Miten ja miksi sinä hyödyt yksilövalmennuksesta?

Hyvinvointi- ja suorituskykykeskustelua seuratessa olet ehkä törmännyt toteamukseen

 "Mihin ihmeeseen sitä valmennusta oikein tarvitsee? Ei kai tämä syöminen, treenaaminen ja elämäntapojen noudattaminen mitään rakettitiedettä ole?"

Jos otan askeleen taaksepäin ja katson tilannetta vähän suuremmasta perspektiivistä, kokonaisuus muistuttaa klassista tilannetta, jossa saavut auto-onnettomuuden tapahtumapaikalle hetki rysähdyksen jälkeen:

Ne, jotka pitävät kaikkein suurinta meteliä tarvitsevat apua yleensä kaikkein vähiten ja viimeisenä. Ne, jotka makaavat hiljaa liikkumatta pitää kiikuttaa ensiapuun ensimmäisenä ja auttaa eniten.

Tuntuu, että räjähdysmäisesti kasvanut hyvinvointibuumi on vain entisestään polarisoinut kansaa ja hyvinvoinnin "keskiluokka" katoaa. Toisin sanoen ne, joita itsestään huolehtiminen ei oikein ole kiinnostanut niin heitä ei kiinnosta edelleenkään. Samaan aikaan ne, jotka ovat itsestään aina huolehtineet liikkuvat kahta enemmän ja syövät tuplaten fiksummin kuin ennen.

Eli siinä missä absoluuttisesti kasvava määrä jengiä virtuaalimiekkailee päivät pitkät siitä onko ihmisen sivuolkapäässä kolme vai seitsemän lohkoa, huolestuttavan iso osa suomalaista ei tiedä vieläkään mikä ero on HK:n Sinisellä ja naudan sisäpaistilla koska molemmat on "lihaa" ja terveellisesti syöminen = v*tun jäniksenruokaa.

Ennen kuin pureudutaan erilaisiin valmennusskenaarioihin, määritellään mikä on tavoite. 

Valmennusprojekteissa on olemassa sellainen hauska juttu, että voit ottaa minkä tahansa metodin tai niiden kombinaation ja aina on joku, joka saa sillä valtaisan hienot tulokset. Ota 20 ihmistä ja laita heidät heiluttamaan kärpäslätkää ja syömään männynkäpyjä 12 viikkoa ja yksi heistä raportoi polttaneensa rasvaa enemmän kuin koskaan, penkkituloksen tuplaantuneen ja hävikkilista sisältää ummetuksen, atooppisen ihon, ripulin, 2-tyypin diabeteksen ja migreenin. Sitten hänestä voidaan valmennuscase kotisivuille ja luoda illuusio täydellisestä valmennuskonseptista.

Mutta oletko koskaan miettinyt mitä tapahtui niille lopuille 19? Minä olen. 

Katsos, jos asetetaan tavoitteeksi hyvinvoinnin ja suorituskyvyn suhteen hukassa olevien ihmisten pysyvä elämäntapamuutos, projektit epäonnistuvat useammin kuin onnistuvat. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että tällainen muutos kokonaisuutena usein ihan hirvittävän hankalaa.

Syitä siihen miksi projekteja pitää virittää enemmän tai vähemmän per valmennettava on pitkä lista. Osalla muutosjarruna on ravinto, toisella treeni ja kolmannella elämäntavat, esim. uni. Joillakin nuoruudesta asti kumpuavat tavat laukaisevat tietynlaista käyttäytymistä aikuisenakin ja toisilla elämä on yksinkertaisesti sellaista, että rajoitteiden vuoksi ihan kaikki vaihtoehdot eivät ole käytettävissä tai jaksaminen niin heikossa, että pienikin muutos tuntuu ylivoimaiselta.

