Onnistujien kaksi korvaamatonta kivijalkaa

Kun aloitat jonkin projektin tuloksekkaassa treenaamisessa, sinulla on usein mielessä muutos lähtötilanteesta johonkin tavoitetilaan. “Minulla on liian vähän voimaa, haluaisin lisää rautaa kyykkyyn, penkkiin ja muutenkin kaikkeen treenitekemiseen” tai vaikkapa “Ärsyttää tällainen jumittaminen tuloksissa ja motivaatiokin kadoksissa, pitäisi löytää joku toimiva juttu?”

Meillä ihmisillä on sellainen harhakuvitelma, että muutos lähtöpisteestä maaliin on suora viiva. Että tänään olen tätä ja sitten simsalambim: muutaman viikon päästä olen tuota ja sinne päästään ongelmitta. Todellisuudessa tilanne menee kuitenkin alla olevan kuvan mukaisesti.

Se, että matkaan tulee mutkia on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Tekisi mieli kutsua tätä sukkulointia arjen haasteissa enemmänkin normaaliksi osaksi elämää. Koska asiat eivät mene 100% suunnitelmien mukaan ammattiurheilijoillakaan niin on kohtuutonta vaatia, että ne menisivät niillä, joiden pitää käydä töissä ja koulussa eikä ole aikaa panostaa treeniin, ravintoon ja elämäntapoihin 24/7/365.

Meidän verkkovalmennuksien läpi on mennyt vuosien saatossa yli 30 000 ihmistä. Tällä otannalla ja yksilövalmennettavat mukaan lukien olen huomannut, että ilman desimaaleja 100%:lla osallistujista matkaan tulee kaikenlaista hässäkkää. Joillain enemmän, joillain vähemmän.

Mutta ratkaiseva tekijä on se, että tapahtuuko jossain vaiheessa projektia ajattelutavan muutos. Se on keskimmäisen kuvan kriittinen piste, jossa osalla tulee “ei musta ole tähän” -reaktio ja paluu lähtöpisteeseen tapahtuu syöksykierteen lailla. Sitten taas osalla jokin korvienvälin hammasrattaissa naksahtaa eri asentoon ja he saavat sellaisen “Hetkonen, nyt mä tajusin mistä tässä kaikessa on kyse. Eihän tämä niin vaikeaa olekaan!” Sen jälkeen he jatkavat höyryveturin lailla kohti menestystä, kehitystä ja tuloksia.

Nyt sinun onnistumisesi kannalta on ratkaisevaa kumpaan joukkoon sinä tästä päivästä eteenpäin kuulut. 

Jos otan ne ihmiset tarkasteluun, jotka meidänkin valmennuksessa ovat saaneet tuntuvaa muutosta aikaan, pystyy havaitsemaan muutaman virityksen suhtautumisessa tekemiseen. Tietysti detailitason tekemisessäkin on tapahtunut muutosta heidän saatuaan ohjeet treeniin, ravintoon ja elämäntapoihin. Mutta jos katsoo tilannetta isossa perspektiivissä, voi ratkaisun avaimet tiivistää kahden otsikon alle.

He ymmärtävät suunnitelmallisuuden tärkeyden

Jos menee treenaamaan ja tekee ihan mitä sattuu, saa tuloksina yleensä ihan mitä sattuu. Jos tätä tekemistä tukee syömällä vähän kaikenlaista, on lopputuloksena vähän kaikenlaista. Jos nukkuu, lepää ja palautuu vähän sinnepäin, on lopputulos vähän sinnepäin.

Suunnitelmallisuus ei tarkoita sitä, että sinun täytyy siivota kalenteristasi kaikki treenin, ravinnon ja elämäntapojen ulkopuolella oleva elämä. Suunnitelmallisuus tarkoittaa sitä, että ymmärrät ne asiat, joista 90% onnistumisesta koostuu. Kun niistä pitää kiinni niin hyvin kuin mahdollista, tulosta tulee väkisinkin. Se on vain ajan kysymys. Lopun 10% kanssa voi sitten hifistellä paremmalla aikaa ja jos kiinnostusta riittää.

