Tiesitkö, että elämänmuutoksesi epäonnistuminen johtuu oikeasti näistä asioista?

Mitä enemmän aikaa kuluu ja mitä useampaa elämänmuutosta - onnistunutta ja epäonnistunutta - pääsen vierestä todistamaan, sitä vakuuttuneempi olen, että valtavan suuri osa niistä lähtee liikkeelle aivan väärällä tavalla.

Siis sillä tavalla vinoutuneesti, että iso osa energiasta ja fokuksesta laitetaan sinne missä suurimmat ongelmat eivät ole. Ratkotaan haasteita, jotka todellisuudessa eivät estä sinua saavuttamasta tuloksiasi hyvinvoinnin ja suorituskyvyn pyhässä kolmiyhteydessä ravinnossa, treenissä ja elämäntavoissa.

Luulisin tämän johtuvan siitä, että todellisten pullonkaulojen tunnistaminen on joskus huomattavan hankalaa ja syyttävä sormi osoittaa sinne mikä ehkä tuntuu loogisimmalta syyltä.


Entä jos yksi syy voisi olla, että unohtaa ottaa iisisti, tsillailla ja käyskennellä luonnossa ympäri vuoden eikä vain tsemppikauden ensimmäisillä viikoilla?


Vuodenvaihteen lähestyessä olen tuttuun tapaan saanut pitkän listan sähköpostitiedusteluja, joissa kysytään, että saako meiltä rasvanpolttoruokavalioita tai treeniohjelman kiireiseen arkeen, jolla "läski saadaan liikahtamaan".

Tottahan toki saa. 

Mutta mutustelepa hetki tätä: Toimivia ja ilmaisia ruokavalioita on ollut internetissä, lehdissä, uutisissa ja artikkeleissa jaossa pimeältä keskiajalta asti. Rasvanpolttotreeniohjelmia löydät meidänkin verkkosivuilta ilmaiseksi vaikka takansytykkeiksi, ilmaisapplikaatioilla saat ne tarvittaessa älypuhelimellasi mukaan kotiin, kouluun ja kesämökille opastusvideoiden kera.

Jos nyt ihan rehellisesti mietitään niin miltä sinusta tuntuu: ovatko ne ratkaisu sinun mahdollisiin painonhallinnan haasteisiisi, matalavireiseen elämääsi, väsymykseesi, jenkkakahvoihisi tai yleiseen voimattomuuteesi?

Olen melkein valmis laittamaan pienen suomalaisen pk-yrittäjän kuukausipalkkani vetoa, että eivät ole.

Väitän, että ongelman ydin ei piile ruokavalion detaileissa tai treeniohjelman syklityksessä. Vai oletko joskus törmännyt tilanteeseen, että yhtäkkiä havahtuisit - tai ystäväsi oli havahtunut - kaiken lähteneen alamäkeen sen jälkeen kun vaihdoit kananrinnan jauhelihaan tai ylätaljan toistot kymmenestä kahteentoista?

Facebook-sivuillamme otin ja kysyin, että vetäkääpäs ystävät hetki syvään henkeä ja kertokaa mitä on se "kaikenlaista", joka sotkee hyvin alkaneen elämänmuutoksen. Siis se mystinen "jokin", joka aiheuttaa vuosittain tuhansia "no hyvin siinä meni ensimmäinen kuukausi mutta sitten siinä tuli kaikenlaista..." -ilmiöitä.

Lista näytti seuraavalta:

  • Kiire
  • Laiskuus
  • Itsekuri
  • Niin paljon kaikkea muuta
  • Työkiireet
  • Kiireet kotona perheen kanssa
  • Kokoelma sekalaisia pikkuasioita
  • Lievemmät sairastumiset, flunssa, nuhat yms.
  • Tragediat, esim. vakava sairastuminen, läheisen menettäminen
  • Lasten sairastuminen
  • Loukkaantuminen
  • Stressi
  • Uniongelmat, laatu ja määrä
  • Huono syöminen
  • Opiskelukiireet
  • Perfektionismi
  • Tyytyväisyys nykyhetkeen
  • Ahdistus
  • Ylitreenaaminen, levon unohtaminen
  • Omat vinksahtaneet tavoitteet ja asenteet
  • Ottaa vähän remmonnin ja “putki jää päälle”
  • Vuorotyö
  • Motivaation unohtaminen
  • Huono arjenhallinta ja konkreettisen vinkkien puute
  • Liika asioiden pohtiminen
  • Raskaus
  • Muiden vaatimusten priorisointi omien edelle
  • Pimeys
  • Ajanhallintaongelmat
  • Muiden ihmisten kommentit
  • Epäonnistumisen pelko

Huomaatko, että jos vähän ottaa ja miettii niin pystyy toteamaan itsekin, että syy löytyy yleensä jostain muualta kuin kurkkulajikkeen valinnasta tai väärästä kyykkytekniikasta?


