"En halua enää ns. kesäkuntoa, vaan haluan olla kunnossa läpi vuoden"

Millainen oli lähtötilanteesi ennen valmennusta? (ravinto, liikunta, elämäntavat)

Olen 46-vuotias kahden tytön äiti. Hurahdin saleilun ihanaan maailmaan nelisen vuotta sitten syksyllä 2010, jolloin laitoin myös ruokavalioni kuntoon.

Olen näiden vuosien ajan ollut monessa erinlaisessa ja nettivalmennuksessa mukana  ja olen pääsääntöisesti käynyt 4-5 x viikossa salilla ja kausittain on ollut myös aerobista noin 3-5 x viikossa.

Elämäntavat siis tuli kuntoon laitettua jo vuosia sitten ja ne jäivät tavaksi. Vuodet meni yleensä niin, että muu aika vuodesta oltiin ns massakaudella ja kasvateltiin (yritettiin ainakin) lihasta erilaisilla nettivalmennuksilla ja joka kevät oli tiukka dieettijakso, jolla poltettiin rasvoja pois, eli aina haettiin ns kesäkuntoa. Kesät menikin sitten yleensä kuntoa ylläpitäessä niukalla ruokavaliolla.

Entä tilanne valmennuksen päätteeksi?

Edelleen salitreenaus on intohimoni ja se pääasiallinen liikuntamuoto ja salilla käyn sen 3-5 x viikossa. Ajatusmaailmani on kuitenkin muuttunut, en halua enää ns. kesäkuntoa, vaan haluan olla kunnossa läpi vuoden ja tämän vuoksi lähdenkin jatkamaan tätä matkaa yhdessä OP:n Sannan (kotisivu) kanssa. Fysiikkatreenin ihmeellinen maailma odottaa minua ja olen todella innoissani.

Mitä hyötyä koit valmennuksesta ravinnon, treenin ja muun suhteen? 

Eniten olen kokenut ahaa-elämyksiä ravinnon puolelta. 

Alkuun oli jo mahtavaa huomata se, että tässä valmennuksessa ei laiteta paperille ruokia mitä sinun tulee syödä, vaan annetaan ns "ruokarunko", jonka mukaan jokainen voi itse rakentaan juuri itselleen sopivan ruokalistan. 

Otin valmennukseen mukaan myös yksilöllisen BioSignature-valmennuksen, koska minulla oli eniten opittavaa ravintoasioiden puolella.

Olin ajanut itseni joka vuonna pitämilläni tiukoilla dieettijaksoilla siihen tilanteeseen, että kroppani kävi säästöliekillä. Viimeisin dieettijaksokin jäi ns. "päälle" ja en uskaltanut lisätä hiilihydraatteja ruokavaliooni ja tämän vuoksi sitten ei voinut odottaa kehitystäkään salin puolella ja jaksamisen kanssa oli niin ja näin. 

Sannan kanssa tehtiin alkuun BioSignature-mittaus ja alettiin lisäämään ruokavalioni kaloreita ja isoin muutos oli hiilihydraattien lisäys ja proteiinien vähennys edellisestä ruokavaliostani. Yllätyksekseni rasvaprosentti oli sitä luokkaa (n 15%), että sitä ei tarvinnut lähteä enää laskemaan.

Tietysti alkuun isojen ruokamäärien syöminen oli vaikeaa  ja painokin alkoi nousemaan, jonka suhteen ei pääkoppa meinannut ensin olla mukana, mutta kun  salin puolella muutokset olivat pelkästään positiivisia ja sain aina keskustella Sannan kanssa tasaisin aikavälein ja mittauksin katsottiin, että ollaan menossa oikeaan suuntaan sekä verikokein tsekattiin asiat ja jaksoin paljon paremmin, niin loppujen lopuksi pääsin itsekin sinuiksi hiilihydraatti"peikkoni" kanssa :)

Eli isoimmat muutokset on kyllä olleet minun kohdallani ravinnon puolella.

MINULLE OLI TODELLA TÄRKEÄÄ SAADA SITÄ HENKILÖKOHTAISTA VALMENNUSTA JUURIKIN RAVINNON JA HYVINVOINNIN SUHTEEN, JA SITÄ SANNALTA SAIN :)

Treenien suhteen neljän viikon välein vaihtuvat saliohjelmat ovat pitäneet homman todella mielenkiintoisena. Lisäksi tutustuminen voimatreenin ihmeelliseen maailman on ollut erittäin antoisaa. Todella hyvät tekniikkavideot opastavat liikkeet hyvin ja  jos on vielä jäänyt jotain epäselvää, niin foorumilta on saanut kysymykseensä kattavan vastauksen ja nopeastikin vielä.

Olen oppinut treeneissä ns. rauhallisuuden, sen että myös sillä negatiivisella vaiheella treenisuorituksessa on iso vaikutus tuloksiin. Treeniohjelmissa on selkeästi selitetty mikä liike tehdään milläkin temmolla ja niihin kiinnittää erityisesti huomiota, kun ne on merkitty erikseen jokaisen liikkeen kohdalle.  Olen saanut myös varmuutta ja uskallusta kyykkyihin (joita muuten riittää MM-valmennuksessa). Olen oppinut rakastamaan maastavetoja ja penkkipunnerusta, enkä pidä niitä enää ns miesten juttuina. Olen pitänyt joka ikisestä treeniohjelmasta valmennuksen aikana ja niissä on todellakin riittänyt haastetta.

Ikäväkseni en itse päässyt treenikouluihin, mutta niitä kyllä hyvin oli tarjolla.

Valmennuksen aikana tulevat viikkotehtävät pistivät ajattelemaan omalta kohdaltani paljon erilaisia asioita mm. rentoutumisen tärkeyttä. Lisäksi sain valmennuksessa todella paljon tietoa miten eri lihasryhmiä tulee treenata sekä  hyviä vinkkejä ja tietoa mm venyttelyihin ja alkulämmitelyihin. 

Näissä viikkotehtävissä on paljon lueskeltavaa ja sisäistettävää vielä pitkiksi ajoiksi :)

Sannan kanssa BioSignature-valmennuksessa ollemme keskustelleet paljon ravinnon merkityksen lisäksi mm. kropan  palautumisesta ja levon tärkeydestä ja matkan varrella olen  oppinutkin kuuntelemaan itseäni tarkemmin (vaikkain ehkä hieman kantapään kautta ) ja nykyään minulla onkin  kalenterissa merkintä muistuttamaan itseäni 3-4 vko:n välein pidettävästä treenitauosta.

Mitä muutoksia olet huomannut kokonaisuutena, esim. jaksaminen yms?

Olen oppinut levon, ruoan ja kovan treenin pyhän kolminaisuuden tärkeyden, kaikki nuo osa-alueet on oltava kunnossa, jotta voi hyvin.

Myös unenlaatu on parantunut huimasti ja treenit sujuu salin puolella mainiosti. Olo on kokonaisuutena hyvä ja ruoka maistuu. Osaan olla itselleni nykyään armollisempi. Ei ole aina se pakko mennä salille, jos esim olo tuntuu väsyneeltä, vaikka viikko-ohjelmassa lukisikin, että on se treenipäivä!

Kenelle suosittelisit Optimal Performancen valmennuksia?

Kaikille, jotka ovat kiinnostuneita omasta hyvinvoinnistaan kokonaisuutena. Niille, jotka haluavat treenata kovaa, haluavat kehittyä. Suosittelen OP:n valmennuksia kaikille niille, jotka haluavat sukeltaa asioihin hieman pintaa syvemmälle.