Vieraskynä - "Tärkeintä on halu muutokseen ja sen jälkeen sitkeys tekemiseen"

Millainen oli lähtötilanteesi ennen valmennusta? (ravinto, liikunta, elämäntavat)

Isoin ongelma ennen valmennusta oli jatkuva nälkä, joka vaivasi koko ajan. Treenailin itsekseni 2-3 kertaa viikossa (salia, kahvakuulaa, pumppia) ilman erityistä tavoitteellisuutta. Valmennuksen aikana tajusin myös, että nukuin yöni katkonaisesti.

Muuten olin ”perusterve”; ei pahoja allergioita ja suurempia fyysisiä vaivoja.

Entä tilanne valmennuksen päätteeksi?

Nälkä on kadonnut ja tilanne on ollut jo pitkään se, että oikeita asioita syömällä saa syödä niin paljon kuin jaksaa. Minua on kannustettu koko ajan syömään enemmän, enkä ole kokenut olevani  ”dieetillä”. Toki ruokavalio on muuttunut täysin; paljon enemmän proteiinia, hitaita hiilareita, hyviä rasvoja ja kasviksia. Lisäksi ruoanlaittoon pitää varata aikaa ja energiaa, vaikka aina ei huvittaisi.

Tavoitteellinen saliharjoittelu on nostanut voimatasot uudelle tasolle. Olen parantunut kuukausittain omia ennätyksiäni ja kehitys on jatkunut Oikotien jälkeenkin. Esimerkkinä voisi mainita leuanvedon, jossa tällä hetkellä nousee puhtaalla tekniikalla 3*4kpl sarja 20 kg:n lisäpainoilla. Ennen Oikotietä pystyin vetämään muutamia leukoja ilman lisäpainoja tekniikan ollessa sinne päin. Lisäksi mukaan tulivat uutena asiana lyhyet intervallitreenit.

Olen myös kiinnittänyt erityishuomiota nukkumiseen, jotta sille jää tarpeeksi aikaa. Aiemmin tyypillinen jokaöinen aamuyön heräily on vähentynyt huomattavasti ja nykyään nukun pääsääntöisesti heräilemättä aamuun asti.

Mitä hyötyä koit valmennuksesta ravinnon, treenin ja muun suhteen?

Isoin asia minulle oli kun tajusin, että olen vartalotyypiltäni endomorfi. Se selittää aikaisemman ruokavalion toimimattomuuden lisäksi sen, miksi nuorena en ole koskaan mahtunut terveydenhoitajien taulukoiden raja-arvojen sisään (vaikka olin hyvässä kunnossa), miksi vaaka näyttää edelleenkin ylipainoa BMI:llä mitattuna ja miksi lähes poikkeuksetta kaikki paidat ovat nykyään olkapäistä pienet ja vyötäröltä isot.

Toinen suuri asia on se, että olen oppinut lukemaan kehoni viestejä. Muistan edelleenkin miten hämmästyttävältä tuntui, kuinka paljon jo ensimmäisen rasvaprosenttimittauksen perusteella pystyttiin sanomaan hormonitasapainosta ja sitä kautta elämäntavoista. Rasvaprosentin lisäksi nälän, nesteytyksen tason ja vireystilan seuranta on auttanut ymmärtämään, mihin milloinkin pitäisi kiinnittää huomiota.

Mitä muutoksia olet huomannut kokonaisuutena, esim. jaksaminen yms?

Olotila on niin paljon parempi, että sen voi sanoa olevan tiivistetysti ”eri planeetalta”. Suuri kiitos tästä kuuluu OP-tiimin lisäksi myös hierojalle ja kiropraktikolle, jotka ovat valmennuksen mukana tulleet mukaan normaaliin säännölliseen kehonhuoltoon.

Kenelle suosittelisit Optimal Performancen valmennuksia?

Kaikille, jotka haluavat muutosta elämäänsä. Tärkeintä on halu muutokseen ja sen jälkeen sitkeys tekemiseen.