"Nyt on ollut niin kiire, että pesin hampaat viimeksi toissa kesänä"

Mitä sinä ajattelisit, jos kuulisit vierustoverilta otsikon toteamuksen? Uskon, että ainakin tuliset ranskalaiset suudelmat jäisivät väliin mutta millaisia ajatuksia se sinussa herättäisi?

Menisikö tällainen kahden vuoden ihmisen perushygienian laiminlyönti "No välillä elämä on sellaista ja ymmärrän kyllä hyvin" vai "No ei helkkarissa noin voi tehdä vaikka olisi miten kiire, ihan hullua!" -katerogiaan?

Uskon, että suurin osa meistä on enemmän taipuvainen jälkimmäiseen. On valitettava tosiasia, että tämä meitä ympäröivä maailma ei ole mikään meidän henkilökohtainen toivekonsertti jossa voi elää miten haluaa ja siksi on väkisinkin lista asioita, jotka nyt vain on saatava tehdyksi, huvitti tai ei.

Ai miksikö? No siksi, että muutoin hommat ei toimi ja ongelmien syntyminen on vain ajan kysymys.

Veroja maksetaan, jotta meitä ympäröivä ja hyvinvointiamme vaikealla hetkellä turvaava hyvinvointiyhteiskunta toimii. Vauvan kakkavaippa vaihdetaan keskellä yötä vaikka väsyttää koska on vanhemman vastuu pitää huolta jälkikasvun hyvinvoinnista. Raaputamme talvipakkasella auton ikkunasta jäät pois vaikkei sormet jäässä huvitakaan koska muutoin liikenteessä riski sekä oman että kanssaeläjien terveyden vaarantumisesta kasvaa.

Ainakaan meidän perheessä kukaan ei varsinaisesti nauti siivouksesta, tiskikoneen täyttämisestä, imuroinnista tai pyykinpesusta mutta se tehdään, jotta asuinympäristö on viihtyisä. Hampaat pestään aamuin ja illoin vaikken kumpanakaan kertana sitä varsinaisesti innolla odota.

Jos tovin mietit niin varmasti huomaat, että sinunkin elämässä on yllättävän pitkä lista asioita jotka tuottavat parhainakin päivinä varsin minimaalisen mielihyvän mutta silti hoidat ne koska laiminlyönnistä seuraa ongelmia. Kuten ystävämme Kristian Ekström on hyvin todennut:

Nyt koko postauksen tärkein kysymys: Jos meillä kerran on selkeästi olemassa asioita, jotka hoidetaan kuntoon - huvitti ja kiinnosti tai ei - niin miksi omasta terveydestä huolehtiminen ei monella ole tällä listalla? 

Liikkumisen terveyshyödyt ovat kiistattomat kuten myös liikkumattomuuden aiheuttamat ongelmat. Mutta miksi niin moni liikkuu vain silloin jos kaikelta muulta elämältä jää sille aikaa? Puhdas ja prosessoimaton ruoka pieksee prosessoidut valmisruuat etu- ja takaperin. Mutta miksi kiireessä ja väsyneenä ostoskorit pursuavat vähäravinteisia kaloripommeja? Miksi myöhäisillan televisio-ohjelma päihittää niin usein kunnon yöunet kun aamulla on herätys 6.00 arjen askareisiin?

Tietysti minä näin ihmisten hyvinvointi- ja suorituskykyalalla työtäni tekevänä elän aikamoisessa kuplassa ja näkemykseni siitä mistä terveellinen ja hyvä elämä koostuvat on jokseenkin vinoutunut. Elämässä tulee olla itselleen mielekästä sisältöä taiteesta, tieteestä ja ihmissuhteista alkaen mutta siltikin väitän, että omasta terveydestä, hyvinvoinnista ja suorituskyvystä huolehtiminen olisi hyvä jokaisella olla elämän prioriteettilistalla korkealla.

Mutta entä jos ei yksinkertaisesti huvita?

Mitä pitäisi tehdä jos en ole liikunnallinen ihminen? Entä jos tykkään enemmän pitsasta kuin parsakaalista? Entä jos suosikkisarjani tulevat myöhään ja jaksan kyllä päivän sitten hyvin kahvin voimalla? Onko pakko tehdä tätä kaikkea hyvinvointijuttua jos ei vain yksinkertaisesti huvita enkä tykkää yhtään?

Jos olet seurannut meidän sivustoamme ja tätä blogia niin olet varmasti sisäistänyt sen, että me olemme hyvin ihmisläheinen valmennustiimi. Ihmisiä on turha survoa suotta mihinkään tiettyyn muottiin ja asioista ei kannata tehdä yhtään sen vaikeampia kuin niiden tarvitsee olla.

En edelleenkään ole tätä filosofiaa muuttamassa mutta vaikka miten ihmisystävällisesti ja pehmeällä ideologialla terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää tekemistä koittaisi tarkastella niin johonkin kohtaan on pakko vetää raja. Tätä rajaa ei suinkaan vedetä ilkeyden nimissä eikä kenenkään elämää vaikeuttaaksemme vuoksi vaan jokaisen hyvinvoinnin ja suorituskyvyn parasta ajatellen.

Facebookissa seuraamani liikuntatieteen professori Mike Israetel hyvin totesi tähän asiaan liittyen:

Lapset tekevät vain sen mistä tykkäävät ja mikä tuntuu hyvältä. Myös me aikuiset voimme tehdä kaikkea jännää ja kivaa mutta näiden lisäksi meillä on lista asioita, jotka on vain pakko tehdä tai kuten jo mainittua: muuten tulee ongelmia. Terveydestä huolehtiminen pitäisi olla yksi näistä asioista. 

