Terveydessä ja hyvinvoinnissa määrällä ei voi korvata laatua - kolme vinkkiä parempaan tekemiseen

Kävin tovi sitten valmennettavani kanssa hänen silmänsä avanneen keskustelun. Haluan jakaa sen myös sinun kanssasi. Kuvittele, että olet ajautunut tilanteeseen, jossa teet kuusipäiväistä työviikkoa, 10 tuntia päivässä, olet karsinut kaikki menosi aivan minimiin mutta silti pankkitilisi pohja paistaa koko ajan. Koska taloudellinen tilanteesi paranee yksinkertaisella kaavalla tehdyt työtunnit x tuntipalkka, on sinulla käytännössä kaksi vaihtoehtoa:

  1. Tehdä vielä lisää työtunteja eli 12 tuntia päivässä tai 7 päiväistä viikkoa
  2. Hankkia parempipalkkainen työpaikka, jossa voi tehdä 8 tuntia päivässä 5 päivänä viikossa

Nyt jokainen meistä ymmärtää, että käytännössä ainoa vaihtoehto on jälkimmäinen. Perusteluina toimivat esimerkiksi lauseet "No eihän tuollaista raatamista kukaan voi jaksaa pitkän päälle" ja "On tässä elämässä oltava muutakin kuin työnteko!" Toki jonkin aikaa voi tehdä pitkääkin työpäivää mutta jokainen ymmärtää, että siitä on tultava myös kunnon palkkio. Ei itsensä tekemisen alttarilla uhraamisessa muuten ole mitään järkeä.

Mutta nyt sinun kannaltasi supertärkeä pointti: kun siirrymme treeni-, ravinto- ja elämäntapa-asioihin, tämä päivänselvä logiikka unohtuu liian monelta kokonaan. Treenissä panostetaan enemmän määrään kuin laatuun ja ravinnon ja elämäntapojen parantamisessa iso osa kulutetusta ajasta menee tärkeiden perusasioiden ohi epäoleellisuuksiin.

Aivan kuten työelämässä, jos kulutat valtavan määrän tunteja viikossa työntekoon, odotat varmasti paluupostina tuntuvan tilinauhan ja tuhdisti täytettä pankkitilille, eikö vain? Nyt siirretään tämä sama logiikka treeniin: jos kulutat liikuntaan useita tunteja viikossa, olethan pitänyt huolen, että se tuottaa sinulle myös tuloksia etkä vain junnaa paikallasi ja hukkaa aikaasi?

Sama asia syömisessä ja elämäntavoissa: jos viikossa kuluu tuntikaupalla aikaa, vaivaa, energiaa, fokusta, rahaa ja hermoja syötyjen makroravinteiden punnitsemiseen ja jaotteluun, Tupperware-purkkien mukana raahaamiseen ja öiseen valvomiseen murehtien välipalana syödyn omenan hiilihydraateista, oletko pysähtynyt miettimään, että tuottaako kaikki tämä sinulle vaivansa edestä tuloksia?

Eli tiivistäen: jos viikossa tarvitaan yhtä paljon kulutettuja tunteja ja henkistä energiaa treeniin, ravintoon ja elämäntapoihin kuin ammattiurheilijalla mutta olet silti ylipainoinen, ylistressaantunut ja kaikin puolin loppu koko ajan, väitän että jotain tehdään pahasti väärin. 

Totuus kun on lopulta tämä: kun tehdään asioita oikein ja oikeita asioita ei terve keho ja rauhallinen mieli, energinen fiilis töissä ja kotona ja riittävä suorituskyky elämän heittämiin ponnisteluihin vaadi mitään sellaista, ettetkö sinä siihen pystyisi. Ja mikä tärkeintä: ilman kohtuutonta vaivaa ja raatamista!

Kukaan ei jaksa tehdä 12 tunnin työpäiviä 7 kappaletta viikossa ympäri vuoden. Samoin kukaan ei jaksa treenata kuin hullu, murehtia jokaisen suupalan ääressä eikä kantaa isompaa taakkaa selkänsä päällä kuin on kohtuuden nimissä tarpeellista. Tällöin ainoa toimiva vaihtoehto on lopettaa säheltäminen ja väärien asioiden tekeminen ja panostaa laatuun määrän sijaan.

Mitä tämä on sitten käytännössä? Yksilöllistä vaihtelua toki on mutta nyrkkisääntöinä heittäisin seuraavat kolme kulmakiveä. Jos olet pitkään taistellut rasvanpolton, painonhallinnan, istumatyöstä aiheutuvien vaivojen kanssa ja vähäisen jaksamisen suossa, seuraavalla kaavalla mennään eteenpäin:

  1. 2-3 kuntosalitreeniä viikossa (a 60-70min) + riittävästi arkiliikuntaa parantaa voimatasoja, kehonkoostumusta, liikkuvuutta ja suorituskykyä huomattavasti
  2. Syömisessä opettele parempia tapoja kurinalaisen ruokavalion sijaan. Siten osaat syödä fiksusti kotona, töissä, mökillä, lomalla, tien päällä ja kiireessä
  3. Nuku riittävästi (8h yössä), suunnittele arkeasi ennakkoon, jotta yllätyksiä tulee mahollisimman vähän ja opettele parempaa arjenhallintaa. Muista olla terveellä tavalla itsekäs koska vain siten voit olla myös muille avuksi.

Näin. Kuten huomaat, ihan kohtuuttomia ei vaadita. Opettelemalla nämä asiat saavutetaan kaksi isoa hyötyä. Ensinnäkin sinulle vapautuu aikaa muulle elämälle. Aika harva meistä haluaa syödä, nukkua ja hengittää kuntosalia ja rahkapurkkeja vaan viettää myös aikaa ystävien parissa, matkustella ja vaikka käydä elokuvissa ilman huonoa omaatuntoa. Toiseksi, kun teet oikeita asioita niin sinulle jää reserviä lisätä tekemisen määrää jos haluat päästä pelkän perusterveyden lisäksi myös huippukuntoon.

Ok, pakko se on sanoa, että jos elämä on nyt ihan mitä sattuu ja voit kroonisesti huonosti, niin tottakai jotain pitää tehdä jatkossa toisin. Ja se ehkä aiheuttaa vähän muutoksen tuskaa. Mutta kuten niin moni on jälkeenpäin todennut, on uusi elämä kaiken vaivansa arvoinen. :)


10.4. aloitamme jälleen uuden Hyvän olon hormonidieetti -verkkovalmennuksen. Klikkaa linkistä kuvaa, tutustu mitä kaikkea sinulle on luvassa ja aloitetaan yhteinen projekti.