Voiko elämänmuutoksen pysymättömyys johtua vääränlaisesta ravinnosta? Ihan varmasti mutta se on yllättävän helposti hoidettu kuntoon kun ravinnosta tehdään maistuvaa ja syömisestä mielekästä ja joustavaa.


Luin tuossa lomalla Zen Habits -blogistin, Leo Babautan, mainiota postausta. Päästyäni listauksen loppuun ymmärsin, että siinäpä myös hyvä tiivistys myös tulevan tammikuun elämänmuutosprojektien haasteista. Heitän ne sinulle tässä etukäteen mukavasti hänen ajatuksiaan mukaellen.

  • Muutoksen pelko. Vaikka uuden opettelu on innostavaa, jossain kohtaa se voi myös pelottaa. Miten perhe ja lähipiiri suhtautuu kun yksi alkaa liikkumaan ja syömään eri tavalla? Voiko enää käydä ystävien kanssa ulkona? Tuleeko minusta ravitsemuksen totaalikieltäytyjä?
  • Epämukavuusalue. Vaikka muutoksen tekisi miten pienin askelin tahansa, jonkin verran itkua ja hammastenkiristystä on usein odotettavissa. Tässä parhaiten auttaa jos pystyy sisäistämään, että ei sinussa sittenkään ole mitään vikaa vaan mieto tuska ja ahdistus on osa muutosta. Kuuluvat sinne epämukavuusalueelle ja siten osaksi prosessia.
  • Epävarmuus. Muutoksen pelko ja epämukavuusalue tuovat mukanaan epävarmuutta. Miten pitkään jaksan, onko tämä oikea tapa syödä ja liikunko turvallisesti? Käykö tässä taas niin kuten aina ennenkin? Lähteekö homma taas käsistä jos nyt yhden kerran herkuttelisin?
  • Väsymys. Pysyvä elämäntapamuutos tarkoittaa, että "homma on hanskassa" myös ensimmäisten alkuinnolla rutistettujen viikkojen jälkeenkin. Kun tavoitteeksi asetetaan pysyvä elämäntapamuutos, ylä- ja alamäet ovat osa matkaa. Kun matkaväsymys iskee, yhdessä tekemisen avulla suvantovaiheiden yli jaksaminen on helpompaa.
  • Epäonnistumisen pelko. Kun dieetti ja uusi elämä on epäonnistunut lukuisia kertoja aikaisemmin, voi heikko hetki pelottaa ennen kuin se on edes horisontissa. Tärkeintä on kurssin muuttaminen oikeaksi jos laiva on kääntynyt väärään suuntaan. Mutkia matkaan tulee joka tapauksessa ja sen hyväksyminen jo lähtöruudussa kannattaa. Näin ei tule hätä käteen kun "kaikenlaista" iskee odottamatta kulmantakaa.
  • Riittämättömyyden pelko. Uusi elämä ottaa oman osansa päivän tunneista. Tämä voi johtaa tunteeseen, että energia ei riitä liikkumisen jälkeen kodinhoitoon, perheeseen, työhön tai muihin vastuisiin. Tai toisinpäin: arki, työ, perhe ja vastuut ottavat jaksamisesta niin ison siivun, että liikkuminen, kokkaaminen ja muu itsestään huolehtiminen tuntuu ylivoimaiselta.
  • Aika ei riitä. Joskus unohtuu, että meillä kaikilla on vuorokaudessa yhtä paljon tunteja. Niille asioille, jotka ovat sinulle tärkeitä löytyy aina aikaa, vaivaa ja rahaa. Elämäntapamuutoksessa onkin usein eniten kyse siitä, että elämän prioriteettilistaa pitää muokata uuteen uskoon.
  • "Tuli vähän kaikenlaista". Laitoin Facebook-sivuillemme edellä mainitun kyselyn mitkä ihmisille ovat se "jokin" joka tuli kaiken hyvän tekemisen väliin. Käypä lukemassa täältä, siellä paljon hyvää lisäpohdiskelua aiheesta.
  • Odotat, että asiat hoituvat itsestään. Uusi elämä vaatii aina jonkin verran työtä ja vähän hikeä. Jos sinä olet joskus sortunut "no huomenna sitten kyllä..." -ajatteluun niin ymmärrän tuskasi! Itse olen sortunut samaan - useasti! Ehkä olet unohtanut asettaa deadlinen koska aloitetaan ja pitää siitä kiinni kynsin ja hampain ja järjestää arki sellaiseksi, että uuden aloittamiselle on aikaa. Ehkä ulkoistat vastuun jollekin muulle?
  • Perfektionismi. Tämä on monen perisynti. Uusi elämä aloitetaan tekemällä viikko-ohjelmasta sellainen, että ammattiurheilijallakin on vaikeuksia pitää siitä kiinni. Jos sinulla on arjessa muutakin vastuuta kuin ravinto ja treeni, voi hyvä alku olla opetella muutamat perusasiat, joiden avulla et ehkä muutu yössä maailmanmestariksi mutta pitkää ikää, terveyttä ja painonpudotusta ne kyllä tukevat.
  • Informaatioähky ja tekemisen tuska. Jos ruoka on ollut aikaisemmin pitsaa ja pullaa, treeni olematonta ja yöunet ja elämänhallinta mitä sattuu, saattaa iltapäivälehtien listaukset kaikesta uuden elämän rakennuspalikoista aiheuttaa enemmän ahdistusta kuin helpotusta. Saatat kysyä, että mihin kaikkeen tässä oikein pitää revetä.
  • Et tiedä mitä tehdä. Siitä huolimatta, että media puskee uutta ja ihmeellistä elämänhallinnan ja -laadun parantamiseen informaatiovirran paloletkulla, moni on edelleen hukassa mikä on oikein, mikä väärin, mikä turvallista ja mikä vaarallista. Siitä kaikesta voi joskus olla vaikea löytää mikä on oleellista, missä määrin ja millaisin annostuksin.

