The Power of No - Kieltäytymisen voima

Moni henkisen kasvun teoriaa maistanut on lukenut legendaarisen Eckhart Tollen The Power of Now / Läsnäolon voima -kirjan. Tämä klassikko tarjoaa hyviä ajatuksia siihen, että elämä tapahtuu nyt. Asioihin voi vaikuttaa vain tässä ja nyt. Eiliselle ei voi tehdä muuta kuin ottaa siitä opiksi tässä hetkessä ja huomiseenkin pitää valmistautua nyt. Henkisen ja fyysisen kasvun tiellä uusia ulottuvuuksia aukeaa kun ymmärtää miten tärkeä asia on "nyt". Samaan hengenvetoon väitän, että vähintäänkin yhtä tärkeää on ymmärtää miten suuri voima piilee siinä, että ymmärtää miten tärkeä asia on "ei".

Olen syntymäpositiivinen ja lähipiirini päänsäryksi asti ylioptimistinen uusien asioiden ja vastaantulevien ongelmien edessä. Sillä tavalla, että että useammin kuin sinä vaihdat sukkia, minä sanon uusille projekteille, vastuille ja velvollisuuksille "kyllä". Ajan myötä tämä johtaa siihen samaan lauseeseen, johon törmäämme valmennettaviemme kanssa kun otamme askeleita kohti terveellisempää elämää, painonhallintaa ja energisempää arkea: "No kyllähän minäkin mutta kun..." 

Hihasta ravistaisin, että 95% ihmisten mutkista matkalla voidaan lopulta johtaa kahteen syyhyn:

  1. Ei ole aikaa
  2. Ei ole jaksamista

Koska meillä jokaisella (ml. hyväkuntoiset, huonokuntoiset ja kaikki tältä väliltä) on vuorokaudessa käytössämme saman verran tunteja, kohta 1. tarkoittaa sitä, että päiväohjelmaan on tungettu niin paljon asioita, että itsestään huolehtimiselle ei jää aikaa. Kohta 2. taas tarkoittaa sitä, että kuormitus suhteessa vallitsevaan kapasiteettiin ja palautumiseen on pakkasen puolella. Jos olisi enemmän aikaa palautumiselle ja kapasiteetin kasvattamiselle, ei kohta 2. koituisi ongelmaksi.

Tällä pikaisella päättelyllä tiivistyy se tosiasia, että valtaosa ongelmista voidaan tavallaan johtaa aina jonkinasteiseksi ajanhallintaongelmaksi. Et ole palautunut koska ei ole aikaa nukkua, levätä tai meditoida riittävästi suhteessa kuormitukseen. Et kokkaa tai syö fiksua ruokaa koska et ehdi. Et käy kuntosalilla etkä peruskuntolenkillä koska et ehdi. Et panosta elämäntapamuutokseen koska et ehdi.

Koska vuorokauteen ei saa taiottua lisää tunteja, ainoa keino muuttaa tilanne on raivata päivittäisestä kalenterista pois vastuita, tehtäviä ja kaikenlaisia aika- ja energiasyöppöjä, joihin palaa aikaa, vaivaa, energiaa ja hermoja mutta saatava hyöty ja lisäarvo on jossain minimaalisen ja olemattoman välimaastossa.

Jotta emme vain pyörittelisi sekalaisia otsikkotason pohdintoja sieltä ja täältä, otetaan seuraavaksi konkretiaa. Tämä on se hetki kun astuu kuvaan The Power of No - Kieltäytymisen voima. Mitä tämä maaginen konsepti sitten tarkoittaa käytännössä?

Sanot EI epäoleelliselle ravintokikkailulle. Ravitsemuksessa - kuten muussakin elämässä - pieni osa valinnoista tuottaa valtaosan tuloksista. Jos listaat kaikki viritykset, joita voit tehdä oman ravitsemuksesi parantamiseksi, yhden käden sormissa laskettavat asiat tuottavat ylivoimaisesti merkittävimmän osan tuloksista. Säädä päivittäinen energiantarve kohdalleen, proteiinia, hiilihydraattia ja rasvaa järjellisissä suhteissa ja ateriarytmi kuntoon. Heittäisin, että 90% tuloksista syntyy näistä, loput 10% voi hifistellä ilman muuta jos siltä tuntuu ja ylimääräistä aikaa jää jäljelle.

