Tuloksia syntyy kun saat mitä tarvitset. Ei silloin kun saat mitä haluat.

Tämä teema on vaikea käydä läpi koska se aiheuttaa tunnekuohuja. No, kukapa meistä hymyssä suin myöntäisi olleensa väärässä tai tehneensä vuositolkulla jotain muuta kuin sitä mitä olisi pitänyt? :) Toisaalta, jokainen meistä mielellään ottaa vastaan tuloksia esimerkiksi painonhallinnassa, rasvanpoltossa, voimien ja lihasmassan kasvatuksessa ja vieläpä niin, että jojottelun sijaan tulokset olisivat mahdollisimman pysyviä. Joten ehkä me nyt kaikesta huolimatta nostamme tämän ikävän kissan pöydälle paremman tulevaisuuden toivossa vaikka vähän ikävältä tuntuukin.

Nimittäin, tiedätkö mikä on valmennussuhteen kannalta paras tapa lähteä liikkeelle ja edetä sinun ja valmentajasi yhteisen projektin kanssa? Se, että sinä kerrot oireet, aikataulun, resurssit ja annat valmentajasi laatia suunnitelman, jota lähdette yhdessä toteuttamaan ja säädätte matkalla tarpeen mukaan. Hyvä tapa lähteä liikkeelle kuulostaa siis suurinpiirtein tällaiselta:

  • "Kehonkoostumukseni ei parane vaikka mitä tekisin, pystyn käymään kolmesti viikossa salilla ja olisi kiva olla paremmassa kunnossa ensi kesään mennessä. Mitäs tehdään?"
  • "Tuloskuntoni salilla ja lenkkeilyssä junnaa paikallaan, joten tarvitsisin vähän apua, voitaisiin nähdä 1-2krt/viikko ja loput treenit teen omatoimisesti. Varsinaista deadlinea projektille ei ole mutta aloitetaan nyt vaikka 6kk projektilla. Mites lähdetään liikkeelle?"
  • "Olen aivan hukassa kaiken syömisen, liikkumisen ja palautumisen kanssa. Ennen kaikki oli hyvin mutta nyt on niin paljon kaikenlaista. Aloitetaanko projekti, mitä kannattaisi tehdä?"

Sitten kääntäen: Tiedätkö mikä on valmennussuhteen kannalta huonoin tapa lähteä liikkeelle ja edetä sinun ja valmentajasi yhteisen projektin kanssa? Se, että sinä kerrot valmentajallesi mitä hänen pitää tehdä. Huono tapa lähteä liikkeelle kuulostaa siis suurinpiirtein tällaiselta:

  • "Kehonkoostumukseni ei parane vaikka mitä tekisin, joten teepä minulle tosi tiukka ruokavalio ja kunnon salitreenimankeli, nyt laitetaan Tosiprojekti (tm) käyntiin!"
  • "En ole saanut salitreeneissä oikein kehitystä, joten teepä minulle sellainen viisijakoinen ohjelma, jossa on jokaiselle lihasryhmälle oma päivänsä ja uskon, että hiilareista kannattaa leikata kunnolla pois ja 10% lisää rasvaa ja protskua makroihin. Teetkö mulle tälläsen ohjelman?"
  • "Haluan lisää lihasta ja rasvaa pois ja luin eilen netistä paljon juttuja ja totesin, että teepä minulle sellainen koko vartalon treeniohjelma, jolla vedän kehon neljästi viikossa läpi, kolme pk-lenkkiä ja sitten ruokavalion, että olen 200kcal miinuksella joka päivä."
lasse.jpeg

Nyt heti alkuunsa todettakoon, että aina välillä myös valmennettavaksi tuleva ihminen osuu oikeaan ja tietää mitä tarvitsee. Mutta näitä ihmisiä yhdistää usein se, että he ovat joko entisiä kilpaurheilijoita, joilla oman kehon tuntemus on hiottu kohdilleen tai ovat jo valmiiksi hyvässä kunnossa, jolloin valmennusprojekti on enemmänkin detailien hiomista ja suorituskyvyn ns. kutosvaihteen löytämistä.

Mutta huomattavasti useammin tästä ei ole kyse.

Jos olet vuosikausia paininut paino-ongelmien kanssa, virta on niin lopussa, että arjesta on tullut yhtä selviytymiskamppailua tai yrityksistä huolimatta suorituskykyloikka seuraavalle tasolle ei tunnu onnistuvan niin on ainakin hyvin hyvin todennäköisesti olet tehnyt jotain väärin. Purkanut ongelmaa väärästä päästä, tulkinnut kehon ja mielen signaaleja väärin tai vaikkapa tehnyt laskuvirheen tai virhearvion siitä mistä ongelma johtuu ja miten se pitäisi korjata.

Eli jos tuloksia ei tule niin tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit tyhmä. Sinulla on varmasti elämässäsäsi muutakin tekemistä kuin miettiä treenijakoa, makro- ja mikroravinteita ja optimaalista palautumista. Tämä on itse asiassa se on vain ihan hyvä juttu, sillä monelle tekee pelkästään hyvää ettei koko elämä pyöri näiden ympärillä.

