Onnistujan sudenkuoppa: "Tätäkö tää nyt sitten on?"

Onko käynyt joskus niin, että elämäntapamuutos tai muu painonhallintaprojekti on lähtenyt hyvään vauhtiin, tuloksia tulee mutta sitten tapahtuu "jotain" ja projekti ei päädy maaliin asti?

Jos kyllä niin et ole yksin. 

Olen kiinnittänyt vuosien varrella huomiota erääseen elämäntapamuutoksen kehityspolkuun, joka näyttää toistuvan kerta toisensa jälkeen. Kun muutosmatkaa ravinnon, treenin ja elämäntapojen parissa on taivallettu tovin aikaa saavutaan eräänlaiseen tienristeykseen. Sellaiseen kohtaan, joka pitkälti määrittelee sen tuleeko uusista terveyttä ja suorituskykyä tuottavista asioista sinulle elämäntapa vai palataanko takaisin lähtöruutuun lisälaskun kera.

Olemme jakaneet valmennustietoutta reilulle 40 000 ihmiselle seitsemän vuoden aikana ja sieltä tiivistäen olen huomannut, että monen vasta-alkajan muutosprojekti noudattaa samanlaista kaavaa.

Miten tämä vuodesta toiseen toistuva kaava sitten oikein menee?

Elämäntapamuutosmatkoilla tartutaan yleensä kolmeen tärkeimpään kivijalkaan eli ravintoon, liikkumiseen ja elämäntapoihin, joista viimeisimmän sisälle voidaan lukea esim. uni, stressinhallinta yms. terveyttä tukeva tekeminen ravinnon ja liikunnan ulkopuolelta.

Taipaleen alku (ensimmäiset 3-4 viikkoa) sujuu yleensä rakettimaisen kehityksen merkeissä, sillä mitä huonompi käsillä oleva lähtötilanne on, sitä nopeampi ja suurempi muutos on alkuun odotettavissa. Treenipainot kasvavat, vaa'an lukema ja kehonkoostumus kehittyvät parempaan suuntaan ja laadukkaamman unen myötä virtaa arjessa riittää vähintään tuplaten verrattuna "entiseen elämään". Tämä kehityskulku alussa ei usein riipu juurikaan siitä millä muutosmetodilla tai koulukunnalla olet lähtenyt liikkeelle. Vaikka söisit kolme viikkoa pelkkiä männynkäpyjä on sinulla fiilis, että "tätä mun olisi aina pitänyt tehdä!" Alkuvaiheen innostus on aina mittakaavassaan ihailtavaa ja hatunnoston arvoista sekä face-to-face valmennustapaamisissa että verkkovalmennusten Facebook-ryhmissä.

Alkutaipaleella esimerkiksi syömiseen liittyen moni huomaa miten suuri merkitys on sillä, että syö säännöllisesti. Tämä maailman mediaseksittömin ravitsemukseen liittyvä ohjenuora on auttanut valtavan määrän ihmisiä pitämään kohtuuttomat herkuttelukohtaukset aisoissa ja helpottanut tekemään fiksumpia syömisvalintoja kotona, töissä ja maailman melskeessä. Alkuun pannullinen kahvia -tyylinen aamupala vaihtuu puuroon, smoothieen tai munakkaaseen. Sen jälkeen aterioita valmistellaan etukäteen työpaikkalounaalle ja buffet-linjastossa tehdään fiksumpia valintoja. Viikkojen edetessä treenin jälkeen nautitaan ehkä palautusjuomaa ja päivittäinen energiansaanti alkaa asettumaan kohdilleen ja ravinteiden jakaumasta tulee terveyttä, tuloksia ja tavoitteita tukevaa.

Mitä tulee treenaamiseen, hyvin moni ei ole omatoimisesti koskaan päässyt maistamaan miten nopeaa kehittyminen esimerkiksi kuntosalilla tai lenkkipolulla on silloin, kun suunnitelma on laadittu fiksusti. Niin, että lähdetään liikkeelle teknisesti yksinkertaisista mutta silti tehokkaista harjoitteista. Valmennettavat ovat viikko viikolta yhä innostuneempia kun tuloskunto kehittyy raketin lailla, yhdellä treeniohjelmalla tehdään sopivasti mutta ei liikaa ja annetaan uudenlaista ärsykettä varioiden liikkeitä, toistoja ja palautuksia. Tästä tykkää sekä keho että mieli.

