Poliquin & Klokov -seminaari - part II

Noniin. Aika kevyen matkaraportin. Ollaan liikkeellä koko perheellä, joten kirjoitusaika on typistetty pojan päiväunien mittaisiksi. 

Singaporen välietapin jälkeen siivekäs lentokone toi meidät Sydney-nimiseen kaupunkiin Australiassa. Siellä Kaisan vanhan kurssikaverin Clean Health Personal Training -salilla järjestettiin kolmipäiväinen voimaharjoitteluseminaari, vetäjinä men themselves Charles Poliquin ja Dmitryi Klokov.

Korvanappiini saapuneiden muistiinpanojen mukaan:

  • Charles on suuri rakenteellisen tasapainon ystävä. Tiivistettynä kyseessä on kehon voimantuoton heikoimpien lenkkien vahvistamisesta. Aihe on vähän laajahko käytäväksi läpi tässä mutta jos lukaisee vaikkapa tämän ja tämän niin saa vähän otetta mistä kyse.
  • Charles ei usko online-valmennukseen koska uskoo ennemmin 100% tuloksiin. Ymmärrän kyllä mitä tässä ajetaan takaa. Etävalmennuksissa on omat hyvät puolensa (voi osallistua mistä vain, usein vähän edullisempaa) mutta niissä on aina omat haasteensa. Varsinkin näkemättä esimerkiksi käsitteet "kova treeni" ja "puhdas suoritustekniikka" voivat olla kovin suhteellisia. Siksi koitamme survoa kaikkiin etävalmennuksiimmekin edes jonkin verran lähitapaamisia.
  • Jos pitäisi ryhtyä valmentamaan tulevaisuuden superurheilijaa ja kahdesta random hessusta pitäisi valita sen kummempia tietoja tietämättä niin kannattaa valita se kumpi on nopeampi tahi ominaisuuksiltaan muutoin räjähtävämpi. Tämä siksi, että kyky tuottaa voimaa nopeasti on ominaisuus, jota (vähän pelkistäen) joko on tai sitten ei ole. Se tulee syntymälahjana tai sitten ei tule. Voima taasen on ominaisuus, jota saa kehitettyä huomattavasti enemmän. 
  • Maailman nopeimmat urheilijat 30 metrillä ovat esim. moukarinheittäjiä. Toki sen jälkeen hyytyvät mutta siihen asti liikahtavat kiitettävän sähäkästi. Tähän liittyen tuli arkistojen kätköistä vastaan 108-kiloisen painonnostajan, Pat Mendesin, loikkavideo.
  • Urheilussa ja varsinkin kenttälajeissa se, joka on lähtöpaikalta viiden metrin päässä useimmin ensimmäisenä on yleensä vahvoilla. Monesti pienikin etu riittää, jääkiekossa lavan mitta tai jalkapallossa pelikengän.
  • Charles on suuri numeroiden ystävä. Vähän kuten allekirjoittaneenkin insinöörimieli on sitä mieltä, että "sitä mitä ei mitata, ei voi kunnolla kehittää". Näin ollen mikäli vain suinkin mahdollista, varsinkin urheilijoiden kohdalla tulisi pitää koko ajan kirjaa mahdollisimman monesta asiasta: kehonkoostumus, paino, voimatasot, lähtötilanne, tavoitteet, aikataulu, kehitys, jne. yms. tms., jotta nähdään missä mennään ja mitä pitää kenties muuttaa.
  • Urheilussa mitä suurempaa vastusta pitää syrjäyttää, sitä enemmän tarvitaan voimaa. Kääntäen: mikäli vastausta ei juurikaan ole, voima ei ole niin ylivoimaisen tärkeää. Toisin sanoen: jalkapalloa potkaistessa kontaktissa vastus (kenkä osuu palloon) on pieni ja voimaa ei niinkään tarvita. Kun taase esim. nyrkkeilyssä (hanska osuu vatsaan) vastusta on enemmän ja lisääntyneellä voimalla saa enemmän jälkeä aikaan.
  • Charlesin mukaan grippiliikkeet (otevoima) ovat "lajispesifisiä" eli niita harjoitettaessa olisi hyvä pitää huoli, että harjoiteltaessa ote muistuttaisi mahdollisimman paljon sitä otetta mitä käytetään lajissa. Eli esim. judokan olisi hyvä vetää leukoja pyyhkeillä, kahvakuulaurheilija taasen voi vetää tangolla jne.
  • Voimaharjoitteluvalmentajan päätehtävä on offseasonilla ja inseasonilla voi melkein kadota kuvioista. Offseasonilla tehdään kaikki työ (rakenteellinen tasapaino, loukkaantumisesta kuntouttaminen, voima, hypertrofia, kehonkoostumus, jne) ja inseasonilla pyritään lähinnä ylläpitämään voimatasoja ja estämään loukkaantumisia. Tämä ainakin kehittyneillä urheilijoilla, aloittelijoilla voidaan joskus kehittyä myös inseasonilla.
  • Mitä hienomotorisemmasta liikkeestä urheilusuorituksessa on kyse, sitä vähemmän kyseistä liikettä pitäisi harjoitella raskailla lisäpainoilla. Ts. jos keihäänheittoa harjoittelee rautakangella, oppii lähinnä vain väärää heittotekniikkaa ja lisäksi käyttää todennäköisesti myös vääriä lihaksia.
  • Loppuun vielä herrojen yhteinen muistutus kaikille:

There are three things that lead to success. Write these down.

1. Hard work

2. Hard work

3. Hard work


Kokonaisuutena "Training for Strength Sports" -otsikolla pyöri isojen pääliikkeiden ympärillä. Painonnostoliikkeiden lisäksi käytiin läpi maastavedon eri variaatioita, leuanvetoa, kyykkyä ja penkkipunnerrustakin. Mikäli haluat oppia omat tekniikkasi kerralla kuntoon, tule mukaan paljon toivottuun Opi perusliikkeet -seminaariin Tampereella ja Helsingissä. Oman lippusi voit hankkia TÄÄLTÄ