"Kaikista tärkeintä on kuitenkin ollut oivallus siitä, että ei tämä ole niin vakavaa."

Millainen oli lähtötilanteesi ennen valmennusta?

Kaksi vuotta sitten menin kiropraktikolle, sillä nivusiani vihloi kävellessäni. Kiropraktikon diagnoosi oli, että lonkissani ei ollut ollenkaan sisä- eikä juuri ulkokiertoakaan. Alaselän lihakset olivat kuulemma olleet jumissa pitkään ja vetäneet lukkoon koko keskivartaloni ja lantion seudun. Olin 22-vuotias, jolla oli jopa kiitettävä peruskunto, mutta liikkuvuus lähinnä mummoni luokkaa. Kiropraktikko suositteli jo silloin monipuolista liikuntaa, mutta erityisesti kuntosaliharjoittelua. Minä lisäsin jumppien määrää viikossani.

Vuosi sitten heräsin ruokavalion tärkeyteen ja jotenkin päädyin Internetin linkkiviidakossa Kaisan sivuille. Optimal Performancen toteuttama filosofia osui ja upposi minuun kuin nenä päähän. Sitä ennen ruokavalioni koostui todella paljon hiilihydraateista: söin paljon leipää ja opiskelijan budjetille ystävällisiä pastoja. Limppareita kului viikossa monta pulloa ja sekä nälkää että unta siirrettiin kahvilla. Luin Oikotie optimaaliin –valmennuksesta jo viime keväänä, ja pohdin valmennukseen lähtöä pitkään, sillä opiskelijana rahaa ei ole hukattavaksi mihin tahansa. Kävin kuitenkin kuuntelemassa Jonia ja Kaisaa heidän yhteisworkshopissaan, jonka jälkeen päätin lähteä mukaan Oikotie Optimaaliin, enkä ole katunut tuota päätöstä hetkeäkään. Uskon, että sijoitus omaan hyvinvointiin ja terveyteen ei ole hukkaan heitettyä.

Entä tilanne valmennuksen päätteeksi?

Olin siis vielä elokuussa vannoutunut jumppa-pirkko. Mitä kovempaa tykitettiin, sitä parempi. Heikotus nyrkkeilyn tai Body Combatin jälkeen tuntui vain hyvältä. Tiesipähän, että oli liikkunut ja kuntoillut. Nyt, vain neljä kuukautta myöhemmin, olen jäänyt koukkuun kuntosalisarjoitteluun. Olen aivan innoissani, kun saan laittaa suurempia kiekkoja tankoon, tai rohkeasti valitsen suuremmat käsipainot. Suurin muutos on kuitenkin se, että olen ymmärtänyt, että vähempikin riittää. Tärkeää on treenata fiksusti oikeita asioita ja vieläpä niin, että se on mukavaa. Ajattelussani on tapahtunut suuri muutos liikunnan suhteen: Ei liikuntaa harrasteta siksi, että pysyy kunnossa, vaan siksi, että siitä tulee hyvä olo ja se on hauskaa. Myös liikkuvuuteni on parantanut huimasti, sillä pystyn liikkuvuuteni osalta tekemään jo puhtaan syväkyykyn.

Ruokavalioni on monipuolistunut huomattavasti. Lautasellani on nykyään paljon värejä eikä salaattikaan ole pelkkää kurkku-tomaatti-lehtisalaatti-linjaa. Sellaiset naurettavat päähänpinttymät kuten, että ”pähkinöitä ei voi syödä, koska niissä on kaloreita”, ovat kadonneet. Minun kroppatyyppiinihän nimenomaan käyvät pähkinät ja hyvät rasvat, mutta vähän vähemmän hiilareita. Ja sitten tietenkin juuri nuo ”pahamaineiset” hiilarit: niitäkin on erilaisia ja niitä saa, tai oikeastaan pitää syödä, kun treenaa.

Nykyään myös osaan priorisoida untani. Olen ymmärtänyt, että koko minun hyvinvointini lähtee unesta: sen määrästä ja laadusta. Olen aina ollut hyvä nukkumaan, mutta valmennuksen aikana olen ymmärtänyt sen, että nukun silti liian vähän. Seitsemän tuntia ei pidemmän päälle riitä, vaan minun unentarpeeni on kahdeksan tuntia.