Muutenkin, jos minulta kysytään, niin valmentajana minun tehtäväni ei ole vetää sinua jonkin tietynlaisen mankelin läpi, jotta mahdut sellaiseen muottiin, joka rakentaa minun maailmankuvani. Valmentajana minun tehtäväni on katsoa mistä sinä tulet, missä sinä olet, mihin haluat mennä ja rakentaa sellainen kombinaatio ravinnosta, treenistä ja elämäntavoista, että toteuttaminen on mahdollisimman helppoa. Helppoa siksi, että kuten mainittua: muutos on joka tapauksessa hankalaa.

Valmentajana minun vastuuni on se, että sinä saat tuloksia. Meillä tiimissä pyritään siihen, että kiviä ja kantoja käännetään kunnes oikea ratkaisu löytyy sen sijaan, että johonkin tiettyyn muottiin sopimattomuutesi kuitattaisiin sillä, että "no ehkä susta ei vain ole tähän".

muutos1.jpg

Jotta kaiken tämän pyörittelyn taakse saadaan lihaa luiden ympärille, otetaan muutama valmennuskeissi historiasta (nimet muutettu).

1. Urheilija-Ulla on aloittanut lajin harjoittelun ja kilpailun vasta myöhäisellä aikuisiällä. Hän ottaa yhteyttä koska on kiinnostunut miten korkealle voi yltää jos kaikki osa-alueet laitetaan kuntoon.

Haastattelussa käy ilmi, että lajissa jaksaa muutoin mutta niissä osuuksissa missä tarvitaan voimaa, muut menevät ohi niin, että nuha tulee. Kestävyys on hämmästyttävän hyvällä tasolla ajatellen, että pohjakuntoa ei tavallaan pitäisi olla liikkumattomuudesta johtuen.

Projekti laitetaan pystyyn rakentamalla sellainen treeniohjelma, että se saadaan sovitettua muuhun treenikauteen, talvella enemmän voimaa, kesällä sitten lajia. Myös ravitsemus laitettiin kuntoon koska lajissa kulutus on valtava ja oikea syöminen jo pelkästään määrää ajatellen menee sivutyöstä.

Ihanteellisesti treenivolyymista jouduttiin tinkimään jonkin verran koska työ on kuormittavaa ja aiheuttaa kaasutankin tyhjenemistä. Muutaman viikon kokeilun jälkeen optimaalinen treenivolyymi löydettiin ja kyetään menemään niin kovaa kuin mahdollista mutta riittävän hiljaa että vielä palautuu ja kehittyy.

2. Taiteilija-Tauno on 50 ikävuoden lähestyessä havainnut, että tässä ei ollakaan enää kakskybäsiä. Ravitsemus ja sitä myöden kehonkoostumus on kokolailla kohdallaan mutta kivut polvissa ja selässä vaivaavat liikkumattomuudesta johtuen. Treeniohjauksessa käy ilmi, että pitkä varsi ja vuosien olematon liikunta ovat johtaneet siihen, että monet persuliikkeet eivät ota onnistuakseen.

Kuitenkin testaamalla käy ilmi, että vika ei ole "jäykkyydessä" vaan siinä, että ei osata liikuttaa omaa kehoa. Treeniohjelma rakennetaan sellaiseksi, että a) saadaan lihaksille työtä ja b) liikkuvuusharjoittelua samaan pakettiin. Käytännössä esim. korvataan takakyykky askelkyykyllä ja muutoinkin käydään läpi helppoja täyden liikeradan harjoitteita.

3. Jaakko Rautalin otti yhteyttä, että uinti kulkee mutta vauhtia tarvitaan lisää. Koska kyseessä oli perusterve urheilija ja motivaatio kohdallaan, laitettiin kaikki kerralla kuntoon: ravinto, treeni, elämäntavat, palautuminen, lisäravinteet jne.

Treenihistoriasta löytyi kerran pahemmin pamahtanut selkä, joten tämä otettiin huomioon ohjelmaa suunniteltaessa, jotta verta ei kaiveta nenästä suotta.

Koska kyseessä lahjakas urheilija, liha ja voima alkoi tarttumaan kiitettävällä tahdilla. Sprintteriuimari tarvitsee voiman lisäksi kykyä tuottaa sitä nopeasti. Varsin nopeasti päästiin tilanteeseen, jossa takakyykyssä 150 kilolla lenkkarit irtosivat lattiasta ja leuanvetoa vedellään 40-kilon lisäpainolla. 

