Väärin valmennettu?

En ole dieettien ystävä. Mielestäni mikään ei ole niin hieno ajatus kuin joustava elämäntapakokonaisuus, joka toimii maalla, merellä, ilmassa, urheilussa, työpaikalla, kotona, kiireessä, lomalla, koko perheelle, sinkuille ja eri ryhmille, ikään, sukupuoleen, ihonväriin, yhteiskunta- ja tuloluokkaan katsomatta!

Mutta tässä penteleessä kytee sudenkuoppa!

Kirjallisuuteen tutustuneena ja eri näkökulmista ihmisten hyvinvointia tarkastelevia ammattilaisia haastaneena olen huomannut, että näitä toimivia näkökulmia on niin helkkaristi.

"Aamupala on tärkein. Ei ole. Jos ei ole nälkä, ei ole pakko. Mutta verensokeri. Pätkäpaasto hoitaa. Ruoka ei ole niin tärkeä, kaikki lähtee henkisestä hyvinvoinnista. Zonetus. Karppaus. VHH. Mutta ihminen ei elä ilman kaloreita. Mutta huonot ihmissuhteet vaikuttavat kaikkeen. Mutta entä kitavalaiset? No muulla ei ole väliä kunhan on kasviksia ja ruokaa ilman viivakoodia. Ei, vaan välimerendieetti. Pyh, ruokaa enemmän merkitsee voima. Se korreloi pitkän iän kanssa. Mutta toisaalta huono kehonkoostumus laittaa veriarvot pieleen. Eikun ruuansulatus koska muuten ravinto ei imeydy. Mutta voimaa ja veriarvoja ei voi fiksata jos ei ole sinut itsensä kanssa. Mitä sitten? Mikään ei auta kun maapallo tuhoutuu, siksi kasvissyönti. Se on lisäksi eettinen valinta. Lol, niin kauan kun uni ei ole kunnossa niin kaikki on turhaa. Lol itelles, entäs stressitasot?"

Ja niin edelleen. Voisiko sanoa, että "kaikki vaikuttaa kaikkeen ja yhtä oikeaa vastausta ei ole"?

Kuitenkin, jos ollaan lähdössä valmentamaan ihmistä, joka on enemmän tai vähemmän hukassa ravinnon, treenin ja elämäntapojen suhteen, kaikkien valittavissa olevien vaihtoehtojen heittäminen tiskiin, että "valitse siitä itelles hyvä, nää kaikki toimii" on vähän kuin kommunismi: ideana ihan kiva mutta ei oikein toimi käytännössä.

Koska nämä hyvinvointiasia saattavat olla sinulle jokseenkin tuttuja, otetaan vähän eksoottisempi aihe, jotta aukeaa paremmin mistä on kyse. Otetaan esimerkiksi sijoittaminen.

Olet ehkä joskus todennut, että nyt olisi aika laittaa elämäntavat ja terveys kuntoon. Mietitään sen tilalle skenaariota, että tilillä on vähän ylimääräistä täytettä ja haluat laittaa ne poikimaan. Olet kuitenkin hukassa sen valtavan kokonaisuuden kanssa etkä tiedä mistä lähteä liikkeelle, joten marssit sijoitusneuvojan juttusille.

"No katsos, on olemassa monta tapaa laittaa raha poikimaan. Ehkä yks juttu voisi olla rahastot. Haluutko, että mä autan alkuun vai luetko tästä tän kirjan ja teet ite? Säästät kato kuluissa. Alkuun ei tarvitse hallita kun nää pari perusjuttua eli aikajänne, allokaatio, ajoitus, provisio, kustannukset ja eri portfoliot. Toisaalta on kyllä tulossa noi pari superrahastoa mitkä on ehkä tässä kohtaa parhaat vaihtoehdot. Mutta en tiedä noista pörsseistä, yksi sijoittaa OMX:n ja Suomihan on ihan konkurssissa. Mutta toisaalta ne operoi ulkomailla ja toi pörssi maksaa ihan hyvin. Olisiko indeksirahastot sittenkin helppo "buy and hold and wait?"

