Tärkeintä ei ole mitä tehdään vaan se mitä siitä seuraa

Jos olet seurannut meidän valmennusfilosofiaamme ja somesivustoja pidempään, olet varmasti kiinnittänyt huomiota siihen hassuun juttuun, että meille käy melkein kaikki. :) Tämä siis koskee kaikkea ravinnon, treenin, elämäntapojen ja unen kautta stressinhallintaan. Vaikka tämä joustava lähestymistapa johtaa aluksi sinun kannaltasi vähän suurempaan määrään pään raapimista kuin mustavalkoinen tee aina näin äläkä ikinä noin -lähestymistapa, osoittaa sekä tiede että käytännön elämän happotesti, että parhaat ja pysyvimmät tulokset saadaan aikaan sillä täysijärkisellä metodilla, jota sinä pystyt noudattamaan. Siksi en halua survoa sinua väkisin mihinkään muottiin koska mistä ihmeestä minä voisin tietää mikä sopii juuri sinulle parhaiten? :)

Mutta on yksi näkökulma mitä en ole nostanut riittävän hyvin esiin. Kun mietin tarkemmin niin se itse asiassa lymyää kaiken tämän joustavan ja ihmisläheisen valmennusfilosofiamme taustalla. Näkökulman ytimen löysin tovi takaperin filosofi Esa Saarisen luentomuistiinpanoistani ja lause kuului näin:

"Tärkeintä ei ole mitä siinä hetkessä tapahtuu vaan se mitä siitä seuraa."

On olemassa todella monta erilaista tapaa liikkua, syödä, palautua ja pitää itsestään huolta niin, että saavutetaan se kaikkein tärkein tavoite eli pysyt terveenä ja suorituskykyisenä nyt ympäri vuoden ja tulevaisuudessa mahdollisimman pitkään. Samaan aikaan on tietysti olemassa monta pähkähullua systeemiä, joilla ajetaan terveyden ja jaksamisen kanssa kiviseinään ennemmin tai myöhemmin mutta niistä joskus toisella kertaa.

Mutta pointtini on se, että nämä lukuisat toimivat ravinto-treeni-elämäntavat -systeemit antavat sinun tekemiseesi eräänlaista toleranssia. Ne luovat ikään kuin sellaisen haarukan, jonka sisällä voit sukkuloida omien mieltymystesi mukaan ja saada aikaiseksi käytännössä samanlaisia tuloksia kehonkoostumuksessasi, jaksaa arjen melskeissä ja parantaa suorituskykyäsi niin, että mitä ikinä mieleen juolahtaakaan, ei se jää ainakaan kipeästä selästä tai olemattomasta energiasta kiinni.

Mitä tämä kaikki tarkoittaa sitten käytännössä? Otetaan muutama esimerkkikysymys, joita meille kertyy verkkovalmennuksissa, sosiaalisessa mediassa ja monissa yksilövalmennuksissa.

"En pidä kuntosalitreenistä mutta aikuisten voimistelu kiinnostaa, onko se hyvä ja riittääkö se?" - Liikunnan osalta kaikkein tärkein asia sinun kohdallasi on se, että ylipäätään liikut. Aikuisten voimistelu ei välttämättä korjaa kaikkia maailman asioita Eurokriisistä ilmastonmuutokseen mutta jos aikuisten telinevoimisteluun ilmoittautumisesta seuraa se, että nouset säännöllisesti ylös toimistotuolista ja kotisohvalta niin todennäköisesti se on parasta mitä sinulle voi tapahtua. Vasta kun liikunta on säännöllistä kannattaa aloittaa hiekkalaatikkoleikki siitä kenen treenisysteemi voittaisi jos kaikki treenisysteemit tappelisivat.

"Minusta tuntuu, että minulle ei sovi ravintofilosofia X mutta olisin kiinnostunut kokeilemaan luolamiesruokavaliota, välimeren dieettiä tai virallisterveellistä ravitsemuskolmiota, voisiko näistä joku toimia minulle?" - Lähes tulkoon mikä tahansa täysijärkinen ravitsemusfilosofia toimii ja kaikkein tärkeimmässä asiassa - eli pitkässä juoksussa - oleellisinta on, että se on sinulle mielekäs ja mahdollisimman vaivaton noudattaa. Tämän vuoksi jos lähdet testailemaan jotakin edellä mainituista ja siitä seuraa se, että ateriarytmistäsi tulee säännöllistä, herkuttelu ja roskaruokailu laskee kohtuulliseksi, päivittäinen energiamäärä asettuu kohdalleen ja makroravinteita tulee sopivissa suhteissa niin sitten se on ilman muuta parasta mitä sinulle ravinnon suhteen voi tapahtua.

"Stressiä pukkaa ja pää pitäisi saada välillä irti työasioista mutta nuo mindfulness- ja meditaatioharjoitukset eivät oikein innosta. Voisinko kuitenkin käydä koiran kanssa kävelyllä tai lukea kirjaa?" - Voimme väitellä aamusumuun asti meditaatioharjoituksen ja koiralenkin eroista aivojen neuroplastisuuteen mutta jos jälkimmäisestä seuraa se, että irtaudut kohtuuttomasta stressikierteestä, jonka myötä arjenhallintasi paranee, saat enemmän virtaa pitää itsestäsi huolta niin se on varmasti parasta mitä sinulle juuri nyt tässä hetkessä voi tapahtua elämäntapojen osalta.

Vastaavia esimerkkejä löytyy lähes jokaiselta elämänosa-alueelta lukemattomia määriä mutta uskon, että sait ainakin hieman kiinni siitä miksi pyrimme valmennusfilosofiassamme mahdollisimman joustavaan lähestymistapaan. Hyvä kysymys nimittäin on, että kun elämäntapamuutos tulee joka tapauksessa olemaan uuden opettelun myötä hieman epämukavaa niin miksi siitä pitäisi tehdä yhtään sen vaikeampaa kuin sen tarvitsee olla? :)

Eli ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan uusia juttuja ja pidetään katse ennen kaikkea siinä tekemisessä ja katsotaan mitä kaikkea hyvää siitä seuraa.

Jos intoa on mutta et tiedä mistä lähteä liikkeelle, voit aloittaa Hyvän olon hormonidieetti -verkkovalmennuksen ennakkotehtävien parissa vaikka heti klikkaamalla TÄSTÄ. Maanantaina 14.8. aloitetaan sitten koko porukalla. Tervetuloa! :)