Seuraavaksi herää kysymys, että maastavedon ja kyykyn kasvattaminen 200 kiloon saattaisi näkyä sprinttiuinnissa kevyenä aikaparannuksena mutta kasvattaisi loukkaantumisriskiä huomattavasti, varsinkin kun suurin osa harjoittelusta tehdään yksin omatoimisesti eikä tekniikkakorjailu ole aina mahdollista.

Nyt pitääkin siis ottaa suurennuslasi käteen ja katsoa vielä tarkemmin missä tällä hetkellä pullonkaula suorituskyvyssä on: henkinen valmistautuminen kisaan, herkistely, kehonkoostumus, uintitekniikka vai joku muu.

4. Maija-Mahtiyrittäjä ei ole koskaan harrastanut minkäänlaista liikuntaa tai syönyt fiksusti, puhumattakaan riittävän unensaannin takaamisesta. 10 vuotta yötä päivää paahdettuaan Maija on huomannut henkisen kaasutankin tyhjentymistä päivittäin eikä se tunnu palautuvan täyteen viikonlopun mittaisella mökkireissulla.

Maijan kanssa todettiin, että mikäli työssä ja elämässä jaksaminen kiinnostaa, on edessä perusteellinen elämäntaparemontti. Koska urakehitys on kriittisessä vaiheessa eikä työnteosta voi kokonaan luopua, päätettiin keskittyä yhteen asiaan kerralla, jotta tapoja saataisiin ajettua osaksi arkea mahdollisimman pysyvästi.

Koska tunnetusti mikäli uni ei ole kunnossa, muu korjaaminen on lähinnä väistämättömän romahduksen siirtämistä eteenpäin. Täten päätettiin lähteä lite bättre -filosofialla kohti unen korjaamista. Yhdessä sovittiin, että meni päivä miten tahansa ravinnon tai treenin suhteen, nukkumaanmenoajasta pidetään kiinni kynsin ja hampain.

Jälkeenpäin katsottuna treenistä tai ravinnosta ei vieläkään ole tullut ihan toivotunlaista osaa elämää mutta riittävän unen merkitys on huomattu ja siitä pidetään edelleen kiinni. Stressitasot pysyvät paremmin kunnossa ja liikkuminen on saatu kuitenkin olemattomasta kohtuulliseksi. Projekti jatkaa työstöään ja tärkeintä on, että suunta on oikea.

5. Reissu-Reijo haluaa perinteisin "kympin pois kesään mennessä" mutta tekemistä rajoittaa kuluttava ja rajoitteita asettava reissutyö. Tässä kohtaa ei puhuta "aamuksi naapurikylään ja illaksi kotiin" -työstä vaan viikkojen yhtäjaksoisista reissuista kaikkialle Etelä-Afrikasta Nuorgamiin. Täysimittaista kuntosalia ei myöskään löydy ja saatavilla oleva ravinto "on vähän mitä on".

Koska riittävä proteiininsaanti todettiin olosuhteiden johdosta käytännössä mahdottomaksi, päädyttiin reissuun pakkaamaan mukaan useampi säkki proteiinijauhoa. Käytiin läpi myös miten kasvisvajetta voi paikata viherjauholla sekä mitä kaikkea reissureppuun voi pakata välietapeilta kun valikoima vaihtelee intialaisen basaarin ja Toijalan kyläkaupan välillä suuresti.

Treeniohjelman rakentaminen aloitettiin varmistamalla, että liikkuvuus ja suoritustekniikat ovat kunnossa ja tämän jälkeen rakennettiin simppeli most bang for you buck -tyylinen perusohjelma missä vedettiin leukaa ja maasta, tehtiin kyykkyä, penkkiä ja pystypunnerrusta kolmesti viikossa.

6. Perfektionisti-Pertti tekee 10-tuntista konsulttipäivää kuutena päivänä viikossa, on täydellinen isä ja aviomies kotona kolmelle lapselleen, rakentaa omakotitaloa ja valmentaa pojan koripallojoukkuetta kolmena iltana viikossa. 