Ehkä pitäs sittenkin lähtee suoraan osakkeilla? Se onnistuu hyvin, otat vaan alkuun selvää vähän firman historiasta, sitten tsekkaat liikevaihdon, käyttökatteen ja tuloksen. Tai sitten et tsekkaa kun historia ei ole tae tulevaisuudesta. Mutta pidä mielessä joka tapauksessa P/E-luku, tasesubstanssi, EBIT sekä markkina-, inflaatio- ja verotusriskit.

Mutta toisaalta hyviin tuloksiin on päästy tällä channeling stock -systeemillä. Mulla on siihen hyvä työkalu sulle. Tai tiiäkkö lyhyeksmyynnin? Helppoo ku heinänteko jos jaksaa edes vähän olla hereillä, pidät vaan mielessä ollaanko bull vai bear -marketissa. Muista se, että "aina on joku joka haluu ostaa, sun pitää olla vaan se joka myy!" Oikeaan aikaan. Oikeassa paikassa.

Mutta älä sitten missään nimessä unohda hajautusta. Eli osa kannattaisi laittaa esim. metalleihin tai kiinteistöihin, ehkä asuntoihin? Se ei ole vaikeaa, kunhan vaan katsot vähän markkinatilannetta, joka tosin nyt on vähän ylikuumentunut, ehkä. Ja ostat tulevaisuuden kasvukeskuksista tai sitten varmanpäälle Helsingistä. Mutta muista nyrkkisääntö: "käy katsomassa sataa, osta yksi!" Sit teet remontin tai teetät sen mutta muista vertailla kotitalous- ja verovähennyskelpoisuudet ennen. Sitten uusi arvio ja vivun kautta seuraavaa kämppää. Tiiätkö?

No mutta tässä nyt alkuun nää mitkä toimii. Mä annan tosta sulle vielä kotiin lukemista bondeista ja sitten pari juttua stop-lossista jos osakkeet on sun juttu. Niin ja jos sä lähet asuntoihin niin muista seurata mitä EKP tekee ohjauskoron kanssa ja sitten valkkaat parhaan euriborin. Joku sanoo että 12kk on safe bet mutta 3kk on ollut pitkällä aikavälillä paras.

Eli semmosta. Ehkä kuulostaa vaikeelta mutta kyllä tää lopulta on aika helppoa.

Miltä tuntuu, mitäs lähetään tekeen?"

Siinä missä emme mitään muuta tekisikään kuin opettaisimme ihan jokaiselle terveellisiä elämäntapoja juuri niin kuin ne kullekin parhaiten sopivat, on käytännössä pakko valita jotain ja  lähteä liikkeelle niillä.

Nämä valitut "jotain millä lähdetään liikkeelle" eivät varmasti ole maailman ainoat oikeat vastaukset mutta kun ne valitsee oikein, päästään liikkeelle ja hyvin todennäköisesti vieläpä oikeaan suuntaan. Sen jälkeen kun homma alkaa olemaan hanskassa (= enemmän energiaa, tuloksia jo vähän tullut, osa perusteista hanskassa) on paljon helpompi ruveta eksperimentoimaan eri systeemeillä ja hifistellä jos siltä tuntuu.

Mitä nämä "jotain" sitten ovat?

Siinä missä hyvinvoinnin parantamista voi lähteä tekemään aina maksimivoimaharjoittelusta universumin kanssa yhteisen energianvirran löytämiseen, tässä pari ehdotusta.

Uni on sellainen keystone habit. Eli fiksaamalla uni, se heijastuu vähän joka puolelle. Pirteä ihminen jaksaa liikkua, syödä fiksummin, valmistaa ruokaa ja stressaa vähemmän kun maailma ei näytä niin synkältä paikalta. Sitten on myös se hormonitoiminta mutta siitä muualla lisää. 

