“Onko aina pakko olla joku systeemi, eikö voi vaan olla ja elää?”

Kun verkossa käytävä virtuaalimiekkailu siitä, että mikä treeni-, ravinto- tai palautumissysteemi on paras kiihtyy riittävän suureksi, ilmestyy usein takavasemmalta keskustelua tovin sivusta seurannut kysymään, että “miks tästä pitää tehdä niin vaikeeta, eikö voi vaan olla ja elää?” Tämähän on vallan mainio kysymys, joten otetaan tarkasteluun.

Koska minulla on suunnaton tarve olla aina kaikkien kaveri ja koitan nähdä erilaisten ehdotusten potentiaalin niin onkin heti alkuun todettava, että kaikennäköisillä systeemeillä ja systeemittömyyksillä on saatu aikaan sekä erinomaisia tuloksia että myös totaalisia katastrofeja. Joten ehkä otsikon kysymyksen lentäessä ilmoille päädytään siihen vanhaan tuttuun asiantuntijoiden lausahdukseen, että “no se vähän riippuu…”

Mutta ei luovuteta näin helpolla vaan mietitään hetki asiaa puolesta ja vastaan.

Tarvitaanko joku systeemi? - Ei.

Jos minulta kysytään niin tämä vaihtoehto on hyvin yksinkertainen ja suoraviivainen: jos hommat toimii ja saavutat omat tavoitteesi ilman sen kummallisempia systeemejä niin that’s it. Olisi vähän hölmöläisten hommaa ruveta hakemalla hakemaan ongelmia sieltä missä niitä ei ole. Jos asetetaan minimitavoitteeksi perusterveys ja arjen askareiden hoituminen ilman kohtuuttomia ponnistuksia ja nykyinen treeni-ravinto-palautuminen -kombinaatiosi hoitaa homman kotiin niin jatka ilman muuta valitsemallasi tiellä.

Tarvitaanko joku systeemi? - Kyllä.

Sitten on tietysti aina tämä kolikon kääntöpuoli eli hommat ei suju nykyisellä systeemillä. On esimerkiksi kertynyt epäterveellinen määrä ylipainoa jota ei saada karistettua pysyvästi pois, stressiä on liikaa ja liian pitkään, nukutaan huonosti ja liian vähän, treeni ja arkiaktiivisuus on liian vähäistä ja mikä otsikon kysymyksen kannalta oleellisinta: muutos parempaan ei onnistu.

Nyt en ota kantaa mikä systeemi olisi paras valinta milloinkin vaan puhutaan yleisesti vain systeemien eduista. Sovitaan, että systeemi tässä kohtaa tarkoittaa jotain punaista lankaa tekemisessä liittyen ravintoon, treeniin, palautumiseen ja arjen jaksamisen parantamiseen. Eri systeemit toimivat eri konteksteissa, joten joskus systeemi voi olla yksiselitteinen ja tarkka, joskus monipuolinen ja joustava. Joskus taas intensiteetiltään ja volyymiltaan kuormittava ja toisaalta taas kevyt ja lempeä ja niin edelleen.

Mutta mitä tulee systeemien hyötyihin, keksin ainakin viisi erilaista skenaariota, joissa vuosien varrella fiksusti sovelletusta systeemistä on ollut hyötyä.

#1: Uuden asian opettelu. Vanhoilla treeniin, ravintoon ja palautumiseen liittyvillä valinnoilla, päätöksillä ja tavoilla on ollut vuosia aikaa hioutua osaksi arkeasi ja tulla automaattiseksi toimintavaksi. Ne ovat siis ikään kuin sinun normaali tapasi toimia, että “näinhän näissä tilanteissa tottakai tehdään”. Nyt kun tätä normaalia lähdetään muuttamaan eli rakennetaan sinulle uusi normaali niin monesti pelkkä “No mä täs kesän mittaan alan vähän liikkumaan” tai “Pitääpä ruveta vähän katsomaan tuota syömistäkin paremmaksi…” on ideana tosi kiva mutta voi johtaa siihen, että havahdut muutaman viikon päästä, että “Hetkonen, kylläpä aika rientää, mites tämä on päässyt kokonaan unohtumaan?” Fiksusti toteutettu systeemi voi antaa selkeät raamit, aikataulun ja suunnitelman, jonka avulla hyvää tarkoittava mutta tekemistä aikaan saadakseen liian ympäripyöreä idea muuttuu tekemiseksi. Eli syntyy jotain seuraavaa: “Syödään tällaisella reseptillä valmistettu smuutsie aamupalaksi”, “Käyn salilla tämän ohjelman opastuksella tiistaisin ja torstaisin 17.00 töiden jälkeen” ja “Rauhoitan illan viimeisen tunnin klo 21.00 eteenpäin että saan paremmin unta”.

ruokakollaasi_1.jpg

#2: Kiireisessä elämänrytmissä onnistuminen. Jos arkesi työn, perhe-elämän ja muiden vastuiden osalta muistuttaa kuormittavuudeltaan ainakin etäisesti kilpaurheilua, ehkä myös omasta jaksamisesta huolehtimiseen kannattaa panostaa järeämmällä systeemillä kuin tavallinen sunnuntailiikkuja? Fiksusti suunniteltu systeemi ja ennen kaikkea toteutusaikataulu vähentää aikaa joka kuluu ravinnon, treenin ja palautumisen kanssa märehtimiseen ja virtaa riittää paremmin hoitaa em. muut elämän osa-alueet. Kun sinulla on selkeä ja toteutuskelpoinen ohjelma voimaharjoitteluun, välineet lenkkeilyyn ja joustavan jämäkkä ravintofilosofia ja hyvät työkalut palautumiseen niin perusterveyteen ja hyvään kuntoon vaadittava tekeminen onnistuu kiireisessäkin arjessa. Tarvitsee vain tehdä asioita oikein ja oikeita asioita.