Usein ongelmatilanteissa on kyse siitä, että ihmisen ollessa tällainen monimutkainen ja -tahoinen psykofyysinen kemikaalilaboratorio on käynyt jokin kolmesta virheestä:

  • Lähtötilanne on arvioitu väärin eli suunnitelma on liian raju suhteessa lähtökuntoon tai joskus personal trainerin sijaan on ensiksi käytävä lääkärin tai psykologin vastaanotolla.
  • Suunnitelma on arvioitu väärin eli suunnitelma on liian raju suhteessa lähtötilanteeseen, käytettävissä olevaan aikaan tai kuormitusta tulee liikaa tai liian vähän.
  • Tavoite on asetettu väärin eli pyritään liian kovaan lopputulokseen liian nopeasti.
noora_strongman.jpeg

Lopun yhteenvetona otetaan vähän konkretiaa, että mitä postauksen otsikko "Tuloksia syntyy kun saat mitä tarvitset. Ei silloin kun saat mitä haluat" tarkoittaa käytännössä. Olemme tähän asti levittäneet ravinnon, treenin ja elämäntapojen ilosanomaamme noin seitsemän vuoden ajan ja vastaanottopäässä on ollut yhteensä n. 40 000 ihmistä. Siltä pohjalta tiivistäisin muutaman yleisimmän esimerkin missä ollaan haluttu, toivottu tai vaadittu väärää asiaa tuloksien - energisempi arki, parempi kehonkoostumus, enemmän voimaa - saavuttamiseksi.

  1. Haluat tarkemman ruokavalion painonpudotusprojektiin mutta todellisuudessa tarvitset parempia tapoja ja joustavamman suhteen syömiseen ja ravintoon liittyen.
  2. Haluat jonkun piiskaamaan sinua treeneissä ja kertomaan mitä pitää syödä mutta todellisuudessa tarvitset apua siihen, että osaat tehdä nämä asiat itse ja rennommalla otteella. Me emme voi olla vierelläsi jokaisen ravintoon, treeniin ja palautumiseen liittyvän päätöksen koittaessa. Muistuttaisin myös, että kukaan ei piiskaa tai ruoski itseään terveeksi esimerkiksi 40 vuotta putkeen.
  3. Haluat opetella syömään ja liikkumaan terveyttä ja suorituskykyä parantavasti mutta todellisuudessa tarvitset apua siihen, että uni ja palautuminen saadaan kuntoon koska 5h yöunilla ja kovalla stressikuormalla säännöllinen ja fiksu syöminen ja liikunta on tuomittu epäonnistumaan.
  4. Haluat treeniohjelman, joka ottaa miehestä / naisesta mehut pois koska treenin pitää viedä epämukavuusalueelle mutta todellisuudessa tarvitset treeniohjelman, joka vie sinut vain riittävän pitkälle ja vain riittävän lyhyeksi aikaa epämukavuusalueelle koska voit kehittyä vain niin nopeasti kuin pystyt palautumaan.
  5. Haluat samanlaisen ruokavalion ja treeniohjelman kuin siinä yhdessä televisio-ohjelmassa missä ihmiset sai tosi hyviä tuloksia mutta todellisuudessa tarvitset sinulle parhaiten sopivan kokonaisuuden ravinnosta, treenistä ja palautumisesta koska kaikkia ihmisiä on turha yrittää survoa samaan muottiin.
  6. Haluat ns. kaiken (pudottaa painoa, lisätä lihasmassaa, polttaa rasvaa, lisätä voimaa, tehdä pitkää työpäivää konsulttina tien päällä, olla läsnä perheen kanssa, matkustella ulkomaille) ja mieluiten heti (2-3kk sisään viimeistään) mutta todellisuudessa tarvitset ohjelman joka optimoi eri osa-alueita niin hyviksi kuin ne kiireisessä arjessasi on mahdollista ja hyväksyt, että jokaisella rintamalla ei voi sotia 100% höyryllä jos aikoo menestyä yhdessäkään.
  7. Haluat oppia syömään, liikkumaan ja palautumaan paremmin koska tässä on just nyt niin paljon kaikenlaista mutta todellisuudessa tarvitset apua elämänhallinnallisissa ja arvomaailmaan liittyvissä kysymyksiä sillä kun "tässä on just nyt niin paljon kaikenlaista" kestää seitsemän vuotta putkeen ei puhuta enää just nyt -henkisistä asioista vaan kroonistuneista ongelmista, jotka eivät ratkea paperilappu-ruokavalioilla tai kyykkyohjelmilla.

Että näin. Kuten yllä olevista esimerkeistä huomaat, aina välillä on voinut itsekin osua oikeaan siinä, että minkä vuoksi tulokset jumittavat. Eli tavallaan se mitä haluat on joissakin tapauksissa sama asia, joka tuottaa myös tuloksia. Mutta jos tuloksia ei ole syntynyt, ovat faktat olleet pielessä tai kenties kohdillaan mutta viimeistään toteutuksessa on jokin ollut edelleen pullonkaulana.

Toivottavasti tämä herätti pohtimaan, että mikä omalla kohdallasi voisi olla onnistumisen ja tulosten pullonkaulana. Sinänsä nämä treeni-, ravinto- ja elämäntapahommat ovat hyvin tulosorientoitunutta, että oli se systeemisi mikä tahansa niin jos se ei tuota toivottuja tuloksia, niin ainakin kannattaa kokeilla muuttaa jotain. Tämä jotain taas voi olla kaikkea uuden lisäämistä, vanhan poistamista, kärsivällisyyttä, detailien viilausta tai koko projektin uudelleen organisointia.

Nyt ei muuta kuin tsemppiä tekemiseen. Jos haluat meiltä apua, autamme sinua mielellämme Helsingissä (040 183 5033), Tampereella (050 414 5280) ja etävalmennuksena, ryhmissä tai yksilövalmennuksessa. Voit myös täyttää alta lomakkeen ja olemme sinuun yhteydessä. :)

Nimi *
Nimi