Mitä tuloksekkaaseen tekemiseen tulee tulee, nämä 90% koostuvat kolmesta asiasta:

  1. Suunnitelmallisesta ja nousujohteisesta treenaamisesta, joka on riittävän kovaa mutta ei mene överiksi. Sellainen suunnitelma, jossa lähdetään liikkeelle siitä mikä onnistuu nyt ja tehdään vierailuja epämukavuusalueelle kehityksen takaamiseksi.
  2. Treeniä tukevasta ravinnosta, jossa tulee makro- ja mikroravinteita riittävästi mutta ei liikaa. On myös tärkeä, että ravitsemusfilosofiasi on riittävän joustava, jotta siitä ei tule lisästressiä ja pystyt syömään fiksusti ajasta tai paikasta riippumatta.
  3. Kokonaisuutta tukevasta palautumisesta niin, että pystyt kehittymään koko ajan. Vain terve ihminen voi kehittyä ja vain terve ihminen voi treenata ympäri vuoden nousujohteisesti. Palautuminen kattaa kaiken arjen stressinhallinnasta, riittävästä ja laadukkaasta unesta sekä riittävästä syödystä energiamäärästä.

He ottavat vastuun asioista, joihin voivat vaikuttaa

Vaikka edellinen kohta olisi täydellisesti hallussa, jokaisella meistä elämä puuttuu väkisinkin peliin jossain kohtaa. Työkuviot muuttuvat ajan ja paikan suhteen. Opiskeluprojektit aaltoilevat leppoisasta fiilistelystä väsytystaisteluun deadlinen kanssa. Lomalla keskitytään mielummin sosiaaliseen elämään kuin kalorien laskentaan. Auto hajosi. Lapsi sairastui. Keittiöremontti viivästyi. Just name it. 

Tällaisina hetkinä he ymmärtävät, että vaikka juuri nyt ei voi tehdä kaikkea optimaalisesti, aina on jotain mitä voi tehdä paremmin kuin ennen. Ehkä tänään ei salitreeni onnistu kuten suunnitelmassa lukee, mutta silti voi syödä fiksusti ja mennä ajoissa nukkumaan. Ehkä tänään syöminen oli vähän mitä sattui mutta kehonhuoltoa tai palauttavan kävelylenkin voi silti sovittaa päivään. 

He myöskin ymmärtävät, että eivät voi valita vanhempiaan uudelleen saadakseen parempaan kehitykseen johtavat geenit. Mutta he ymmärtävät, että jokaisella meistä on ihan riitävän hyvät lähtökohdat siihen, että tekemällä oikeita asioita pitkäjänteisesti, merkittävä muutos nykyhetkeen on enemmänkin todennäköistä kuin vain sekalainen sattuma.

He ymmärtävät, että aina on olemassa ulkopuolisia asioita, joita voisi halutessaan syyttä ja heittää hanskat tiskiin “kyllähän minäkin mutta kun…” -laulun säestämänä. Töissä voisi olla paremmat työajat. Lounasruokalassa voisi olla parempaa ruokaa. Rahaa voisi olla enemmän. Lomat voisivat olla pidempiä. Loukkaantumisia olisi voinut olla vähemmän. Kehon mittasuhteet voisivat olla nostamiseen paremmat. Lähtötilanne voisi olla parempi. Se ja tämä sattuma olisi saanut jäädä sattumatta.

Mutta todellisuudessa matkaa voi jatkaa vain sieltä missä ollaan. Juuri nyt et voi olla mitään muuta kuin se mitä juuri nyt olet. Mutta hyvä uutinen on se, että sinä voit vaikuttaa siihen mitä tästä eteenpäin tapahtuu. Treenaatko, syötkö ja palaudutko paremmin? Opetteletko tekemään oikeita asioita ja toimimaan paremmin silloinkin kun kaikki ei mene suunnitelmien mukaan? Lakkaatko tekemästä vähän mitä sattuu vähän sinnepäin ja siirryt systemaattiseen ja tuloksekkaaseen tekemiseen?

Jos vastauksesi oli KYLLÄ, minulla on sinulle erinomaisia uutisia. Optimal Strength System -verkkovalmennuksen alku on aivan nurkan takana. Annamme 16 viikossa parhaat työkalumme tuloksekkaaseen treeniin, ravintoon ja elämäntapoihin mitä vuosien varrella on työkalupakkiimme kertynyt. Yhteinen Facebook-ryhmämme tulee olemaan myös se tukikohta, jossa tätä ajattelutavan muutosta voimme yhdessä jumpata kuntoon.

Early bird -hinta (149,00€, norm. 199,00€) on voimassa enää 5.3.2017 asti, joten olethan nopea jos haluat säästää -25% hinnassa. Klikkaa alta kuvaa, 13.3. aloitetaan. Tervetuloa mukaan! :)