Terveys ja suorituskyky - millainen on sinun tulevaisuutesi?

Valtaosa valmennettavistamme osuu ikähaarukkaan 30-50 ikävuotta. Tämä ei ole ihme, sillä tuossa vaiheessa elämää usein havahdutaan "jotain varmaan tarttis tehä..." -ajatukseen. Satoja taustatietoja ja ruokapäiväkirjoja nähneenä ja tuhansia tarinoita valmennuksissa lukeneena olen huomannut, että jokaisella heistä on oma uniikki tarinansa. Kasvatuksen, eletyn elämän ja nykyhetken panostuksen tuloksena ihmiset ovat aina tietyssä pisteessä ja haikailevat erilaisten tulevaisuuksien perään. Jos lähdemme niputtamaan erilaisia menneisyyksien ja tulevaisuuksien yhdistelmiä, olen huomannut, että valtaosa ihmisistä voidaan niputtaa tässä postauksessa esittelemäni neljän erilaisen elämänkäyrän sisään.

Ennen kuin alamme vetämään sen suurempia johtopäätöksiä ihmisten terveydestä ja suorituskyvystä, on syytä nostaa esiin kaksi tosiseikkaa. Ensinnäkin, monella meistä on syntymässä saatuja ominaisuuksia tai elämän varrella tapahtuneiden sattumusten tuloksena syntyneitä rajoitteita, joiden vuoksi oma terveys ja suorituskyky ei ole nyt eikä tulevaisuudessakaan ihan 100% omissa käsissä. Toisekseen, erilaisia ihmiselämän draaman kaaria syntymästä kuolemaan on valtava määrä, joten on tosiasiassa mahdoton sanoa missä kohtaa elinvuosia terveyden ja suorituskyvyn suunta muuttuu, miten monta kertaa näin käy vai käykö ollenkaan.

Kuitenkin, jos terveydessä ja suorituskyvyssä tulee tapahtumaan selkeitä suunnanmuutoksia, yleisin ajankohta on ns. ruuhkavuodet, esimerkiksi 35-45v. Työura otti tuulta alleen, perheenlisäystä kertyi, työpäivät pitenevät, lista arjen vastuista paisui yli äyräiden, lehmät kuoli, aidat kaatui, halla vei viljat ja niin edelleen. Ruuhkavuosissa painiskelevan tunnistaa "kyllähän minä mutta kun tässä on nyt niin kaikenlaista..." -henkisistä lauseista.

Toisin kuin yleensä luullaan, ihmisen terveys ja suorituskyky on vain harvoin kaksivaiheinen prosessi missä ensimmäinen puolisko on kasvu- ja kypsymiskausi ja jonkun maagisen ikäpisteen jälkeen alkaisi kuihtumis- ja laskukausi. Toki fysiologiaa ei voi määräänsä enempää venyttää, joten ikääntymisen mukana tuomat lainalaisuudet alkavat väkisinkin ottamaan veronsa kun vuodet vierivät. Mutta samaan aikaan on olemassa lukuisia muuttujia, joihin on mahdollista vaikuttaa esimerkiksi omalla ravinnolla, treenillä ja elämäntavoilla riippumatta iästä tai elämäntilanteesta.

Tämän pohjustuksen summana voidaan piirtää Terveys & Suorituskyky - Aika -kuvaajaan neljä erilaista ihmiselämän draaman kaarta. Kuva alla.

Kuva: Jaakkola Professional Custom Web Design Photography (c)

Kuva: Jaakkola Professional Custom Web Design Photography (c)

Elämä #1: Olet pitänyt itsestäsi huolta nuoruutesi ja aikuiselämän alkuvaiheen aikana syömällä fiksusti, liikkumalla riittävästi ja elämäntapohin panostamalla. Mutta ruuhkavuosien yllättäessä pyyhe lentää kehään, "tuli siinä vähän kaikenlaista..." -lause ottaa vallan ja alamäki on varsin jyrkkä. Historia siis auttaa ja on parempi kuin ei mitään mutta laadukkaita ja energisiä elinvuosia ei riitäkään niin pitkälle kuin moni toivoisi.

Elämä #2: Et ole huolehtinut omasta hyvinvoinnistasi aikaisemmin etkä tule huolehtimaan siitä jatkossakaan. Huono ravinto ja olematon liikunta yhdistettynä ihan mitä sattuu -tason elämäntapoihin pitää huolen, että saapuessasi ruuhkavuosiin huonon lähtötilanteen siivittämänä, terveys ja suorituskyky syöksyvät luiskaan vauhdikkaasti ja laadukkaita elinvuosia on näistä neljästä skenaariosta vähiten.