Muiden elämäntapojen kuten unen laadun ja määrän parantaminen taas tukee kaikkea tätä edellä mainittua. Viikkojen edetessä sumun hälvetessä moni kokee eräänlaisen herätyshetken ymmärtäessään millaisessa sumussa viimeiset vuodet on vietetty. Muutenkin se, että stressinhallintaan ruvetaan ensimmäisen kerran toviin ylipäätään kiinnittämään huomiota laskee monen suoritusviisarin punaiselta vihreälle ja energiaa arjen askareisiin ja treenaamiseen on enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Näiden viikkojen edetessä innostus kasvaa ja kumuloituu koko ajan kun tarjolla on edelliseen elämään verrattuna uusia ja ihmeellisiä tapoja pitää itsestään huolta. Vielä kun nämä asiat tuovat konkreettisesti varsin nopeita vaikutuksia jokaisella terveyden, hyvinvoinnin ja suorituskyvyn osa-alueella: kehonkoostumus, peilikuva, vaatekoko, voimatasot, liikkuvuus, jaksaminen, palautuminen ja niin edelleen.

Mutta.

Sitten eräänä päivänä saavutaan aikaisemmin mainitsemaani pisteeseen, joka sanelee sen tuleeko näistä ravinto-, treeni- ja elämäntapa-asioista sinulle suorituskykyä ja pitkää ikää palveleva elämäntapa vaiko eikö.

Nimittäin yhtenä päivänä odottaessasi jälleen kerran jotain uutta ja ihmeellistä, sinun hyvinvointi- ja suorituskykygalaksisi räjäyttävää oppia, apua tai työkalua, sellaista ei ole enää tarjolla. Ok, tottakai aina on olemassa uusia pikkuvirityksiä mutta ei enää sellaista, joka välttämättä toisi yhtä lyhyessä ajassa yhtä suuria muutoksia kuin aloittaessasi.

Levytankoon laitetaankin 10kg sijaan 1kg lisää, päivittäisessä aterioinnissa ei olekaan enää juuri mitään ihmeellistä muutettavaa ja laadukasta untakin tulee jo riittävät kahdeksan tuntia yössä.

Tämä on se hetki kun monen päässä kumisee ajatus, että "tätäkö tää nyt sitten on?" ja minun tavallaan valitettava tehtäväni on kertoa, että "tätä tää nyt sitten on." Olet siis saapunut pisteeseen, jossa sinun tärkein tehtäväsi on olla kärsivällinen ja antaa ajan tehdä tehtävänsä.

Mutta. Fear no, ystäväni! Kuten tiedät, pyrimme olemaan niin ihmisläheinen valmennustiimi kuin mahdollista. Meille kaikkein tärkein asia on se, että sinä saat tuloksia eikä se, että me yrittäisimme olla väkisin oikeassa.

On siis täysin ymmärrettävää, että vain aniharva on haljeta riemusta 60 vuotta putkeen päästessään joka viikko 3-4 kertaa kuntosalille, pakatessaan eväitä tupperware-purkkeihin tai suunnitellessaan tulevaa viikkoa maksimaalinen kehitys mielessä. Kuitenkin olisi tärkeää, että jokainen olisi 60 vuotta putkeen innostunut pitämään itsestään huolta ainakin sen verran, että pysyy terveenä ja voi sykkiä sen merkeissä mikä itselleen on mielekästä.

Tässä kohtaa kuvaan astuu kaikkein tärkeimpänä asiana se, että sinun tekemisesi on mielekästä, vaihtelevaa ja monipuolista. Tämä siksi, että mikään ei ole yhtä tärkeää kuin se, että asioita tehdään pitkäjänteisesti ympäri vuoden, vaikka vähän kevyemmin kuin karmealla intensiteetillä kolme kahden viikon rykäisyä vuodessa.

Mitä tämä tarkoittaa sitten käytännössä?

Ravinnossa unohda kivitauluun kirjoitetut ruokavaliot ja opettele tärkeimmät periaatteet. Kun osaat pitää kiinni tärkeimmistä suuntaviivoista - sopivasti energiaa pääsääntöisesti fiksuista lähteistä järkevissä suhteissa - ja kaiken lopun voit valita maan ja taivaan väliltä. Voit testailla smuutsieita, grillailla kavereiden kanssa, lähteä työ- tai lomamatkalle, aamupalat, lounaat ja päivälliset eivät tuota päänvaivaa ja muutenkin elämä ei pyöri syömisestä murehtimisen ympärillä. Lopulta suhde ravintoon on sellainen, että se tukee terveyttä ja suorituskyky ja on samalla myös joustavaa.

