Kerro mitä teit eilen ja minä kerron miten sinulla menee tänään

Kun ihmisillä menee asiat pieleen omasta terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtimisen sektorilla, kuulen usein perusteluksi asioita, jotka ajallisesti asettuvat juuri kyseiseen hetkeen tai ajanhetkeen hyvin lähellä tätä harhalaukausta. Aivan kuten he olisivat saapuneet aikakoneella tyhjiöstä kyseiseen tilanteeseen ilman, että aikasemmilla valinnoilla ei olisi ollut onnistumiseen vaikutusta.

  • "Piti kyllä syödä fiksu lounas mutta ei siinä silloin ollut mitään sellaista tarjolla..."
  • "Oli tarkoitus treenata kolmesti viikossa mutta jotenkin siinä joka päivä tuli jotain..."
  • "Yritin kyllä mennä ajoissa nukkumaan mutta siinä illalla tuli sitten kaikenlaista..."

Don't get me wrong, pienen pojan isänä ja kahden osakeyhtiön tuulella käyvänä toimitusjohtajana sympatiani ovat puolellasi. Jos tänään väsyttää, asiat eivät ole menneet "ihan" suunnitellusti ja ajatuskin ensi viikosta ja tsemppaamisesta ahdistaa niin tiedän tunteen. Voin kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa olleeni siinä lähes syyntakeettomassa ja oikeustoimikelvottomassa tilassa ns. muutaman kerran.

Tiedän omasta kokemuksesta, että tulipaloja sammuttelemalla ja sinne tänne paikkausteippi kädessä ongelmien perässä säntäilemälläkin voi saada ihan kohtuullista jälkeä aikaan. Mutta ongelma on siinä, että tuloskunto jää kauas optimaalisesta. Kukaan ei nimittäin tee hirveän hyviä päätöksiä selkä seinää vasten kun kakka on jo housussa. Lisäksi tällainen elämä on henkisesti äärimmäisen kuluttavaa. Sinun ei tarvitse myöntää ääneen mutta voit hiljaa siellä näytön ääressä nyökätä, että "ihan yllättäen kulman takaa tullut kapula rattaisiin" ei ehkä aina ole niin yllättävä. Virheitä saa tehdä ja vahinkoja sattuu mutta kun sama tulipalo syttyy 14. kertaa saman kuukauden aikana, jossain on viilattavaa.

Katkaistaksemme tämän viheliäisen kierteen täytyy tulipalojen sammmuttelun ja reaktiivisen elämän sijaan siirtyä elämään suunnitelmallisesti ja proaktiivisesti. Meidän täytyy sisäistää se tosiasia, että tämän päivän tulokset rakennettiin pääosin jo eilen. Se mitä tänään teet on vain aikaisemmin kylvetyistä siemenistä kasvavan sadon korjaamista.

Tässä kohtaa on hyvä ymmärtää, että sana "eilen" voi viitata ihan kirjaimellisesti eiliseen päivään ja samalla kuitenkin myös metaforisesti kaikkeen menneeseen aikaan. Terveelliset eväät töihin pystyi valmistelemaan eilen mutta 2 x kehonpaino -maastaveto vaatii jo vähän pidemmän eilisen.

Toki on olemassa paljon asioita, joiden opettelu nollasta kohtuulliseen voi onnistua siinä hetkessä ilman ongelmia. Mutta näitä ovat yleensä esimerkiksi asiat haastavuustasolla munakkaan paistaminen, parran ajaminen, tikanheitto ja hauiskääntö käsipainolla. Mutta aina kun puhumme sinun terveytesi, hyvinvointisi ja suorituskykysi kannalta kaikkein merkittävimmistä asioista, niiden oppiminen ja sisäistäminen ottaa aikaa. Ne vaativat valtavasti toistoja, suunnitelmallista tekemistä ja lukuisia yrityksiä ja erehdyksiä joiden avulla opit lopulta mestariksi.

Jos juoksukuntosi on tänään ruvella, vie helposti useamman kuukauden, että pystyt kylmiltään vetämään lenkkarit jalkaan ja juoksemaan 10 kilometriä 60 minuuttiin. Jos elämäntapasi tai vaikkapa ruokailu- ja liikuntatottumuksesi ovat olleet mitä sattuu viimeiset 20 vuotta, vie niiden pysyvä korjaaminen väkisinkin kuukausia.