Mitä hyötyä koit valmennuksesta ravinnon, treenin ja muun suhteen?

Olen saanut asioista huiman määrän faktatietoa. Kyllähän kaikki periaatteessa tietävät ne asiat, joista elämäntapamuutoksissa puhutaan, mutta niitä harvoin oikeasti perustellaan perinpohjaisesti. Miksi pitäisi varmistaa proteiinin saanti? Miksi pitää juoda paljon vettä? Mitä stressi aiheuttaa kropassa? Kaikkeen tähän ja paljon muuhun saa valmennuksessa vastauksen. Näitä faktoja on myös mukavaa käyttää vahvistuksena, kun keskustelee ihmisten kanssa omasta elämäntapamuutoksesta.

Valmennuksesta saa myös paljon tukea. OP:n valmentajat vastaavat tiuhaan tahtiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin: ”mitä tehdä, kun mun salilla ei ole ohjelmassa tarvittavaa laitetta?”, ”kuinka voin korvata liikkeen, kun se sattuu minulla polveen?”.  Usein myös muut valmennuksessa olevat vastailevat kysymyksiin foorumilla ja tsemppaavat toisia.

Kaikista tärkeintä on kuitenkin ollut oivallus siitä, että ei tämä ole niin vakavaa. Elämäntapamuutokset lähtevät liikkeelle oikeasti kuitenkin suurista oivalluksista ja pienistä muutoksista arjessamme. Tärkeämpää on se, että muutoksista tulee pysyviä, uusia tapoja. Sitäkin tärkeämpää kuin se, että mahdunko koon 38 mekkoon parin kuukauden päästä, on se, että voin hyvin vielä kymmenen, tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua, ja että osaan nauttia elämästä terveyteni huomioon ottaen.

Mitä muutoksia olet huomannut kokoaisuutena, esim. jaksaminen yms?

Oloni on kevyempi ja energisempi. Jaksan tehdä asioita enemmän ja olen jotenkin positiivisemmin. En enää stressaa ruokavaliosta tai treenimääristä: niistä on tullut jotenkin luonnollinen osa omaa arkea ja hyvinvointia. Näin joulun ajan ja vanhempieni luona olon jälkeen unelmoin höyrytetystä parsakaalista ja punakaalisalaatista. Niinkin uskomattomalta kuin se kuulostaa. Ensimmäistä kertaa elämässäni en asettanut itselleni kilotavoitetta, vaan tunnetavoitteen, ja niinpä onnistumisen ja jatkamisen tunnekin on ollut paljon suurempi. Kiloja on lähtenyt muutamia siinä sivussa – senttejä vyötäröltä sitäkin enemmän. 

Valmennus on myös kaiken tavanomaisen muutoksen lisäksi auttanut minun atooppiseen ihottumaani. Sormien välissä oleva, usein visvova tai verestävä, ihottumaläikkä on kadonnut kokonaan. En ole myöskään ollut kipeänä koko syksynä, vaikka perinteisesti syysflunssa iskee minuun vähintäänkin kerran syksyssä.

Kenelle suosittelisit Optimal Performancen valmennuksia?

Suosittelen valmennusta kaikille, jotka haluavat lähteä mukaan elämäntapamuutoksen alkutaipaleelle sellaisten ammattilaisten siivittämänä, jotka kannustavat. Ei pinttyneet ruokailutottumukset voi muuttua yhtäkkiä kertarysäyksellä. Parempi on tehdä asioita aina pikkuisen paremmin kuin eilen ja hyvällä fiiliksellä. Silloin lopputulokset ovat suuria. No pain, no gain – allekirjoitan, mutta ei valmentajien tarkoitus ole retkahdustilanteessa soimata ja syyllistää, vaan kannustaa ja saada jatkamaan. Tämä valmennus sopii kaikille, jotka ovat kyllästyneet jojoiluun, pikadieetteihin tai valmennuksiin, joiden jälkeen ei tiedä kuinka yksin jatkaa. Oikotie optimaaliin –valmennuksesta saa eväät jatkaa vaikka koko loppuelämänsä terveellisemmin.