6 asiaa, joiden avulla itsestään huolehtiminen on helpompaa

Istahdimme tuossa oman valmennusprojektini yhteydessä alas valmentajani Annan kanssa. Edistystä on tapahtunut treenin, ravinnon ja elämäntapojen avulla ja vaikka välillä stressin, kiireen ja jaksamisen vuoksi hiusraja pakeneekin kohti takaraivoa, eteneminen on ollut suhteellisen vaivatonta! Itse teen näitä asioita työkseni, joten minulla on luonnollisesti jonkin verran etumatkaa keskiverto-itsestäänhuolehtijaan. Mutta silti on olemassa nippu käytännönläheisiä asioita, jotka ovat sinunkin kätesi ulottuvilla helpottamaan matkaa kohti hyvää fyysistä kuntoa. Skippaan tässä yhteydessä kasvatuksen vaikutukset, sosioekonomiset asemat ja muut sellaiset, joihin vaikutusmahdollisuuden ovat rajalliset ja pysytään asioissa, joita voit ryhtyä työstämään vaikka heti.

#1: Opettele parempia tapoja. Liian moni tukeutuu omassa projektissaan siihen harhakuvitelmaan, että "itsekurilla", "motivaatiolla" tai "selkärangalla" pidetään mies tai nainen iskussa ympäri vuoden. Väkisin vääntämällä lähdetään salille tai skipataan karkkihylly pari kertaa viikossa. Mutta tosiasia on se, että teet joka ikinen päivä satoja päätöksiä liittyen syömiseesi, liikkumiseesi ja elämäntavoista huolehtimiseen ja sitä määrää ei hampaat irvessä "itsekurilla" purista kukaan ympäri vuoden. Tavat, eli toimintamallit, jotka tulevat enemmänkin automaattisesti selkäytimestä ilman ette edes huomaat ovat niitä, joihin terveytesi ja suorituskykysi lopulta perustuvat. Näitä virittämällä paremmaksi tulee tekemisestä entistä vaivattomampaa ja jaksamista riittää ympäri vuoden. Tämän vuoksi rakensimme Tapojen muuttamisen pikaoppaan osaksi 12.6. alkavaa Hyvän olon hormonidieettiä, jotta valmennuksen opit menisivät selkäytimeen.

#2: Pyri suunnitelmallisuuteen. Kirjoitin syksyllä ilmestyvään kirjaanikin yhdeksi kantavaksi teemaksi, että suunnittele ja ennakoi, älä sählää ja reagoi. Voit varmasti omastakin kokemuksesta tietää miten paljon helpommin esimerkiksi työprojektit, kesälomat, tentteihin valmistautuminen ja lastenhoito sujuvat silloin kun on tehty hyvä suunnitelma ja sitä toteutetaan aikataulun mukaisesti. Toki pieni jousto sinne tänne on sallittua mutta mikäli jokainen päivä on yhtä tulipalojen sammuttelua päivästä toiseen, kuluu kaikki henkisen kaasutankin polttoaine säheltämiseen eikä varsinaiselle eteenpäin vievälle tekemiselle ole enää energiaa. Tämä sama suunnitelmallinen toteutus koskee myös itsestäsi huolehtimista. Suunnittele miten treenataan, missä ja milloin. Suunnittele miten saadaan riittävästi unta, palautumista, monipuolista ravintoa ja muuta elämän kannalta mielekästä tekemistä niin paljon kuin on tarve.

#3: Hallitse Damage Control. Vaikka edellisessä kohdassa hehkutin suunnitelmallisuutta, on hyvä suhtautua kaikkeen tekemiseen tämän meidän reaalimaailman lainalaisuuksien valossa eikä pilvilinnoissa liihottelemalla. Jos katsot kalenteriasi muutaman kuukauden taaksepäin niin voit huomata, että sieltä löytyy helposti enemmän niitä päiviä, jolloin kaikki ei mennyt suunnitelmien mukaan kuin niitä, jolloin kaikessa osuttiin napakymppiin. Tämän vuoksi on hyvä hankkia myös sellainen työkalupakki elämäntaitoja, että osaat syödä, liikkua ja palautua mahdollisimman hyvin elämän lähtiessä laukalle.

