"Voisi jopa sanoa että alkaa olla voittajafiilis!"

Millainen oli lähtötilanteesi ennen valmennusta? (ravinto, liikunta, elämäntavat)

Olen 35-vuotias muusikko, pienen perheen (poika 9-v, äiti ja isä) äiti. Olen aina pitänyt liikunnasta, ja urheiluharrastuksia on ollut jos jonkilaisia, pallopeleistä pilatekseen. Välillä on ollut vähemmän liikunnallisia kausia, välillä aktiivisempia. 1,5 vuotta sitten syyskuussa lupaavasti alkanut juoksuharrastus katkesi muutaman kk juoksentelun jälkeen sitkeään, edelleen juoksun estävään jalkavaivaan. Jalkaongelmat haittasivat pahasti myös pisimpään mukana kulkenutta liikuntamuotoa eli jääkiekkoilua, jota pelaan harrastetasolla. Liikunnan vähentyessä olemattomiin ja syömisten ollessa vähän mitä sattuu, olo alkoi olla turvonnut ja vetämätön. Vuosi sitten kyllästyin ankeaan oloon, ja yritettyäni aluksi itse siistiä ruokavaliota, liityin lopulta pikaisesti valittuun nettivalmennukseen. Paino tippui lopulta muutaman kilon, ja jenkkakahvatkin sulivat jonkin verran todella niukalla ruokavaliolla ja kovalla kuntosalitreenillä, mutta keinoja pysyvään hyvinvointiin ja terveyteen en löytänyt. 3 kk valmennuksen jälkeen jäin "tyhjän päälle" ravinto- ja treeniasioissa, sillä oli selvää että sellaisella dieetillä ei voi jatkaa loputtomiin. Totesin myös, että pelkästään ulkonäkötavoitteinen treenaaminen ei ole minua varten, sillä en tähtää kisalavoille.

Monen mutkan ja onnekkaan sattuman kautta tutustuin Optimal Performanceen ja OP:n edustamaan arvomaailmaan: "Terveys edellä pysyviin tuloksiin". Googleteltuani aikani ja saatuani parilta tuttavalta ylistäviä kehuja tiimin toiminnasta, ajattelin, että annetaan nyt vielä toiselle nettivalmennukselle mahdollisuus.

Entä tilanne valmennuksen päätteeksi?

Lähdin matkaan avoimin mielin, ilman ennakko-odotuksia. Päätavoitteni oli, että pääsisin sellaiseen tilanteeseen, jossa "keho mahdollistaa asioita, ei estä niitä" (ja ne vähän pienemmät tavoitteet leuanveto ilman apuja ja parempi kehonkoostumus). Olen iloisesti yllättynyt saamistani tuloksista! Viimeisimmässä biosignature mittauksessa joulukuun lopussa näkyi, että lähtötilanteeseen verrattuna painoa on tullut kolmisen kiloa lisää, rasva% on tippunut 3% ja rasvatonta massaa tullut lisää 4 kiloa! Voimat ovat kasvaneet hienosti, ja vaikka en jalkavaivan takia edelleenkään pysty tekemään perinteistä aerobista "juoksutreeniä", ei kiekkopelien kolmannessakaan erässä enää tule totaalista hyytymistä :) Eli MM-valmennus on pakosti vaikuttanut myös siihen.

BioSignature Hanna-Kaisan Ranisen ohjauksessa on toiminut omalla kohdalla todella hyvin MM-valmennuksen tukena. Nettivalmennuksen ruokavaliolla pääsi jo pitkälle, sillä MM-valmennuksen hyvien ja selkeiden ohjeiden avulla ruokavalion pystyi heti alussa rakentamaan ja tuunaamaan itselleen sopivaksi. BioSignaturen otin avuksi, sillä halusin tietää enemmän oman kehon toiminnasta ja tilasta. Olo on nyt valmennuksen loppupuolella mainio ja viihdyn taas omassa kehossani - voisi jopa sanoa että alkaa olla voittajafiilis!

Mitä hyötyä koit valmennuksesta ravinnon, treenin ja muun suhteen? 

Ehkä pysyvin ja tärkein oppi minulle on ollut itselle parhaiten sopivan ruokavalion löytäminen. Sekä se, että milloin kannattaa syödä mitäkin. Pientä viilausta toki vielä on, mutta on vahvasti sellainen tunne, että näillä tiedoilla ja opeilla pystyn voimaan hyvin ja pysymään terveenä jatkossakin. Astmaoireet ovat olleet ilmeisesti juurikin ruokavalion ansiosta hyvin vähäiset valmennuksen aikana, enkä ole entiseen tapaan napannut jokaista ympärillä pyörivää flunssavirusta vaan pysynyt suurin piirtein terveenä koko syksyn.