Sanot EI epäoleelliselle treenikikkailulle. Toki kehon epätasapainotilat ja liikemallien perustan rakentaminen vaatii joskus spesiaalivirityksiä. Mutta kun vauhtiin on päästy, suosittelen antamaan esim. kuntosalitreenissä koko keholle kyydit 2-3 kertaa viikossa. Kilpaurheilussa vaaditaan joskus erikoisvirityksiä mutta kuntoliikkujan tapauksessa kannattaa mielummin antaa intensiteetiltään sellaiset 85% myllytykset useammin viikossa kuin ajaa yksi lihasryhmä 110% efortilla muusiksi kerran viikossa. Eli vaikka biitsikausi olisi ovella, unohda käsi- ja olkapääpäivä ja vipunostot 48-asteen kulmassa takaolkapäille ja tee mielummin kyykkyjä, vetoja, punnerruksia ja isoja moninivelliikkeitä useasti viikossa. Tähän päälle peruskuntolenkkiä ja / tai 10 000 askelta päivässä ja iskukyky on taattu.

Sanot EI epäterveille elämäntavoille. On ihan ok joskus muistella menneitä, parantaa maailmaa ja halkaista atomit hyvässä seurassa punaviinilasin ääressä mutta krooninen, jokailtainen tissuttelu ei ole hyvästä. On ihan ok joskus homehtua makuuasentoon ja ottaa 48h Netflix-maratoni mutta ympärivuotinen juurtuminen sohvaan, tuoliin ja sänkyyn ei ole hyvästä. On ihan ok joskus valvoa urheilutapahtuman, kesäfestareiden tai oman mielekkään tekemisen parissa aamutunneille mutta krooninen univaje ei ole hyvästä. Sinun ei tarvitse olla ihmisfysiologian dosentti tietääksesi mitkä elämäntavat rappeuttavat terveyttäsi ja syövät jaksamistasi. Usein kyse on vain siitä, että käytetään maalaisjärkeä, ennen kaikkea tartutaan toimeen ja siistitään omaa viikottaista tekemistä riittävästi terveyttä ja jaksamista tukevaksi.

Sanot EI säheltämiselle, multitaskaukselle ja moniajolle. Erilaisten elämän moniajojen ongelma on siinä, että ne tuntuvat hyvältä ajatukselta, kova pöhinä saa aikaan tuottavuusharhan ja varsinkin aloittaessa koemme tehneemme oikean päätöksen. Mutta todellisuudessa tulokset jäävät laihoiksi, kärsimme riittämättömyyden tunteesta, emme pysty tekemään yhtäkään asiaa niin hyvin kuin haluaisimme ja mistään ei tunnu tulevan valmista. Priiman tuottaminen esimerkiksi treenissä, ravinnossa, elämäntavoissa ja muussa elämässä onnistuu parhaiten niin, että tehdään vähemmän mutta paremmin. Valitse mielummin 1-3 harrastusta, joita pystyt tekemään säännöllisesti ympäri vuoden ja joihin pystyt panostamaan niin paljon, että kehityt ja saat aikaan onnistumisen kokemuksia. Lupaudu mukaan vain niin moneen projektiin, että pystyt hoitamaan ne vähintäänkin 9- arvoisesti maaliin. Hyvän nyrkkisäännön sinulle kertoo Derek Sivers: Jos ensimmäinen ajatuksesi jostain uudesta jutusta ei ole "Hell yeah!" niin sitten vastaus on aina "No!" Ainakin itselläni on paha tapa olla ylioptimistinen ja puhua itseni ympäri mukaan projektiin jos toiseen ihan vain löytääkseni itseni vastuiden suosta, josta ylöspääseminen ei onnistu millään muulla kuin The Power of No - Kieltäytymisen voima -konseptia hyödyntämällä.

