Kärsitkö Maanantai klo 6.00 -oireyhtymästä ja mikään ei muutu? (sis. ratkaisut)

Maanantai klo 6.00 -oireyhtymä. Tämä pirulainen lappaa kapuloita elämänmuutospyörien rattaisiin kuin huomista ei olisi tulossa. Sitkeän vihollisen siitä tekee erityisesti se, että oireisto on selkeä ja varsinkin vierustoverin helposti havaittavissa mutta vaivoihin havahtuu itse vasta viikkojen kuluttua sairastumisesta. Yhä uudelleen ja uudelleen, kerta toisensa jälkeen.

Mistä sitten tunnistaa, että onko tämä aikaansaamisen autoimmuunisairaus tarttunut sinuunkin? Tehdäänpä testi. Kuulostaako seuraava edes etäisesti tutulta?

Kesä tulee, käyt ostamassa verkkarit ja lenkkarit ja päätät, että ensi viikolla alkaa juoksukausi. Lataat salikorttiin lisää aikaa, jotta ensi viikolla voi lenkkipäivien välissä käydä laittamassa showlihakset kesäkuntoon. Nostit blenderin kaapin perältä esiin, jotta ensi viikolla voi pyöräytellä smuutsit aamupalaksi ja töihin evääksi. Tilasit Ellokselta pimennysverhot, jotka sitten ensi viikolla asennetaan makuuhuoneeseen, jotta unen laatu paranee. Lataat puhelimeesi mindfulness-aplikaation, jotta ensi viikolla voi aloittaa päivittäiset hengitysharjoitukset. Kaikki on valmista uuteen elämään, sävelet ovat selkeät ja ansi viikosta eteenpäin velatkin muuttuvat saataviksi. 

Sitten koittaa odotuksia täyteen ahdettu ensi viikko. Maanantaina herätyskello soittaa aamulla klo 6.00 ja tiedätkö mitä?

Mikään ei muutu. 

Ei kerta kaikkiaan yhtään mikään. Sama vanha ralli lähtee päälle heti heti aamusta. Rikkinäisen levysoittimen lailla alat toistamaan samaa vanhaa virttä ajatuksissasi ja teoissasi eikä yhden yhtä muutos ole havaittavissa. Eli lenkkiä, ei salitreeniä, ei mindfulnessharjoituksia eikä vihermehuja.

Maanantai klo 6.00 -oireyhtymässähän ei ole kyse mistään hyvä tai huono ihminen -asettelusta. Se ei ole merkki loputtoman epäonnistumisen syöksykierteen alkamisesta. Se on enemmänkin lopputulos tilapäisestä häiriöstä ajanhallinnassa, arvomaailmassa ja priorisoinnissa. Sen eri asteista kärsii meistä jokainen tasaisin väliajoin.

Itse olen käynyt esimerkiksi Lontoossa varallisuusseminaarissa, saanut ratakiskosta väännettynä kaikki työkalut mitä taloudellisen tilanteen parantaminen vaatii mutta maanantaina kellon soidessa klo 6.00 mikään ei muuttunut. Kansio kasvaa kirjahyllyssä jäkälää viidettä vuotta. Olen vuosien saatossa ostanut verkkokursseja, sertifiointeja, valmennuksia, sarjakortteja ja jäsenyyksiä milloin mihinkin aiheeseen, ollut innosta ja tulevasta työn tarmosta johtuen lähes halkeamispisteessä.

Mutta ei. Kun ei lähde käyntiin niin ei lähde.

Toisaalta, joskus on myös onnistuttu. Ja mitä tulee ravinto-, treeni- ja elämäntapavalmennuksiin niin vuosien saatossa on ihmisten kanssa rakennettu myös mainioita menestystarinoita. Jos mietin niitä kertoja kun oireyhtymä ei ole vienyt mennessään minua tai muita, vaan ollaankin onnistuttu viemään teoriaa käytäntöön asti, voi huomata että näitä kertoja on aina yhdistänyt muutama yhteinen tekijä. Sikäli mikäli sinulla on tarkoitus ottaa lähiaikoina jokin ryhtiliike, kesäkuntoprojekti tai tehdä jokin muu suunnanmuutos elämässäsi, suosittelen varmistamaan, että seuraavat asiat ovat kunnossa.

