Vieraskynä - Tasapaino. Riittävästi aikaa. Liikunnan riemu.

Oikotie Optimaaliin -valmennuksen kevätkierros saatiin päätökseen kesällä. Tässä yhden valmennettavan kokemuksia. Syyskierros alkaa 22.9. Lähde ihmeessä mukaan. :)

Millainen oli lähtötilanteesi ennen valmennusta? (ravinto, liikunta, elämäntavat)

Taustani on varmasti hyvin tyypillinen ennen suurta elämäntapa remonttia nuorella aikuisella. Muutin maalta kaupunkiin viisi vuotta sitten ja muuton ja loukkaantumisten vuoksi aikaisemmat liikuntaharrastukset jäivät. Itsenäisessä elämässä oli myös opettelemista, jonka vuoksi ruokatottumukset muuttuvat epäterveellisimmiksi. Ei siis ollut ihme, että vireystaso ja painokäyrä olivat kääntäen verrannollisia koko opiskelujen ajan! Viiden vuoden aikana painoa tuli tasaisesti lisää pari kiloa vuodessa ja vireystaso taas laski samaa tahtia. Olin jatkuvasti väsynyt, kipeä ja liikunnan riemu oli hävinnyt olemattomiin.

Lähdin puoleksi vuodeksi opiskelemaan ja lomailemaan ulkomaille, ja se oli tietynlainen täyskäännös elämässäni. Ulkomailla pääsin irti jatkuvasta stressikierteestä, sain nukuttua ja arkiliikunta lisääntyi. Energiaa riitti paljon enemmän ja arki oli niin paljon mielenkiintoisempaa. Tunsinkin voivani paljon paremmin kuin Suomessa, vaikka ruokavalio oli yhä retuperällä pitsan ja pastan luvatussa maassa. Siitä huolimatta paino käyrä lähti laskuun ja innostus liikuntaan palasi. Tuntui että voimia riitti vaikka mihin!

Paluu Suomeen ja arkeen oli kuitenkin aikamoinen shokki: stressikäyrät nousivat pilviin opiskelu- ja työkiireiden takia. Asiaa ei myöskään auttanut uuteen koiranpentuun totuttelu ja sisäsiisteyskoulutus. Olin aivan poikki, äärettömän väsynyt, söin huonosti, nukuin huonosti ja ennen kaikkea ei tullut mielenkään lähteä vapaaehtoisesti lenkille saati jumppaan. Myös paluu normaaliin arkeen kylmässä Suomessa puolen vuoden matkustelun jälkeen oli henkisesti aika raskasta.

Vuoden 2013 lähestyessä loppuaan älysin, että on pakko tehdä asialle jotain! Halusin saavuttaa Suomessa samanlaisen olotilan, jonka olin saavuttanut ulkomailla. Stressi opiskelujen ja töiden suhteen helpotti hieman ja pikkukoirakin oli kasvanut jo isommaksi, joten uskoin, että nyt olisi juuri oikea hetki elämänmuutokselle. Kiireisen syksyn takiakin vaaka näytti melkein 7kg enemmän kuin puoli vuotta aiemmin ja päätin avopuolison kannustamana ottaa osaa Optimal Performancen Oikotie optimaaliin, josta olin lukenut hyviä kokemuksia eräästä blogista jo aikaisemmin, vaikka se opiskelijan kukkaroa kirpaisikin. 

Entä tilanne valmennuksen jälkeen?

Nyt jälkikäteen voin kuitenkin sanoa, etten olisi voinut rahojani käyttää paremmin! Se, mitä olen saanut tästä valmennuksesta, on ollut paljon arvokkaampaa kuin se summa, jonka valmennukseen käytin. Toki valmennuksen myötä painoa on lähtenyt puolen vuoden aikana 10kg ja isoja muutoksia on muutenkin tapahtunut ulkoisessa olemuksessa, mutta enemmän annan arvoa sille suurelle muutokselle, joka on tapahtunut pääni sisällä.