Elämä #3: Olet pitänyt itsestäsi huolta aikaisemmin eikä ruuhkavuodet tai muut elämän myllerrykset juurikaan hetkauta. Et ole pelkästään terve vaan kaikin puolin erinomaisessa kunnossa. Terveyttä piisaa ja iskukykyä arjen haasteita vastaan riittää loputtomasti. Kun sama tahti jatkuu läpi elämän, ikääntymisen mukanaan tuomat ongelmat hidastavat tahtia minimaalisen vähän ja laadukkaita elinvuosia on luvassa loppuun asti.

Elämä #4: Olet kaikista skenaarioista eniten rapakunnossa, ylipainoa on kertynyt, suorituskykyä ei ole nimeksikään ja elämäntavat ovat ihan mitä sattuu. Kuitenkin jossain kohtaa havahdut (joko oma-aloitteisesti tai lääkärin tms. herättelemänä) siihen, että jotain on tehtävä ja mieluiten mahdollisimman pian. Vedät työrukkaset kouraan, ryhdyt paiskimaan töitä ja kuten käyrän muodosta voit huomata: mitä huonompi lähtötilanne, sitä suurempi ja nopeampi muutos! Tekemällä kärsivällisesti ja pitkäjänteisesti oikeita asioita ostat itsellesi lisää laadukkaita elinvuosia ja voit vanhempana itse asiassa paremmin kuin nuorempana!

Kuten yllä olevasta kuvasta ja neljästä eri kuvauksesta voidaan päätellä, sinun tulevaisuutesi rakentuu siis kahden ydinkysymyksen ympärille:

  1. Miltä tasolta sinun terveytesi ja suorituskykysi lähtevät?
  2. Mikä on alamäen jyrkkyys vai päästäänkö jopa parempaan?

Ensimmäisestä kohdasta voimme todeta, että koska meillä ei ole aikakonetta, lähtötilannettasi juuri tänään on jälkikäteen mahdoton muuttaa. Sen osalta ei siis voi tehdä muuta kuin suorittaa tilannekatsaus ja todeta missä kohtaa yllä olevan kuvan skenaarioita (#1 - #4) ollaan.

Toisesta kohdasta voimme todeta sen, että kun ikääntyminen alkaa lyömään kapuloita rattaisiin, voit omalla toiminnallasi vaikuttaa valtavasti siihen millä kulmakertoimella alamäki etenee. Monessa tapauksessa on myös hyvin mahdollista, että edessä onkin käänne huomattavasti parempaan. Tämä erityisesti silloin, jos lähtötilanne on kehno. Voi olla, että jokaisesta siellä ruudun toisessa päässä ei tule maailmanmestaria missä tahansa lajissa mutta jokaisella on aina sen verran potentiaalia, että oikeita asioita tekemällä voi parantaa elämänlaatuansa ja ostaa lisää laadukkaita elinvuosia.

Entä mitä tästä sitten pitäisi jäädä kouraan? Tietenkin skenaariot #1 ja #2 ovat sellaisia, joihin en toivo sinun päätyvän. Jos vain mitenkään mahdollista, tehtäisiin sen verran töitä itsemme eteen, että päädyttäisiin elämänkäyrille #3 tai #4.

Koko postauksen ydin on kuitenkin se positiivinen uutinen, että loppuelämäsi laadun parantumisen kannalta ei ole väliä mitä tähän asti on tapahtunut tai missä ollaan tänään. Tärkeintä on se, mitä tapahtuu tästä päivästä eteenpäin. Syömällä fiksusti ilman tarpeetonta puristamista, liikkumalla säännöllisesti ja monipuolisesti ja huolehtimalla elämäntavoista (uni, stressinhallinta, jne) jokainen voi vaikuttaa siihen mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Yksityiskohtaisempia oppeja siitä mitä tämä kaikki syöminen, treenaaminen ja fiksut elämäntavat ovat seuraa myöhemmin lisää. Tänään tärkeintä on ymmärtää näiden neljän eri tulevaisuuden olemassaolo.

Jos 99 euroa paremmasta tulevaisuudesta ei kuulosta liialta, lähde mukaan 12.6. alkavaan naisten omaan Hyvän olon hormonidieetti -verkkovalmennukseen TÄSTÄ tai klikkaamalla kuvaa alla. Lähtötilanteen kartoituksen pääset tekemään heti. Tervetuloa! :)