#3: Piilossa olevan potentiaalin löytäminen. Jokaisella meistä on se mökkinaapurin serkku, joka hyvällä perimällä, historialla ja elinympäristöllä varustettuna on yllättävän hyvässä kunnossa vaikka elintavat ovat ihan päin seiniä. Tällaisissa tapauksissa kun tämä lahjakkuus ja historia on yhdistetty fiksuun systeemiin ja tekemisen riemuun niin saavutetut tulokset yllättävät sekä systeemin testaajan että sen laatijan. Eli otollisissa olosuhteissa homma voi hoitua “ihan ookoo” mutta kiitosta on satanut kun fiksuun systeemiin vaihdettua on saavutettu jotain mistä ei aikaisemmin osattu edes uneksia (sohvaperunasta kilpaurheilijaksi, arjessa selviytyimisestä arjessa kukoistukseen, jne.)

#4: Isot tavoitteet saavuttaaksesi. Systeemit auttavat silloin kun on tarkoitus saavuttaa jotain mikä tuntuu nykytilanteeseen nähden olevan jossain puolikkaan valovuoden päässä. Ehkä haluat samaan aikaan jaksaa kuormittavaa mutta mielekästä työuraa ja kilpailla urheilulajissa tai pudottaa 40 kiloa ylimääräistä painoa tai katsoa miten vahva, suorituskykyinen tai menestyksekäs triathlonisti sinusta voisi tulla jos paiskit kunnolla hommia kolmen vuoden ajan. Isot tavoitteet harvemmin saavutetaan ihan vain fiilispohjalta tai vähän kaikenlaista kokeilemalla. Kilpaurheilusta tuttuja systeemejä (lähtötilanteen kartoitus, nousujohteinen treenisuunnitelma, edistymisen mittaaminen, ravinnon ja palautumisen optimointi, jne) on ihan hyvin mahdollista skaalata alaspäin myös tavallisen kansalaisen arkeen niin, että tuloksia syntyy mutta tekeminen ei ala ahdistamaan.

#5: Jos ei muuten tunnu onnistuvan. Tämä kohta on vähän kuin systeemiä tarvitsemattoman “onnistuu fiilispohjaltakin” -skenaarion vastakohta. On ns. kokeiltu kaikenlaista mutta juuri minkäänlaisia tuloksia ei ole syntynyt. Ainakaan niin, että tulokset olisi pystytty säilyttämään ympäri vuoden. Näissä tilanteissa on yleensä mahdoton sanoa jälkikäteen, että mitä sitten ihan oikeasti on tehty. Syötyjä aterioita on mahdoton muistaa jälkikäteen ja sekä treeni-intensiteetin että kuormitus / palautuminen -suhteen arviointi voi mennä omatoimisesti metsään. Kun käy läpi huolellisesti lähtötilanteen, tavoitteet ja arjen resurssit ja lähtee sovittamaan sinne jollain sopivalla systeemillä kaikkein tärkeimpiä perusasioita sopivilla annostuksilla niin yleensä nähdään pieniä ihmeitä tapahtumassa viikosta toiseen.

progressio.jpg

Ihan lopuksi haluaisin vielä muistuttaa siitä, että ei treeniin, syömiseen ja palautumiseen liittyvissä systeemeissä ole periaatteessa kyse mistään sen ihmeellisemmästä asiasta kuin mitä tekisit jos haluaisit opiskella mitä tahansa uutta, vaikkapa mandariinikiinaa. Ehkä onnistuu omatoimisesti fiilispohjalta arjen melskeen keskellä. Jos ei niin ehkä kansalaisopiston kurssille ilmoittautuminen tarjoaa paremman systeemin, jolla homma lopulta hoituu kuntoon paremmin ja nopeammin.

Semmoista. Jos haluat lähteä mukaan meidän tuloksia tuottavaan ja ihmisläheiseen valmennussysteemiin, Optimal Tribe -verkkovalmennus- ja -yhteisö on oma suositukseni. Hinta on 19,90€/kk ja aloittaa voit vaikka heti, esim. TÄSTÄ tai klikkaamalla alla olevaa kuvaa.

✅ Saat treeniohjelmat helposti opittavilla ja tehokkailla liikkeillä ja tekniikkavideoilla
✅ Selkeän ja nousujohteisen treenisuunnitelman ympäri vuoden
✅ Omat treeniohjelmat aloittelijoille ja edistyneille sekä kotitreeniin
✅ Kysy & vastaa -mahdollisuuden suljetussa Facebook-ryhmässä
✅ Treenaat niin harvoin tai usein kuin sinulle parhaiten sopii
✅ Valmennusapua ja tietoutta myös ravintoon, palautumiseen ja elämäntapoihin
✅ 14 vuorokauden rahat takaisin -takuu
 Hinta vain 19,90 €/kk