Entä voiko rasvanpolton, lihaskasvun ja suorituskyvyn jarruna olla vääränlainen treeni? Ihan varmasti voi, varsinkin ensimmäisillä viikolla mutta vuosien mittakaavassa kehityksen jarrut tulevat jostain muualta.


Kaiken tämän paasauksen jälkeen saatat olla vähän hukassa. Että eihän tässä nyt voi mitään muutosta lähteä tekemään kun kompastun kuitenkin johonkin näistä 1000 asiasta.

No, katsos hätä ei ole tämännäköinen: kyllä fiksu ja suunnitelmallinen treeniohjelma, joustava ja sinulle sopiva ravintofilosofia, uni ja stressinhallinta edelleen ovat toimiva kombinaatio.

Tarkoitus oli enemmänkin herätellä tiedostamaan mistä epäonnistumisen yleensä johtuvat. Siltä pohjalta sitten pohtia, että mitä niille voisi tehdä.

Toiveeni olisi, että aloitit millä metodilla tahansa, tiukan paikan tullen kokisit ahaa-elämyksen, että "no tämä on just se juttu mistä se yksi kaveri silloin joulukuussa kirjoitteli". Tämän jälkeen ymmärtäisit, että joskus elämä on, hommat eivät mene putkeen mutta elämä jatkuu ja huomenna on päivä uusi.

Jos olet kokeillut elämänmuutosta jollain metodilla aikaisemmin ja tulos ei ole ollut pysyväistä sorttia, uskon, että pystyt allekirjoittamaan ison osan tämän postauksen antimista. Hyvä uutinen on tietysti se, että tiedostamalla nämä muutosblokit ollaan jo matkalla oikeaan suuntaan. Toivotankin sinulle hyvää matkaa jos projekti on alkamassa alkuvuodesta.

Jos taasen haluat kokeilla tällä kertaa jotain erilaista lähestymistapaa kuin pelkkää ruokavaliota ja treeniohjelmaa ja saada ammattilaisten tukea matkalle koko puoleksi vuodeksi, minulla on sinulle ehdotus: Lähde mukaan Oikotie Optimaaliin -valmennukseen 5.1.

Sisällytimme tällä kertaa jokaiselle osallistujalle myös yksilövalmennusta ravinnon suhteen ja treenikoulut pienryhmissä Tampereella, Helsingissä ja Turussa. Kerralla maksettuna valmennus on sinulle vain 59€/kk -suuruinen investointi. Lista saamistasi hyödyistä on vähän liian pitkä tähän kirjailtavaksi, joten klikkaa kuvaa alta ja lähde mukaan.

Hyviä muutoksia ja uusia elämiä kaikille! :)