Markkinointitrendit vuonna 2016 johtavat ihmisiä harhaan siitä tosiasiasta, että terveydestä huolehtiminen ei ole aina kivaa ja inspiroivaa. Hyvinvointiin panostaminen haukkaa välillä pankkitilin saldosta enemmän kuin mieli tekisi. Jokaiseen omaa jaksamista ja energiatasoja parantavaan treenikertaan, kokkaussessioon ja palautumisjaksoon on turha odottaa motivaatiota pelikaveriksi.

Tietyt asiat on vain yksinkertaisesti tehtävä.

Mitä siis kannattaa tehdä?

 

Valmennustyössä on kaikkein haastavinta ja eniten aikaavievää se, että varsinkin eniten apua tarvitsevien kohdalla pitäisi tapahtua sellainen 180-asteen täyskäännös siinä miten omaa terveyttä tukevaan tekemiseen suhtaudutaan.

Älä suhtaudu liikkumiseen ja fiksun ruuan kokkamiseen kuin harrastukseen. Harrastus kun on monesti asia, jota tehdään jos muulta elämältä jää sille aikaa. Älä päästä treenaamista ja terveyttä tukevaa syömistä siihen kategoriaan, joka siirretään ensimmäisenä sivuun kun työssä pukkaa kiirettä ja luvataan kaivaa pöytälaatikosta esiin surullisen kuuluisana "sitten kun tämä tästä helpottaa" -ajanhetkenä mitä ei ole odotettavissa moneen vuoteen.

Suhtaudu liikkumiseen, fiksuun syömiseen, riittävään uneen ikään kuin hyvän elämän perusedellytyksenä. Eli liikutaan, syödään ja eletään fiksusti jotta voi elää muuta elämää täysipainoisesti.

Nyt haluan sen tarkentaa, että en kehoita ketään paranoidiseen hyvinvointielämänsä kontrolloimiseen. Vaihda edelleen se lapsesi kakkavaippa yöllä vaikka unesi laatu siitä kärsiikin ja voit edelleen tehdä välillä pitkää päivää työssä jos hetki sitä vaatii ja työ inspiroi.

Mutta älä päästä sellaista terveyttä turmelevaa tekemistä krooniseksi. Kuten hampaiden pesun väliinjääminen silloin tällöin ei ole ongelma, ongelma ei myöskään ole se, että treenivihkoon ei pariin viikkoon tule merkintöjä. Mutta pidä huoli, että treenivihkosi ei kasva jäkälää, sammalta ja hämähäkinseittejä.

Se, että parsakaali vaihtuu joskus ateriaan, joka muistuttaa ateroskleroosia lautasella on myös ihan ok mutta näiden suhdeluku pitää olla kunnossa. Juhannusyönä on edelleen ok valvoa aamuun asti mutta jos silmäpussit saa arjessa rusetilla solmuun, on korkea aika tehdä jotain.

Me ihmiset olemme usein reaktiivisia otuksia, emme proaktiivisia. Toimimme sitten kun on pakko, emme varaudu etukäteen ja suunnittelemme tekemistä tulevaisuuden varalle nihkeästi. Esimerkiksi terveyteen panostamattomuuden seurauksiin herätään liian usein vasta sitten kun ns. kakka on jo housussa. Kun ylipainoa kertyy kilo kerrallaan harvakseltaan, yksi tällainen ei varsinaisesti aiheuta mitään akuuttia minkä vuoksi pitäisi heti reagoida. Niin siirrämme ongelman maton alle ja siivous tapahtuu sitten "kun tästä tämä kiire vähän helpottaa".

Hyvä asia on tietysti se, että ihmiskeho erilaisine säätelyjärjestelmineen on yllättävän kestävä eliö eikä hajoa palasiksi jokaisesta yksittäisestä turmiollisesta teosta. Mutta samaan aikaan tämä elimistön joustavuus voi kääntyä itseänsä vastaan kun ongelmia aletaan työstämään vasta sitten kun muu ei ole enää vaihtoehto ja paluu normaaliin on vähintäänkin kuukausien työn takana.

Entä miten tämän kaiken tiivistäisi? Koska listat on kivoja, tässä yksi lisää:

  1. Keho on ainoa paikka missä sinun on pakko elää koko elämäsi. Suhtaudu siihen sen ansaitsemalla arvostuksella ja panostuksella.
  2. Suhtaudu liikkumiseen, terveyttä tukevaan ravintoon ja fiksuihin elämäntapoihin kuten hampaiden pesuun: se hoidetaan säännöllisesti alta pois, huvitti tai ei koska muutoin tulee ongelmia.
  3. Meillä kaikilla on saman verran tunteja vuorokaudessa käytettävissä. Lohkaise niistä ensin riittävä määrä sivuun omasta hyvinvoinnistasi huolehtimiseen ja täytä loput sillä mikä ikinä sinulle onkaan tarpeellista ja mielekästä.

Näin. Kaiken ei tarvitse muuttua tänään mutta toivottavasti joku ajatuksen siemen jää tästä kytemään ja versoaa jotain viimeistään sillä hetkellä kun itsestäsi huolehtiminen on putoamassa tärkeysjärjestyksessä häntäpäähän.


Jos sinua kiinnostaisi tehdä hyvinvoinnillesi jotain mutta suunnitelma ja apu puuttuu, maanantaina 9.5. alkaa supersuosittu Hyvän olon hormonidieetti -verkkovalmennus. Kahdeksan viikkoa fiksua treeniä, ravintoa ja elämäntapoja. Klikkaa kuvaa alta ja tule mukaan. :)