Ruokavalio ja treeniohjelma eivät sinua pelasta

On olemassa yksi iso ongelma, joka kaipaa vähän ravistelua. Nimittäin pystyäksesi tekemään oikeat peliliikkeet terveytesi ja hyvinvointisi parantamiseksi, onnistuaksesi pysyvässä painonhallinnassa ja muissa tähän liittyvissä ongelmissa, sinun pitää ymmärtää käsilläsi oleva ongelma paremmin.

Tapaan päivittäin ihmisiä, jotka ovat olleet vuosia fyysisesti huonossa kunnossa, kamppailevat paino-ongelmien kanssa ja tuskailevat arjessa jaksamisen kanssa kaasutankin ollessa kroonisesti tyhjä. Lähes poikkeuksetta heitä yhdistävä tekijä on se, että on selvillä seuraukset eli oireisto mutta kaksi tärkeintä tekijää - syyt ja ratkaisut - ovat joko kokonaan hukassa tai vähintäänkin väärillä raiteilla.

Toki on selvää, että terveys, hyvinvointi ja suorituskyky rakentuvat muutamien perusasioiden päälle. Asia on siis tavallaan yksinkertainen. Mutta samaan aikaan ei tarvitse tarttua kuin kouralliseen ihmisen fysiologiaa ja käyttäymistä käsittelevää teosta ja selviää, että siinä missä tilanne on yksinkertainen, se voi samaan aikaan monimutkainen ja monitahoinen.

Tästä pääsemmekin asian ytimeen: jos kaikinpuolin huono fyysinen kunto, ylipaino-ongelmat, väsymys ja arjen jaksamattomuus ovat vaivanneet vuosia ja olet koittanut hakea ratkaisua useita kertoja siinä kuitenkaan onnistumatta, on tilanne kohdallasi todennäköisesti monimutkaisempi kuin olet ajatellut.

Kun ihminen painii monimutkaisen ongelman kanssa, siihen pyritään hakemaan yksinkertaista ratkaisua. Kun kyseessä on terveys ja hyvinvointi, ongelmat johtavat usein siihen, että virtaa ratkaisun hakemiseen ja sisua sen parissa painimiseen on entistä vähemmän. Tämä taas johtaa siihen, että haemme niin yksinkertaista, helppoa ja nopeaa ratkaisua kuin suinkin mahdollista.

Metipä miten mieltä lämmittävältä ja helpottavalta kuulostaisikin se, että annat valmentajalle 150€ pöytään, saat A4-kokoisen ruokavalion ja kas kummaa: syömiseen, painonhallintaan, kehonkoostumukseen ja nollaenergisyyteen liittyvät ongelmat katoaisivat? 

Tai miten hienoa olisi sekin, että pyydät samaiselta valmentajalta vielä treeniohjelman samalle kuitille ja yhtäkkiä näet kehonkoostumuksesi muuttuvan merkittävästi, liikunnasta tulee säännöllistä ympäri vuoden ja vuosikausia kadoksissa ollut virta arjen vastuiden hoitamiseen tekee paluun?

On totta, että terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät ongelmat lähtevät purkautumaan yksinkertaisilla asioilla pala kerrallaan. Mutta tämä pätee vain silloin, että valitset ne yksinkertaiset asiat oikein ja etenet oikeassa järjestyksessä.

Pysyvää elämäntapamuutosta voi ajatella hieman kuin kolmen ruokalajin illallisena. Lähtötilanteiden kartoitus on alkuruoka ja treeniohjelma ja ruokavalio ovat jälkiruoka. Ja jos pikakelaat suoraan jälkiruokaan ja kauhot mahan täyteen juustokakkua ei välttämättä kaikkein oleellisin - eli pääruoka - maistu ollenkaan. Tai vaikka maistuisikin, ei enää mahdu.

Mikä sitten on tämä pääruoka, joka pitäisi olla kaikkein tärkein juttu?

Nyt vastaanottimet on-asentoon: jos haluat saada laihdutuskuuristasi tai muusta elämäntapaprojektistasi kerrankin pysyvää, tulisi ylivoimaisesti tärkein tehtäväsi olla perustavanlaatuinen elämän arvomaailman uudelleen mylläys.

Eli pääruokasi tulisi arjen prioriteettilistasi. Arvomaailma ja arjen prioriteettijärjestys ovat kaikkein tärkein asia siksi, että ne mahdollistavat kaiken muun. Syömiseen, liikkumiseen ja itsestään huolehtimiseen löytyy sen jälkeen aina helpommin aikaa, vaivaa, motivaatiota, rahaa ja kiinnostusta.

Kuulostaa ehkä hieman pelottavammalta ja työlämmältä kuin parin paperilapun ostaminen, eikö? En halua sinulle valehdella, joten sanon ihan suoraan että sitä se onkin. Mutta jos haluat muutoksesta kerrankin pysyvää ja päästä eroon jojo-laihduttamisesta niin tämä on sinun ainoa vaihtoehtosi.

Nimittäin jos et nyt liiku juuri yhtään tai maksimissaan säännöllisen epäsäännöllisesti, minun sinulle tekemä treeniohjelma tuottaa kyllä juuri niitä tuloksia kuin haluat mutta valitettavasti vain muutaman viikon.