Motivaatio tai mielekkyys tai tykkääminen tai miksi sitä nyt ikinä haluaakaan kutsua näyttelee hyvin suurta roolia silloin kun puhutaan pysyvistä elämäntapamuutoksista. Siis sellaisista, että ollaan kunnossa ja terveenä loppuelämä. Jos liikuntamuoto tai ravitsemussuuntaus on sellainen, että tuntuu kuin kivirekeä vetäisi joka päivä, ei tulevaisuus ole ruusuinen. Motivoitunut ihminen saa vähän huonommallakin liikuntasuunnitelmalla paremmat tulokset kuin kaikkein parhaalla ilman motivaatiota ja miellekkyyttä.

Stressi on sellainen ikävä mörkö joka usein hiipii arkeen pienin askelin. Vieläpä niin pienin askelin, että joka päivä pahenevaa oloa ei oikein kunnolla edes huomaa koska se tuntuu joka päivä normaalilta ja edellisestä kerrasta kun on voinut hyvin ja stressi ollut siedettävällä tasolla on niin pitkä aika että ei edes muista miltä tuntuu voida hyvin. Sille pitää tehdä jotain. Jotain sellaista, että sitä tulee siedettävissä määrin.

Liikkuminen ja sen puute on yksi syy miksi tämä kaikki länsimainen hyvinvointi lähti syöksykierteeseen. Se tapahtui siinä kohtaa kun arkiliikkuminen lähestyi nollaa ja liikkumisesta tuli "harrastus". Sellainen vähän niinkuin lukeminen ja postimerkkeily. Sellainen, joka kiireen tullen lentää ensimmäisenä nurkkaan ja sitä tehdään kyllä sitten kun vähän helpottaa ja on aikaa.

Ravinto on yksilöllistä mutta ei välttämättä ihan niin yksilöllistä kuin luulisi. Hyvin suurella todennäköisyydellä voidaan sanoa, että jokaisen lautaselta pitää löytyä kasviksia ja vettäkin olisi hyvä juoda. Näistä uskoisin lähes kaikkien olevan samaa mieltä. Siihen päälle sitten makroja ja mikroja sopivassa suhteessa, että homma pysyy hanskassa. Jos ei itseltä onnistu niin hyvä valmentaja löytää kyllä oikean ratkaisun.

Arvojärjestyksen uusinta on myös sellainen asia, jonka näkisin tässä hyvinvoinnin perustan keskiössä. Kun istuu alas ja kirjoittaa oman arvojärjestyksen ja vertaa sitä siihen mitä oikeasti tekee, voi huomata että varsinkin terveyden ollessa pielessä ne eivät kohtaa. Ei voi sanoa, että perhe on minulle tärkeä jos on joka päivä 16h töissä. Tai että arvostaa terveyttä jos sille ei koskaan tee mitään. Viikkokalenterisi kertoo sinulle sen todellisen arvojärjestyksesi.


Näin. Siinä missä eri vaihtoehtojen toimivuuden punnitseminen on tärkeää niille, jotka valmennusta tekevät työkseen, todellisuus tavallisten ihmisten kanssa valmennustyössä on kuitenkin toinen. Varsinkin silloin kun valmennettavalla on arjessa muutakin tekemistä kuin pohtia makroja ja mikroja aamusta iltaan. Silloin on löydettävä ja ennen kaikkea valittava ne parhaat työkalut millä lähteä liikkeelle.

Silloin on vähän niinkun pakko poimia kokonaisuudesta ne kaikkein oleellisimmat ja lähteä niillä. Se mikä on oleellista kullekin on valmennettavan ja valmentajan yhdessä pohdittava jos ei omin avuin tunnu löytyvän. Jos sellainen pehmeä lasku terveelliseen elämään kaiken oleellisen kanssa tuntuu omalta jutulta, 22.9. alkaa Oikotie Optimaaliin. Nähdään siellä. :)