Pertti laittaa mailia, että hauikset ovat kuihtuneet niin, että grillijonotappelun jälkimainingeissa tuli syyte ruoskinnasta, maastaveto pudonnut alle 200 kilon ja leukoja ei mene enää kuin 25kpl ja nyt tarvitaan sellainen treeniohjelma, että korvissa vinkuu ja tulosta alkaa tulemaan!

Pertin kanssa juotiin kahvit ja käytiin perusteellisesti läpi mitä aikaisemmin on tehty ja mistä tuloskunnon sakkaaminen saattaa johtua. 

"Ravinto on kyllä kunnossa" paljastui kiireen vuoksi puhtaaksi mutta määrältään n. 1500 kaloriksi päivässä mikä on 105kg miehelle auttamatta liian vähän. Sovittiin, että nyt puhutaan mies miehelle ja ei tarvitse yrittää kenelläkään mitään. Pian jo todettiinkin, että yöt menee valvoessa, treeni-ilo katosi jo viisi vuotta sitten ja puhki ollaan niin henkisesti kuin fyysisestikin klo 10.00 aamulla ja pitkä lista muuta.

Kokonaisuutena Pertin oirelistaus kuulosti sellaiselta, että ongelmat eivät kuulu enää voimaharjoittelu- tai ravintovalmentajan sektorille ja tilanne oli kohtalaisen akuutti. Sovittiin Pertin kanssa, että käydään ensin lääkärillä tsekkaamassa onko terveydentilassa jotain sinne sektorille kuuluvaa ja katsotaan ravitsemusta ja treeniä sitten sen jälkeen.

Yhteistyökuvio lääkärin kanssa jatkuin niin, että määrättiin lääkitys xyz, ravintoa pistetään kuntoon pala palalta ja treenit pidetään maksimissaan 2 x 25min viikossa sopivilla palautuksilla.


Tässä tiivistettynä muutama skenaario historiasta.

On tietysti olemassa lista ns. perustotuuksia (uni, voimaharjoittelun hyödyt, stressitasot, kasvikset, jne), jotka hyödyttävät jokaista, uskoi niiden voimaan tai ei. Kuitenkin siirryttäessä reaalimaailmaan ja valmennusprojekteihin, voi todellisuus olla hieman monimutkaisempi.

Valmentajana en koe, että on minun tehtäväni muovata sinua väkisin sellaiseksi kuin minusta tällä viikolla sattuu tuntumaan.

Jos ideologisista syistä et syö eläinkunnan tuotteita, ei ole minun tehtäväni koittaa sitä väkisin muuttaa vaan löytää toimivia vaihtoehtoja tämän puitteissa.

Jos kuntosalilla käyminen ahdistaa, on maailmassa olemassa monta tapaa tehdä vastusharjoittelusta raskasta ja sieltä voidaan yhdessä katsoa mikä toimisi parhaiten.

Jos sinulle työura ja perhe on tärkeämpi kuin kanarinta ja kuntosali mutta olet silti kiinnostunut katsomaan mitä terveydelle voisi tehdä niin se käy hyvin. Tällöin vain katsotaan mitkä olisivat sellaiset minimivaatimukset, jotka alkavat tuottamaan terveysvaikutuksia ja tukevat pitkää ikää.

Olen itse sen verran suuri yksilövalmennuksen kannattaja, että survoin niitä mukaan ensi vuoden ryhmävalmennuksiinkin, jotta jokainen pääsisi maistamaan miten paljon hyötyä yhdestäkin tapaamisesta voi olla. 5.1. alkavassa Oikotie Optimaaliin -valmennuksessa jokainen osallistuja saa yhden 60min valmennustapaamisen sekä kuukausittaiset treenikoulut kaupanpäälle.

Jos pehmeä lasku terveelliseen elämään kiinnostaa niin nähdään ihmeessä siellä. Jos agendaan kuuluu jotain muuta, tsempit myös siihen! :)