 Olen oppinut ottamaan elämässä rennommin ja kuuntelemaan omaa kehoani sekä mieltäni - jos väsyttää, niin lepään, jos on nälkä, niin syön. Voin huomattavasti paremmin ja olen huomattavasti itsevarmempi kuin aikaisemmin. En usko sen kuitenkaan johtuvan ainoastaan painon pudotuksesta, vaan ennen kaikkea siitä, että voin paremmin kehossani ja puolen vuoden aikana opin kunnioittamaan sitä.

Mitä hyötyä koit valmennuksesta ravinnon, treenin ja muun suhteen?

Valmennuksen aikana opin uuden suhtautumisen ruokaan. Olen alkanut kiinnittää huomiota siihen mitä syön. Haluan, että ruoka on sekä hyvän makuista, että ravinnerikasta. Haluan syödä mahdollisimman puhtaasti ja monipuolisesti, eli mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa, joka sekä maistuu hyvälle, että josta jää syömisen jälkeen hyvä olo. Opin kuitenkin myös tietyllä lailla rentoutumaan ruuan suhteen. Jos elän ja syön suurimman osan ajasta terveellisesti, ei ole kokonaishyvinvoinnin kannalta väliä jos syön ystävien kanssa ravintolaillallisen jälkeen jälkiruuan tai jos syön jäätelö kesällä perheen kanssa. Pääasia, etteivät epäterveelliset herkut ole jokapäiväistä arkea tai palkinto. Otan ravinnon suhteen rennosti, nautin herkuiksi hedelmiä ja marjoja tai esimerkiksi raakasuklaata. Pääasia, että ravinto ei ole stressitekijä vaan voimavara.

Olen oppinut myös uuden suhtautumisen liikuntaan: liikun itseäni ja hyvinvointia varten, en siksi, että jokaisen tulisi liikkua ohjeiden mukaan parituntia viikossa. Haluan liikkua, jotta voin ja jaksan paremmin. Liikunnan pitää olla toki hauskaa, mutta salille voi mennä vaikka ei juuri nyt huvittaisi. Liikunnasta tuli osa jokapäiväistä arkeani. Olen myös aivan hurahtanut salilla käyntiin. On hienoa nähdä miten yhdessä oikean ruokavalion kanssa salitreeni tuottaa nopeasti tuloksia ja voimatasot ja liikkuvuus kasvavat! Vielä olisi kuitenkin parannettavaa kehonhuollossa, ja sen onkin seuraava projektini!

Mitä muutoksia olet huomannut kokonaisuutena, esim. jaksaminen yms?

Ainoa tavoitteeni tämän valmennuksen suhteen oli että haluan olla pirteämpi, ja sen olen ehdottomasti myös saavuttanut. Toki olen yhä satunnaisesti myös väsynyt, mutta nyt tiedän mistä se johtuu. Olen löytänyt valmennuksen aikana tasapainon ruokailun, liikunnan ja ennen kaikkea levon välille. 

Tiedän, että jos jokin osa-alue tästä pyhästä kolminaisuudesta on epätasapainossa, myös väsymys tulee takaisin ja se heijastuu myös muihin elämäni osa-alueisiin. Esim. jos en nuku tarpeeksi (8-9h yössä), en jaksa myöskään liikkua tai huolehtia ravinnosta, saatikaan opiskella täydellä teholla tai pitää yllä hyvää parisuhdetta!

Tasapaino on toki vielä usein horjuva ja joudunkin tekemään jatkuvasti töitä sen ylläpitämiseksi. Mutta, kuten olenkin useille ystävilleni huomauttanut, en ole dieetillä vaan olen rakentamassa jotain pysyvämpää, ja minulla on koko loppuelämäni aikaa opetella uutta elämäntapaani. Pikkuhiljaa hyvä tulee

Kenelle suosittelisit Optimal Performancen valmennuksia?

Suosittelen valmennusta ehdottomasti kaikille, joilta on hukassa liikunnan riemu, ja jotka haluavat uutta suuntaa elämälleen. Osallistukaa ehdottomasti lisätapahtumiin! Itse hyödyin erityisesti treenikouluista ja Minna Immosen motivaatiovalmennuksesta! Ottakaa myös riittävästi aikaa projektiin ja ennen kaikkea nauttikaa!