Sanot EI (sosiaalisessa) mediassa asumiselle. On vähän siinä ja siinä, että kuuluuko tämä väliotsikko tämän blogin agendaan. Mutta niin kauan kuin aika on sinulle ongelma ("kyllähän minäkin mutta kun en ehdi...") niin aikasyöppöjä kannattaa etsiä kissojen ja koirien kanssa mistä ikinä löytyykään. Moni meistä kertoo itselleen tarinaa, että on pakko seurata maailman menoa, jotta pysyy kartalla missä mennään. Tämä voi toki pitää paikkansa esim. ammatillisessa mielessä mutta arvioisin, että 90% (sosiaalisessa) mediassa vietetystä ajasta on joko 100% ajanhukkaa tai ainakin sitä voisi rajoittaa ilman ongelmia. Joskus voi olla paikallaan kysyä, että miksi lukea mitään tai kuluttaa aikaansa minkään sellaisen parissa, jonka perusteella emme kuitenkaan muuta omaa tekemistä millään tapaa? Mitä lisäarvoa sinulle tuovat toisten aviokriisit, talousvaikeudet tai örvellykset? Koita joskus viikko ilman sosiaalista mediaa tai somelakko joka päivä ennen tai jälkeen klo 16.00 ja tulet huomaamaan, että maailma pyörii radallaan aivan kuten ennenkin ja oma aikaansaamistaso nousee merkittävästi.

Siltä varalta, että ylläolevat esimerkit kuulostavat ikävältä ja kohtuuttomalta elämän rajoittamiselta, on paikallaan ottaa tarkennuksia. Minä en suinkaan kannusta ketään ryhtymään vain omaa napaansa tuijottavaksi narsistiksi. Hell no! The Power of No - Kieltäytymisen voima -konseptin ytimessä on ihmisen rajallisuuden hyväksyminen ja näiden rajoitteiden puitteissa mahdollisimman hyvin asioiden tekeminen. Oli kyseessä sitten itsestään huolehtiminen, lisäarvon tuottaminen työpaikalla, lapsien kasvattaminen, koulunkäynti tai harrastusten mukanaan tuomat vastuut.

Henkisen ja fyysisen kaasutankin tilavuutta pystyy tottakai kasvattamaan sillä, että syö fiksusti, liikkuu säännöllisesti, palautuu riittävästi ja pitää kypärän muutenkin balanssissa. Mutta juuri nyt ei pysty enempään kuin juuri nyt pystyy. Kehitykseen tarvittavat vierailut epämukavuusalueella ovat aina tervetulleita ja niitä tarvitaan, mutta tällä alueella ei voi asua niin, että postikin kääntyy sinne. Se ei ole pitkä tie ja kiviseinä tulee vastaan jossain vaiheessa väkisinkin.

Mutta jokainen meistä yllättyy miten hyvässä kunnossa pystyy olemaan ympäri vuoden ja miten paljon hyvää laatua on elämässä mahollista saada aikaan kun tekee asioita oikein ja oikeita asioita. Tämä vain vaatii sitä, että sanoo oikeille asioille "kyllä" ja väärille asioille "ei". Sitä voi kutsua myös oleellisiin asioihin keskittymiseksi. Keskittymistä siihen millä on merkitystä ja mistä syntyy hyvää itselle ja ympäristölle ja pysyy iskukykyisenä ympäri vuoden.

Toivottavasti tästä irtosi sekä teoriaa että käytäntöä. Jos ei muuta niin rohkeasti testiin vaikkapa Kokeile kolme viikkoa -vetodilla: aikuinen ihminen istuu vaikka kepinnokassa kolme viikkoa jos niin päättää. Sen jälkeen tilannekatsaus, että oliko Power of No oma juttu vaiko eikö. 

Meidän tehtävämme ei ole päättää puolestasi mikä sinulle on mielekästä elämää. Mutta me autamme mielellämme sinua ravinnon, treenin ja elämäntapojen avulla niin, että mitä ikinä päädytkään tekemään, ei se tule jäämään terveydestä ja suorituskyvystä kiinni. Laita ihmeessä viestiä Helsinkiin tai Tampereelle ja olemme pikapuoliin yhteydessä. :)