Treenin suhteen minulle on avautunut ihan uusi ja mielenkiintoinen maailma! On ollut mahtavaa saada uusimmat tiedot treenirintamalta, kaikki ohjeet on hyvin perusteltu (miksi kannattaa harjoitella näin, miten tämä vaikuttaa kehoon, miksi tämä vaihtoehto on parempi kuin joku toinen jne.), treenit on olleet haastavia ja motivoivia, vastaukset kysymyksiin on tulleet nopeasti ja jälleen hyvin perusteltuina. Moneen uuteen termiin ja tekniikkaan on valmennuksen aikana saanut tutustua, ja valmentajien ammattitaito on huippuluokkaa! Meikäläinen on edelleen ihan intona ja valmentajat ovat joutuneet välillä vähän toppuuttelemaankin...  "Joskus vähemmän on enemmän" on ollut minulle toinen tärkeä oppi valmennuksen aikana, ja pakkohan se on tuloksia katsoessa uskoa että näin on.

Treenikouluissa on harjoiteltu turvallisia nostotekniikoita ja saatu paljon tietoa treenaamisesta ja kehon toiminnasta. Pari kertaa olen käynyt harjoittelemassa tekniikoita myös yksilöohjauksessa huippuvalmentaja Heikki Marinin opastuksessa, sillä selkäni ei ole ihan parasta laatua. Olen nimittäin aina kuvitellut, ettei skolioosiselkäni ikinä kestäisi kyykkyjä tai maastavetoja. Tämän valmennuksen ja Heikin neuvojen ansiosta tiedän, että selkä kestää oikein hyvin ja koko ajan vahvistuu :) Alkuvalmennuksessa vaivanneet jäykät olkapäät eivät vaivaa enää, ja se ihka ensimmäinen leuanveto ilman apuja onnistui vuoden 2014 viimeisessä treenissä! 

Viikkotehtävät ovat olleet tärkeä osa valmennusta ja laittaneet miettimään hyvinvointia ja omia tottumuksia hyvinkin kokonaisvaltaisesti. 6kk valmennus on juuri sopivan mittainen, jotta uusia pysyviä tapoja ehtii omaksua ja kehitykseen kuuluvat ylä- ja alamäet vähän tasoittua. Opeteltavaakin riittää, mutta "työkalupakissa" on nyt jo mukavasti välineitä oman hyvinvoinnin parantamiseen ja ylläpitoon.

Mitä muutoksia olet huomannut kokonaisuutena, esim. jaksaminen yms?

Kokonaisuutena olo on hyvä ja "terävä" = keho ja mieli on huomattavasti paremmin hereillä kuin puoli vuotta sitten.  Uskallan myös kuunnella kehoa enemmän ja luottaa siihen, että joskus lepo on fiksuin valinta väsyneenä treenaamisen sijaan. Suhtautuminen perusasioihin - lepo, ravinto, treeni - on muuttunut enkä stressaa enää niin paljoa pikkuasioista. Jos joskus ei mene kaikki osa-alueet ihan nappiin, niin ei se niin nuukaa ole. Välillä eväät unohtuu kotiin tai sitä "täydellistä" vaihtoehtoa ei ole saatavissa, mutta silloinkin voi valita fiksummin. Herkuttelustakaan ei enää tule "nyt mie romahan" -fiilistä, vaan nautin jokaisesta suupalasta silloin, kun sen aika on. Kokonaisuus ratkaisee ja valinnat sekä toiminta pitkällä aikavälillä tuntuu olevan pikkuasioita tärkeämpää :)

Kenelle suosittelisit Optimal Performancen valmennuksia?

Ihan kaikille ikään, kokoon, kokemukseen katsomatta. Oli tavoitteena painonpudotus tai -kasvatus, pysyvästi terveelliset elämäntavat, muhkeat muskelit tai timmi takamus, valtavat voimat tai gepardin nopeus, yleinen parempi ja virkeä fiilis, makoisammat unet tai halu parantaa suoritusta omassa urheilulajissa, OP:n supertaitava ja kannustava valmennustiimi löytää avaimet onnistumiseen!