epäsäännöllistä ateriarytmiä. Nysväyskynnys voisi ylittyä laittamalla edes kolmasosa tästä ajasta, vaivasta ja rahasta aamupalan ja ateriarytmin parantamiseen ja nysväyskynnys ylittyisi.

 

  • Kun et ole hakemassa kasvulle tarvittavia ärsykkeitä epämukavuusalueelta (salitreeni, opiskelu, uuden oppiminen, työprojekti, jne.) olisi hyvä olla palautumassa sinulle sopivalla tavalla. Näin palautumista edistävillä rakennusaineilla on mahdollisuus mennä sinne mihin niiden kuuluukin sekä palauttavilla prosesseilla riittävästi aikaa tuottaa sinun kannaltasi edukas lopputulos. Hyvä esimerkki nykyajan nysväys-palautumisesta on vapaa ilta tai viikonloppu, jonka voisi kuluttaa itselle mielekkäiden pikkuaskareiden, perheen, hyvän musiikin, kirjallisuuden tai vaikka positiivisen sosiaalisen elämän parissa mutta kulutatkin sen riitelemällä sosiaalisessa mediassa yömyöhään Venezuelan talouskriisistä: verenpaineesi on koholla, stressireaktio päällä, yöunet menevät ja kukaan ei kuitenkaan vaihda mielipidettään.

Näin. Toivottavasti sain avattua tämän kohtalaisen haastavan ja ennen kaikkea väärinymmärryksille alttiin konseptin ymmärrettävään muotoon. Lopuksi haluan vielä korostaa, että jos sinulla ei ole jonkin teeman kanssa sen kummempia tavoitteita niin by all means nysvää like there is no tomorrow.

Mutta jos mielessä on saavuttaa aiheen piirissä jotain - kehonkoostumuksen muuttaminen, parempi palautuminen, terveys & suorituskyky, arjenhallinta - niin silloin on hyvä tarkastella ettei tekeminen vain ole lipsahtanut nysväyksen puolelle. Hyvä uutinen on se, että nysväyskynnyksen ylittäminen tarkoittaa usein vain pientä parannusta tekemisen määrässä tai laadussa. 

Jos haluat meiltä apua oman projektisi kanssa, heit viestiä linkin kautta kautta (Helsinki: http://bit.ly/2yQmXM3 - info@optimalperformance.fi - 040 183 5033, Tampere: http://bit.ly/2wnd4YP - info@optimalperformance.fi - 050 414 5280) tai heitä mailia suoraan minulle osoitteella joni@optimalperformance.fi.