Valmennuskokemuksia - Aten muutokset ja uusi elämä

Kuka:

  • Atte Nurmi
  • 26 vuotias mies
  • Turkulainen, kotoisin Perniöstä
  • Ammatiltaan rakennusinsinööri

Lähtötilanne?

Illat tuli valvottua television äärellä tai pelatessa tietokoneella yömyöhään, jonka seurauksena nukkuminen oli jatkuvasti huonoa. Maaten mennessä mieli juoksi 100m sprinttiä toistolla ja saatoin kieriä jopa tunnin tai parin ajan sängyssä, ennen kuin sain unen päästä kiinni vain herätäkseni hetken päästä uudelleen. Kelloa tuli jatkuvasti katsottua, että kohta joutuu taas uuteen työpäivään. Aamulla sitten väsytti, kummakos se? Aamiaiseksi söin ehkä siivun vaaleaa paahtoleipää tai kulhollisen sokerihuurrettuja muroja. Töissä jaksoin yleensä hyvin aamupäivän, mutta jo lounasaikaan mieli teki kotiin ja en jaksanut keskittyä pahemmin mihinkään hommaan yhtäjaksoisesti kymmentä minuuttia pidempään. Työpäivän aikana kahvia kului noin kolme kuppia, jonka ohella tuli myös nautittua yleensä keksejä tai pullaa. Lounaalla söin usein mikrosäteilytettyä valmisruokaa. Kotiin palattuani teimme puolison kanssa yleensä päivällisen yhdessä. Panostukseni salaattiin oli olematonta, eli pääasiassa söin muutaman siivun tomaattia tai kurkkua. En inhonnut salaattia, mutta en jaksanut panostaa siihen. Ruokailun jälkeen menin yleensä pelaamaan tietokoneelle puolisoni tehdessä koululäksyjä, tai ryhdyimme yhdessä katsomaan elokuvaa. Ilta tuli taas jälleen vietettyä ruudun äärellä ja uni sai kärsiä tästä. Näin se arki pyöri pääasiassa. Jos tuolloin olisit kysynyt minulta, että lähtisinkö kuntosalille rehkimään, niin luultavasti vastaukseni olisi ollut ”En viitsi” tai ”Nyt ei ehdi”. Silloin minua laiskotti paljon, mieli ei ollut kovin spontaaninen eikä muutenkaan huvittanut ryhtyä oikein mihinkään. 

Puolisoni lähtiessä puoleksi vuodeksi vaihto-oppilaaksi ulkomaille, muutin väliaikaisesti kaverini luokse asumaan. Silloin päätimme yhdessä hankkia hyviä rutiineja elämäämme. Muutaman viikon harkinnan ja empimisen jälkeen päätimme vihdoin asettaa herätyskellot soimaan puolituntia aikaisemmin ja lähdimme herätyksestä suoraan sängystä aamulenkille. Kuukauden jatkettuamme lenkkeilyä, vaihdoimme aamulenkin kuntosalilla käymiseen. Harjoittelun ohella olimme jatkuvasti miettineet syömistä. Miten tulisi syödä hyvin ja ”oikein”? Ajattelin, että olisi mukavaa jos joku asiasta tietävä pitäisi kädestä ja neuvoisi oikeaan suuntaan, joten päädyin selailemaan Googlesta ravitsemusvalmentajia, jolloin törmasin Optimal Performance Oy sivuille. Epäröin kuitenkin viikkojen ajan ja jatkoin googlailua oikeista syömistavoista. Kun asiasta ei meinannut tulle mitään, lopulta purin sitruunaa ja soitin mainittuun yritykseen ollessani ostoksilla Skanssin kauppakeskuksessa, ehkä silkasta kovasta halusta saada muutosta itseen aikaiseksi. Biosignature tapaaminen varattiin viikon päähän Sanna Elorannalle ja puhelun päätyttyä olo oli kuin olisi loikannut tyhjään. En tiennyt mitä odottaa. Täytin pyydetyn esitietolomakkeen ja jäin odottelemaan tapaamista oudoin tuntein.

Kirjattu päivä tuli ja mieli oli asenteella ”Tästä se nyt sitten alkaa”. Näitä päätöksiä voin kutsua elämäntapamuutokseni ponnahduskiviksi.