Ota vastuu elämästäsi ja tekemisistäsi. Jos juuri nyt tuntuu siltä, että olet krooninen epäonnistuja ja olet väsynyt kaikkeen yrittämiseen, tämä kuulostaa varmasti kohtuuttomalta veitsen kääntämiseltä haavassa ja epäreilulta. Helpotusta tuo se, että apua voi ja kannattaa pyytää, yksin ei tarvitse kaikkea tehdä. Mutta loppujen lopuksi halu ja päätös muutoksesta pitää lähteä sinusta itsestäsi. Lopulta se olet aina sinä joka asennoituu, toimii, elää ja kokee asioita uudella tavalla. Sinä olet se, jonka pitää tehdä päätös muutosmatkan aloittamisesta. Jos minä väännän sinulle muutosprojektin väkisin, sinulle vastentahtoisesti niin syöksykierre entiseen alkaa sillä sekunnilla kun projektin päätteeksi ovi menee perässäni kiinni.

Ole terveellä tavalla itsekäs. Muutos jää usein tapahtumatta sen vuoksi, että vuorokaudesta loppuvat tunnit kesken. Koska ympäröivä maailma harvoin täyttää sinun kalenterisi sinun etusi mielessään, sinun pitää tehdä se itse. Täytä sinä itse ensin kalenteriisi ne asiat ja ajankohdat, jolloin teet suunnittelemiasi uusia asioita. Anna muun maailman tämän jälkeen täyttää sinne omia tarpeitaan. Se, että äitinä, työntekijänä tai puolisona olet sen verran itsekäs, että pidät itsestäsi huolta henkisesti ja fyysisesti on kaikkien etu.

Hanki tai laadi suunnitelma. Maanantai klo 6.00 -oireyhtymään vahvin vastalääke on selkeä, yksinkertainen ja toteutuskelpoinen suunnitelma. Tällainen suunnitelma sisältää kaksi tärkeää asiaa: mitä tehdään ja milloin tehdään. ”Koko vartalon salitreenit maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina kello 17.00” ja ”Työsähköpostiin ei kosketa klo 17.00 jälkeen ja unille mennään arki-iltaisin viimeistään klo 22.30” -tyyliset asiat ovat hyvän suunnitelman tunnusmerkkejä.

Näin. Jos mietit taaksepäin menneitä vuosia ja omia ponnisteluitasi esimerkiksi kohti terveellisempää elämää, energisempää arkea ja yrityksiä saada niistä pysyvä ote, onko Maanantai klo 6.00 -oireyhtymä päässyt joskus yllättämään? Jos kyllä, niin peli ei ole menetetty. Ensimmäinen annos vastalääkettä on jo nyt otettu, kun olet ylipäätään tullut tietoiseksi koko ilmiön olemassaolosta. Moni ihminen lipuu vuosikausia arjen sekamelskan vietävänä ja innostuksesta huolimatta ihmettelevät vuosi toisensa perään, että "no miten tässä nyt taas näin kävi?" On monta tapaa onnistua mutta mikäli yllä olevat kolme kohtaa unohtuvat, väittäisin onnistumisen todennäköisyyden olevan jossain nollan ja minimaalisen välimaastossa.

Jos haluat nyt ottaa vastuun elämänmuutosprojektista, oppia avullamme olemaan terveellä tavalla itsekäs ja saada selkeän, toteutuskelpoisen suunnitelman, on minulla sinulle ehdotus: Maanantaina 10.4. aloitamme jälleen uuden 10 viikon muutosmatkan naisten oman Hyvän olon hormonidieetti -verkkovalmennuksen merkeissä. Saat monipuoliset treeniohjelmat, ravintovinkit sekä stressitasoja palauttavaa pohdittavaa mielelle ja tekemistä keholle. Klikkaa alta oma paikkasi ja lähde mukaan, pääset heti ensimmäisten esitehtävien pariin.