Treenissä tärkeintä on ymmärtää toimiva monipuolinen kokonaisuus mustavalkoisen joko-tai -ajattelun sijaan. Pyri lisäämään arkiaktiivisuutta millä tahansa muodolla, joka saa sinut sohvalta ylös. Mikäli arki on todella passiivista (autolla ovelta ovelle, hissillä ylös ja alas ja kotona tv-maratooneja) niin sitä ei valitettavasti kolme ryhmäliikuntatuntia viikossa paikkaa. Tähän päälle jotain raskasta liikuntaa, joka saa 10 toiston kohdalla pään punoittamaan ja pidempi kestoista, matalasykkeistä liikuntaa saman verran. Nämä liikuntamuodot voit valita kaikesta kävely- tai hölkkälenkistä uinnin kautta golf-kierroksiin. Raskaampi liikunta voi olla kuntosaliharjoittelua, kehonpainotreeniä, Crossfitiä tai vaikkapa aikuisten telinevoimistelua. Näistä kiinni pitäen mikä ikinä saa sinut sohvalta ylös on maksimaalista plussaa!

Palautumisessa tärkeintä on löytää itselle parhaiten toimiva systeemi ja proaktiivisen ennakoinnin kautta varmistaa sitä riittävästi ympäri vuoden. Meditoinnit, mindfulness-harjoitukset, kirjallisuus, riittävä yöuni, jooga, metsäretket ja perheen tai ystävien kanssa läsnäoleminen tuottavat toki jokainen vähän erilaisia tuloksia mutta vievät sinua kohti kaikkein tärkeintä tavoitetta: palaudut riittävästi, jotta jaksat arjen melskettä ja pystyt samalla kehittymään terveydessä ja suorituskyvyssä.

Loppuyhteenveto

Terveys ja suorituskyky riippumatta lähtötilanteesta tai tavoitetasostasi rakentuu sille, että opettelet rakastamaan perusasioita. Opit olemaan kärsivällinen ja annat ajan tehdä tehtävänsä oikeiden valintojesi tuloksena.

Älä siis astu siihen sudenkuoppaan, että annat onnistumisesi kaatua yksipuoliseen, mustavalkoiseen tai ehdottomaan ajattelutapaan tai siihen harhaluuloon, että terveys, hyvinvointia ja suorituskyvyn parantaminen olisi jonkun maagisen taikapillerin tai yksittäisen asian takana.

Jokainen tehty hyvä treeni, syöty kokonaisuutta tukeva ateria ja laadukkaasti palauduttu ajanhetki tukee terveyttä ja suorituskykyäsi ja vie aina hieman lähemmäksi kohti tavoitteitasi. Hifistelylle ja erilaisille erikoisvirityksille on oma paikkansa ja mukavia pirityksiä arkeen mutta niillä ei perusteita voi korvata.

Arjen realismi monen kohdalla sanelee kuitenkin sen tosiasian, että tekemisen pitää olla joustavaa, monipuolista ja ennen kaikkea itselle mielekästä. Tämän vuoksi kiveen hakatut, liian tiukat valmennusmetodit eivät toimi. Tottakai välillä jokaisen pitää tehdä hetken epämiellyttäviäkin asioita mutta hampaat irvessä kukaan ei pidä itseään kunnossa 60 vuotta putkeen.

Näin. Tämä filosofinen postaus oli nyt tässä ja on mielestäni 1000 kertaa treenaamisen, syömisen tai palautumisen detaileja tärkeämpää ymmärtää. Detaileja saat esim. seuraamalla meitä Facebookissa täällä. Jos haluat omatoimisen yrittämisen sijaan selkeän ja vuosien saatossa toimivaksi viilatun valmennuksen, joka noudattaa kaikkea edellä kirjoittamaani ihmisläheistä valmennusmetodia, klikkaa alta kuvaa ja lähde mukaan Hyvän olon hormonodieetti -verkkovalmennukseen. Aloitimme tänään mutta vielä ehdit mukaan. :)