Eroon vaakaorjuudesta ja syyllisyydentunnosta

Kun elämänmuutos onnistuu napakymppiin, minä riennän kysymään miten näin kävi, mitä opittiin ja mikä on nyt toisin. Martiinan muutokset näkyvät tottakai kuvissa mutta hienoin muutos tapahtuu aina pään sisällä. Seuraavaksi päästetäänkin Martiina näppäimistön ääreen. :)


Haluan kiittää Optiman Performancen työntekijöitä loistavasta valmennuspaketista ja tsemppauksesta matkan varrella. Mielessäni on tuhansia sanoja, joilla voisin kuvaillatätä puolen vuoden matkaa ja kiittää teitä tämän matkan onnistumisesta. Tässä pieni yhteenveto omista ajatuksistani.

Millainen oli lähtötilanteesi ennen valmennusta?

Näin jälkeenpäin mietittynä olen hyvin surullinen, että annoin elämäni, terveyteni, kehoni ja mieleni mennä niin huonoon kuntoon mitä se oli vuoden 2015 tammikuun alussa.

Lähtötilanteeni oli melko kaamea. Olin lihonut kahden vuoden aikana lähes 15kg eikä minulla ollut minkäänlaista säännöllistä ruokarytmiä. Söin miten sattui ja enimmäkseen herkku painotteista ruokaa. 

En jaksanut tehdä mitään, en jaksanut leikkiä lasten kanssa, en jaksanut puolisoani, en jaksanut kotiaskareita ja töihin raahauduin viimeisillä voimillani. Nukahdin iltapäivisin sohvalle klo 17 ja heräsin klo 20, sen jälkeen vuoroin torkuin ja heräilin yöllä. Näin meni useita kuukausia. Olin kävelevä ihmisraunio. Elämäni oli täysin umpikujassa ja voin sekä fyysisesti että psyykkisesti huonosti.

Kun kuulin, että kilpirauhasarvoni olivat pielessä ja minulle täytyy aloittaa lääkehoito päätin, että jotain täytyy muuttua. Tästä tilanteesta lähdettiin tammikuussa 2015. 

Tilanne valmennuksen päätteeksi/nyt?

Olen laihtunut 8kg ja minulta on hävinnyt 50cm, mahdun nyt 38/S vaatteisiin kun vuoden alussa käytin 42/L vaatteita. Nämä ovat numeraaliset mittarit, mitä usein ihmiset kaipaavat muutoksen arviointia varteen. Nämä eivät kuitenkaan ole tärkeimmät mittarit omassa elämässäni. Valehtelisin, jos sanoisin, että hoikemmalla olemuksellani ei olisi merkitystä – tietenkin on, mutta tärkein ja vaikuttavin tulos tämän puolen vuoden projektin jälkeen on mielialan muutos.  

Jaksan jutella lasteni kanssa – jonkun mielestä hyvin kummallinen toteama, mutta minulle se on maailman tärkein saavutus. Jaksan olla läsnä perheen arjessa ilman, että nukahdan kesken keskustelua tai joutuisin aina sanomaan, kuinka väsynyt äiti on, jutellaan myöhemmin – tai myöhemmin tai vielä myöhemmin kun vieläkin väsyttää. Enää ei väsytä.  

Mitä hyötyä koit valmennuksesta ravinnon, treenin ja muun suhteen?

Olin jo useamman vuoden treenannut salilla, vaihtelevalla innokkuudella. Oli kausia kun kävin 4-5 x/viikossa salilla ja sitten oli taas pitkiä taukoja kun en ehtinyt/jaksanut tehdä mitään. OO:n aikana sain tarkat ohjeet niin salitreeneihin kuin myös venyttelyyn ja yleiseen kehonhuoltoon. Liikkeet ja treenien teho vaihtelivat suuresti siitä, mihin olin tottunut ja meni hetki ennen kuin maltoin rauhoittua ja keskittyä annettuun treeniin. Keskittymisestä tulikin seuraavan kuuden kuukauden avainsana. Pienillä muutoksilla sain kehonhallinnan aivan eri sfääreihin. 

Valmennuksen antia oman ravinnon sisällön muuttumiseen en pysty edes sanoin kuvamaan. Olen löytänyt ihania uusia ruoka-aineita kuten kvino, bataatti, kookosmaito ja monia muita tuttuja, mutta silti minulle täysin vieraitakomponentteja. Ruokapöytämme anti kotona on tällä hetkellä huomattavasti rikkaampaa ja värikkäämpää kuin aikaisemmin ja sen vaikutus näkyy niin fyysisessä kuin psyykkisessäkin terveydessä ja hyvinvoinnissa. Olo on virkeä!

Mitä muutoksia olet huomannut kokonaisuutena, esim. jaksaminen?

Itselläni muutos vointiini ja elämääni on ollut valtava.  Minäkuvani ja elämänhallintani ovat parantuneet niin paljon, että pystyn käsittelemään hetkellisen väsymyksen ja pahan olon järkevästi.  

Kilpirauhasarvoni ovat nyt parantuneet vaikka minulle kovin yritettiin väittää vastaan kun halusin yrittää ensin muuttaa elämäntapojani ja kieltäydyin lääkehoidosta alkuvuodesta. Voin syödä jäätelöä ilman, että nukahdan sohvalle muutamaksi tunniksi kun verensokeri nousee. Jaksan käydä salilla, juoksemassa, lasten kanssa puistossa, ystävien kanssa elokuvissa ja puolisoni kanssa tanssahtelemassa. Jaksan elää!

Kenelle suosittelisit Optimal Performancen valmennuksia?

Suosittelen kaikille. 

Maailma ja Suomi maailman mukana on täynnä erilaisia laihdutus/treenikuureja ja tuloksia luvataan järjestelmällisesti jopa muutamissa viikoissa. Itsekin olen sortunut monen erilaisen toimijan ruokavalio- ja treeniohjeistukseen enkä ole niistä kovin autuaaksi tullut.  

Olen kuitenkin oppinut sen, että joka ikinen meistä on yksilö, jokaisen elämä, terveydentilanne, keho ja mieli toimii eri tavalla ja täydellistä autuutta ei pysty yksikään ympäripyöreästi muokattu dieettiohje meille tarjoamaan. Kaikista olen oppinut jotain, mutta vasta Optimal Performancen kautta olen oppinut kuuntelemaan omaa kehoani, omaa mieltäni ja elämään tietynlaisessa kompromississa valintojeni kanssa. Olen oppinut syömään monipuolisesti ilman vaakaorjuutta ja olen oppinut herkuttelemaan ilman syyllisyydentuntoa. Elämäni tämän puolen vuoden jälkeen on tasapainoisempi!"

Terveisin,

Martiina


Jos sinusta tuntuu, että samanlainen opintoretki terveelliseen elämään ilman ruoskintaa, syyllisyydentuntoa ja vaakaorjuutta voisi toimia paremmin kuin aikaisemmat yritykset, viritimme Oikotie Optimaaliin 2.0 -verkkokurssin juuri sellaiseksi. Nyt voit aloittaa sen vaikkapa heti ja hinta on vaatimattomat 9,95€/viikko. Mukaan pääset klikkaamalla kuvaa alta. :)