Mutta kun sinulla on "viisi kiloa pois kesäjuhlille" -tasoa suurempi syy liikkua ja olet priorisoinut jokaiseen viikkoosi aikaa liikkumiselle, olet kunnossa ympäri vuoden ilman hampaiden kiristelyä, vältyt "repsahduksilta", "ryhtiliikkeiltä", "lähtöruutuun palaamisilta" ja toistuvilta uusilta aloituksilta missä tavoite on taas kerran valovuoden päässä. Kun treenaat siksi, että olisit terve, selkäkivut pysyvät poissa, jaksat paiskia töitä lupaavalla urallasi tai että voit olla parempi isi tai äiti, sinulla ei ole lopulta ole ongelmia löytää aikaa, viitseliäisyyttä ja motivaatiota.

Kun olet asettanut oman terveytesi ja hyvinvoinnistasi huolehtimisen arjen prioriteettilistalla riittävän korkealle, monesta asiasta tulee huomattavasti helpompaa. Siksi se on tärkein asia.

Silloin on helppo sanoa "ei" kun on sen aika. Mutta silloin kun et varsinaisesti tiedä mitä haluat ja mikä on parasta, päädyt reaktiiviseen elämään missä asiat koko ajan vain tapahtuvat ja sinulle "nyt vain sattuu koko ajan kaikenlaista" ja siksi "et juuri nyt vain millään ehdi". Kun arvomaailmasi on mietitty kuntoon osaat olla terveellä tavalla itsekäs ja tiedätkö mitä? Se on kaikkien etu. Sinun, lähimmäistesi ja koko ympäröivän maailman.

Ja tiedätkö vielä mitä? Fiksu syöminen, säännöllinen treeni ja riittävä lepo eivät sulje pois ns. muuta elämää. Jokainen tietää, että mielekäs elämä koostuu muustakin kuin syömisestä, treenistä ja nukkumisesta ja näille muille aktiviteeteille pitää olla oma paikkansa. Kun asiat tehdään oikein ja arvomaailma on vireessä, syöminen, treeni ja elämäntavat eivät vielä aikaa ja fokusta kellon ympäri. Sinulle jää valtava määrä tunteja jokaiseen viikkoona ja voit tehdä niillä sitä mitkä ikinä koetkaan mielekkääksi. Parantuneen jaksamisen ja vireystilan sivuvaikutuksena nämä muuta asiat saattava itse asiassa tuntua entistä hienommilta.

Eli miten tämän voisi tiivistää?

Se, että kyykkäät, vedät ylätaljaa ja teet pystypunnerrusta on oikea peliliike ja äärimmäisen hyvä asia. Sen vuoksi mekin annamme täsmäohjeet treeneihin. Mutta VAIN se, että sinulla on jokin aito ja oikea perustavanlaatuinen syy miksi teet treenaat tekee siitä ympärivuotisen osan normaalia elämääsi.

Se, että täytät puolet lautasestasi kasviksilla, heität kylkeen lihaa, kanaa, kalaa, nyhtistä, avokadoa ja pähiköitä, surautat kenties aamupalasmuutsien, pidät ateriarytmin säännöllisenä tai juot riittävästi vettä ovat myös erinomaisen oikeita valintoja. Siksi mekin annamme kilokaupalla esimerkkipäiviä ja reseptejä.

Samoin on hienoa, että ymmärrät miten paljon hyötyä on riittävästä unesta, rentoutumisharjoituksista ja palautumisen parantamisesta ja vielä parempaa kun ne siirtyvät vielä käytäntöönkin. Mutta VASTA SITTEN kun olet laittanut kaiken tämän elämäsi prioriteettilistalla riittävän korkealle, ohi kymmenien aikatauluasi täyttävien asioiden edelle, niistä voi tulla osa jokapäiväistä arkeasi ilman tuskailua ja toistuvaa ryhtiliikettä tammi-, touko- ja syyskuussa vuodesta toiseen.

Treeniohjelmat ja ruokavaliot eivät siis ole ongelman syy ja varmasti toimivat jos elämänhallintasi ja arjen prioriteettisi ovat kunnossa. Nimensä mukaisesti ne opettavat sinut treenaamaan ja syömään. Mutta ne eivät opeta sinua täyttämään kalenteriasi niillä asioilla, jotka auttavat sinut hyvään kuntoon, eivät opeta sanomaan oikeille asioille "kyllä" ja väärille asioille "ei" eivätkä ne pysäytä sinua pohtimaan mitkä asiat ovat juuri nyt tärkeitä ja ennen kaikkea miksi asioita tehdään. Eli koko tekemisen perusta jää valamatta. Ja siksi muutoksesta ei tule pysyvää.

Tämän vuoksi mm. Hyvän olon hormonidieetti -verkkovalmennuksessa pureudumme ravinnon ja treenin lisäksi teemoihin otsikoilla Hyvän olon minimi, Oman kehon tarina ja Tietoinen syöminen. Lisäksi tarjoamme useita rentotumisharjoituksia, jotta pysähtyisit ja kykenisit tulemaan tietoiseksi missä mennään ja sitä kautta päättämään paremmin mihin suuntaan jatketaan.

Tämä siksi, että jos haluat saada vihdoinkin pysyviä ja merkittäviä tuloksia sinun pitää tietää mitä tehdä mutta myös miksi niin teet. Tervetuloa mukaan alta kuvaa klikkaamalla. Aloitimme juuri ja mukaan pääsee rajoitetun ajan, joten olethan nopea. :)