Klikattuasi lukemaan tekstiä, halusit varmasti saada enemmän tietoa mitä tuo otsikko "Kerro mitä teit eilen ja minä kerron miten sinulla menee tänään", oikein tarkemmin ottaen tarkoittaa. Oman ja tiimimme valmennuskokemuksen perusteella - toki käytännön syistä johtuen vähän yleistäen - ennustan seuraavaa:

  • Kerro minulle montako tuntia nukuit viime yönä ja minä kerron sinulle miten tämän päivän suoritukset tulevat menemään. Jos nukuit 7-9 tuntia, todennäköisyydet ovat suotuisat hyvälle treenille, fiksuille ravintovalinnoille ja vähemmälle stressille. Jos nukuit vähemmän, ennustan synkkäsävyistä ohutta yläpilveä kaikille näille osa-alueille.
  • Kerro minulle miten eilen suunnittelit treenaavasi tänään niin minä kerron miten se tulee menemään. Jos sinulla on selkeä treeniohjelma, jonka avulla voit keskittyä itse tekemiseen ja olet pyhittänyt kalenteriisi sille oman ajankohdan, ennuste onnistumiselle on mallia kiitettävä+. Jos taas ajattelit, että "koitetaan jossain välissä ehtiä tekemään jotain" niin hyvin todennäköisesti havahdut illalla treenaamattomuuteen ja pohdit jälleen kerran, että "miten tässä nyt taas näin kävi?"
  • Kerro minulle miten eilen suunnittelit syöväsi terveyttä ja suorituskykyä tukevasti tänään ja minä kerron miten se tulee menemään. Jos kerrot ottaneesi mukaan omat eväät koska huomisen agenda ei mahdollista fiksua syömistä tai etsiväsi jotain mistä saa puoli lautasta kasviksia, kämmenen verran proteiinia, nyrkin verran hiilihydraatteja ja peukalon verran luonnollisia rasvanlähteitä, ennustan sinun olevan vahvasti onnistumisen polulla. Jos taas ruokailutottumuksesi ovat aina olleet mitä sattuu ja suunnitelmasi on "no katotaan nyt jotain jossain kohtaa tai jotain..." -tasolla niin ennustan saman kurimuksen ja alamäen jatkuvan.
  • Kerro minulle miten eilen suunnittelit priorisoivasi omaa hyvinvointiasi tänään niin minä kerron sinulle miten tulet onnistumaan. Jos pystyt listaamaan kuin apteekin hyllyltä edes yhden asian (ajoissa nukkumaan, proteiinipitoinen aamupala, unihygienia, kuntosalitreeni, joogaharjoitus, jne.) on ennusteeni onnistumiselle erinomainen. Ihan jo pelkästään siitä syystä, että olet ylipäätään tietoinen aiheesta nimeltä oman hyvinvoinnin priorisointi etkä vain ajelehdi ajopuuna arjen melskeessä. Jos taas kysyt vastapalloon, että "anteeksi mutta voitko tarkentaa mitä tarkoittaa oman hyvinvoinnin priorisointi?" on todennäköisyys terveyden ja hyvinvoinnin luiskaan tipahtamiselle suuri.

Ja niin edelleen. Uskon, että sait ajatuksesta kiinni. Tämän päivän tulokset siis rakennettiin hyvin pitkälle jo eilen. Tekemällä "vääriä" asioita eilen voidaan helposti pilata se miten tänään onnistutaan. Mutta tekemällä "oikeita" asioita tänään, voi huominen olla mestariteos ja usein vielä onnistua yllättävän helposti.

Muista vielä se, että huomisen eilinen on tänään. Jos haluat onnistua huomenna, sinun pitää tehdä osa työstä jo tänään. Pienikin ennakkoaskel on askel kohti onnistumista.

Hyvän olon hormonidieetti -verkkovalmennus on alkamaisillaan ja meillä on taas satojen innokkaiden naisten joukko mukana! Lunasta oma paikkasi oikopolulla TÄSTÄ tai klikkaa alta kuvaa ja tutustu tarkemmin. 10 viikon aikana opetamme sinulle ravinnon, treenin ja elämäntapojen avulla miten tänään voit rakentaa paremman ja helpomman huomisen.