Valmennuksen jälkeen?

Muutaman valmennustapaamisen jälkeen onkin kertynyt jo useampi asia johon keskittyä syömisessä, mutta niiden asteittainen lisääminen kuukausien aikana on tehnyt opettelun mukavaksi ja helpoksi. Suurimmat muutokset minulle tulivat kasviksiin/vihanneksiin ja marjoihin suhtautumiseen sekä erilaiset smoothiet tulivat myös kuvioihin. Ruokailuni muuttui aluksi säännölliseksi ja kohtalaisesti suunnitelluksi, tosin liiallisesta järjestelmällisyydestä saan kyllä kiittää omaa insinöörimäistä luonnettani. Syöminen on enemmänkin uusien tapojen noudattamista, jotka tulevat jo todella itsestään ja ovat osa arkea. Proteiini on noussut aivan erilaiseen arvoon aterioissa. Treeniin oheista syömistä on tuettu myös erittäin vahvasti. Otin myöhemmin Biosignature valmennuksen ohelle kuntosaliohjelman valmennuksen, jolla salitreeni on saanut aivan toisenlaisen menon.

Mitä hyötyä koit valmennuksesta ravinnon, treenin ja muun suhteen?

Muutosten tuomat tulokset ovat olleet todella mieluisat. Ruokailutottumukset ovat saaneet minut pysymään virkeämpänä ja jaksamaan paremmin päivän haasteet. Vatsakin toimii myös paremmin terveellisemmän ruokailun myötä ja kehon koostumus on muuttunut paljon.

Läskiä rapisee pois juoksuvauhtia uusien tapojen seurauksena, samalla kun uusi treeni potkii ohella eteenpäin kuin tuhat volttia. Vääränlaisten tekniikoiden aiheuttamat kivut ovat poistuneet kokonaan oikeiden tekniikoiden valmennuksen johdosta. Olen tosin aivan alkuvaiheessa treenauksen suhteen, mutta nyt minulla on varmuutta ja motivaatiota jatkaa eteenpäin hyvin mielin. Se mikä oli ennen epävarmaa ja epäröintiä on muuttunut nousujohteiseksi suorittamiseksi. Salilta tullessa tuntuukin aina saavuttaneensa taas enemmän.

Eniten pidän ehkä kuitenkin siitä, miten unen laatuni on päässyt aivan toiselle tasolle. Unen saaminen on ollut minulle aina hankala asia, mutta ei enää. Tietokoneella tulee edelleen iltaisin pelattua, minkäs seepra raidoistaan pääse, mutta panostan nukkumiseen huomattavasti ja koetan parhaani mukaan lopettaa ruutujen tölläämisen aina riittävän ajoissa.  Saankin nyt nukuttua jo todella hyvin ja aamuisin on paljon helpompaa nousta herätyskelloon. 

Kenelle suosittelisit Optimal Performancen valmennuksia?

Oikeastaan kenelle tahansa. Ajattelet sitten kehonrakennusta, terveyttä, virkeyttä, mielentilaa tai mitä tahansa muuta eri terveyden osa-aluetta, jota haluaisit parantaa omasta elämästäsi, uskon että tämän tiimin avulla pääset uudelle suoritustasolle. Tiimi on todella monipuolinen osaava porukka,  joka koostuu työhönsä intohimolla ja halulla parantaa muiden elämää. Heissä on jokin sellainen aura joka hohkaa tekemisen intoa ja positiivisuutta joka tarttuu itseenkin. Siitä vaan syntyy sellainen tunteen palo tehdä asioita kovemmin, yltää pidemmälle ja pyrkiä parempaan. Nämä henkilöt mukautuvat toden teolla toiveisiisi ja kuuntelevat sinua.

En kadu päätöstäni lähteä heidän ohjaukseensa, kadun aiempia päätöksiäni olla tekemättä tilalleni mitään.


Jos sinä tarvitset apua ravinnon, treenin ja elämäntapojen suhteen, laita ihmeessä mailia etusivumme lomakkeen kautta. Siitä se muutos sitten alkaa, vaikka jo tänään. :) -Joni