Unohda voittaminen ja menestyminen ja keskity onnistumaan

Luin viikonloppuna Pekka Seppäsen galaksit räjäyttävän tekstin otsikolla Unohda menestyminen. Vaikka teksti joillekin näytti olleen pelkkää semanttista kikkailua - menestyminen vs onnistuminen - mielestäni sen pointti oli äärimmäisen tärkeä.


"Menestymisellä ja onnistumisella on nimittäin suuri ero. Se, joka tavoittelee menestystä, tavoittelee aivan eri asioita kuin se, joka tavoittelee onnistumista. Menestyminen on vertailua muihin. Onnistuminen on vertailua itseen." - Pekka Seppänen


Nyt jos mietitään esimerkiksi ihmisiä, jotka koittavat parhaansa mukaan saada pysyvää otetta treenistä, fiksusta ravinnosta ja terveyttä tukevista elämäntavoista niin silloin toisiin vertailu saattaa olla pahinta myrkkyä mitä siinä hetkessä voi nauttia.

Mikäli lähdetään siitä, että et ole eikä tavoitteesi ole olla seuraava Aleksandr Karelin (kuvassa, 887 voittoa, kaksi tappiota, kuva Joe Rogan @ Instagram) niin silloin väittämä "jokaiselle hevoselle löytyy kengittäjänsä" koskee sinua.

Menestyminen - eli pärjääminen paremmin kuin muut - esimerkiksi ravintohommissa voi olla kivinen tie.

Ehkä onnistut vihdoin saamaan ruokarytmin kohdalleen vuosien yrittämisen jälkeen niin eikös työkaverillasi ole vielä säännöllisempi rytmi, joka ei lipsu koskaan tai on niin luonnollinen osa elämää, että siihen ei tarvitse kiinnittää yhtään huomiota, toisin kuin sinun, varsinkin alkuvaiheessa.

Tai sait vihdoin aamun askareet sille mallille, että ehdit lasten ja puolison mellastaessa ympärillä vihdoin pöristelemään tehosekoittimella pirtelön. Niin eikös sillä Instagram-warriorilla ole sellainen superfood-luomu-hydrolysaatti-enkelipöly-voikahvi-smoohtie, että sinun aikaisempaan kahvi + croissant -aamiaiseen verrattuna optimaalinen aamupala alkaakin lähes hävettämään.

Entäpä treeni?

Moni valmennettavamme aloittaa projektinsa meidän kanssamme yleensä yhden raajan liikkeistä ja liikkuvuutta, kehonhallintaa ja liikemalleja parantamalla. Hiki lentää toki ja fätti saa kyytiä mutta tekemisessä on innon lisäksi myös järkeä. Tällä tavalla rakennetaan pohjaa siten, että isolla romulla ryskyttäminen onnistuu turvallisesti ja tehokkaasti ja tuloksia tulee nousujohtaisesti ympäri vuoden.

Ne, jotka alusta asti keskittyvät onnistumaan tässä omassa tekemisessään eivätkä vertaa omaa tuloskuntoaan vieressä kyykkäävään kansainvälisen tason urheilijaan (joka muuten on käynyt saman polun läpi aikaisemmin) tai netistä poimitulla ammattikehonrakentajan ohjelmalla riehuvaan kasslerniskaan eivät ole moksiskaan vaikka ohjelma "ei ole niin äijää" kuin takakyykkypudotussarja tai laktaatti-oksennuskelkkaralli.

He kiittävät myöhemmin kun tuloskunto kohenee fiksun tekemisen tuloksena ympäri vuoden eikä heidän tarvitse ihmetellä miksi tuloskunto laskee, ruoka ei maistu ja valo himmenee tunnelin päässä vaikka yrittävät puskea eteenpäin minkä suinkaan kykenevät.


"Menestys on hetken huumaa. Sen varaan ei voi rakentaa uutta menestystä. Onnistumisten varaan voi sen sijaan rakentaa sekä menestystä että uusia onnistumisia." - Pekka Seppänen


No, tietysti asia ei ole mustavalkoinen. Jos pystyt kääntämään Facebook- tai Instagram-feedit inspiraatioksi ja hakemaan sieltä uusia ideoita omaan tekemiseen niin ilman muuta, anna palaa! Enkä myöskään ole lähtökohtaisesti vastaan sitä, että lyödään työporukassa pippuripihvistä vetoa kenellä on ensimmäisenä satasen penkki. Niistä voi parhaimmassa tapauksessa syttyä kipinä liikkumaan.

Lähinnä tarkoitukseni on herättää pohtimaan millaisia fiiliksiä ja tekemisen tarmoa muihin vertailu omalla kohdallasi herättää? Onko siitä enemmän hyötyä kuin haittaa?

Oli miten oli, koitapa seuraavaa:

  • Hanki itsellesi treeniohjelma ja seuraa pelkästään omaa nousujohteisuuttasi. Riippuen tavoitteestasi, tarkastele nousevatko sinun treenipainosi viikosta toiseen, paraneeko sinun liikkuvuutesi tai kasvaako sinun olkavartesi?
  • Pyri nukkumaan kahdeksan tuntia yössä ottaen huomioon sinun lähtökohtasi. 18-vuotiaalle kotona asuvalle sinkkumiehelle tämän saavuttaminen voi olla helpompaa kuin vuorotyötä tekevälle kolmen lapsen äidille. Tarkastele siis miten juuri sinun unenlaatusi ja -määräsi paranevat pitkässä juoksussa.
  • Pyri löytämään sinulle parhaiten toimiva ravitsemuskokonaisuus. Jos et syö punaista lihaa kuten se Instagramin kreikkalainen veistos tai sinulla ei ole rahaa ostaa männynkäpy-muratti-smoothieta kun pitää priorisoida kassavirtaa muualle, niin on ihan ok syödä jotain muuta fiksua ja silti voida hyvin.

Se mitä sinä syöt on sinun juttusi kuten minun ruokani minun juttuni. Inspiroidaan toki toisiamme ja muistetaan myös, että toisen terveys, tuloskunto, suorituskyky ja rasvaprosentti ei ole itseltä pois. :)