#4: Suosi monipuolisuutta. Vain aniharvaa meistä kiinnostaa käydä juuri kuntosalilla tai lenkkipolulla säännöllisesti esimerkiksi 60 vuotta putkeen. Tämän vuoksi on hyvä ymmärtää mistä liikkumisessa ja treenissä on kyse. Pitkälle pääsee kunhan tekee jotain raskasta lyhytkestoisesti ja kevyempää pitkäkestoisesti. Näistä periaatteista kiinni pitämällä tuet terveyttäsi heti tänään ja ostat lisää laadukkaita elinvuosia. Voit siis bodata, painonnostaa, voimanostaa tai vaikkapa käydä aikuisten telinevoimistelussa ja vastaavasti lenkkeillä, uida, hiihtää tai sauvakävellä. Monipuolisuus kannattaa levittää myös syömisen puolelle. Älä tee ikinä näin ja muista aina nämä -listat jumittavat sinut helposti pieneen laatikkoon valintojen suhteen ja alkuhurmoksen jälkeen ne kääntyvät noudattajaansa vastaan. Terveyttä tukevassa syömisessä on tärkeintä löytää se terveyttä tukeva ravitsemusfilosofia, jota pystyt noudattamaan.

#5: Hanki ammattiapua mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Olen jo pitkään pyrkinyt muistuttamaan ihmisiä siitä, että jos ikinä koskaan missään vaiheessa suunnittelet hakevasi apua syömiseen, treenaamiseen ja elämäntapoihin, on alkutaival paras hetki. Vaikka siihen kuluisi vähän rahaa, on se pitkän juoksun kannalta edullisempi vaihtoehto kuin viritellä ensin omin voimin ja paikkailla työn jälkiä myöhemmin. Opin tämän kantapään kautta tällä viikolla käydessäni elämäni ensimmäistä kertaa uimaopetuksessa. Uintitekniikkani parani ns. tuulimylly-tyylistä ihan selkeästi vapaauintia muistuttavaan tekniikkaan noin reilussa tunnissa vaikka 37 vuotta olin sitä itse yrittänyt virittää paremmaksi. Ongelman ydin nimittäin on siinä, että omaa tekemistään harvoin osaa katsoa objektiivisesti ja tulee tehtyä hölmöläisten hommia. Monelle ammattilaisen suurin apu astuu kuvaan siinä kohtaa kun teoriatietoa ruvetaan siirtämään käytäntöön. Moni meistä kyllä tietää miten asiat pitäisi tehdä mutta vaihdetta ei meinaa saada silmään silloin kun pitäisi tapahtua jotain konkreettista.

#6: Ymmärrä rajallisuutesi ja ole armollinen. Jos otan sekalaiset 100 elämänmuutosprojektia, jotka eivät ole päätyneet menestyksellä maaliin, arvioisin 90 ilmoittavan syyksi, että "ei oikein ollut aikaa..." ja "no siinä tuli sitten kaikenlaista..." Siinä missä onnistumisen todennäköisyydet paranevat edellisellä viidellä kohdalla huomattavasti, tämä kuudes on ikään kuin kirsikka kakun päälle varmistamaan, että muutosta tapahtuu. Terveyden, hyvinvoinnin ja suorituskyvyn maailmassa rajallisuuden ymmärtämistä ja armollisuutta tapahtuu ainakin kahdella tasolla. Ensinnäkin kokonaisuutta hahmotellessa on hyvä ymmärtää, että vuorokaudessa on vain tietty määrä tunteja (24kpl) ja aina joitakin pakollisia arjen vastuita (työ, lapset, koulu) joita on vaikea muuttaa. Siksi on hyvä ottaa lautaselle vain sen verran ohjelmaa, että ne saa kunnialla hoidettua. Toisekseen on hyvä olla armollinen päivittäisessä tekemisessä. Vaikka miten hampaat irvessä pitäisit kiinni tämänkin postauksen ohjeista, aina välillä elämä puuttuu peliin tavalla, jotka eivät ole sinun päätösvaltasi alla eivätkä vaikutusmahdollisuuksiesi piirissä. Siksi on hyvä opetella joustava systeemi ravintoon, treeniin ja elämäntapoihin. Että vaikka tänään tai tällä viikolla kaikki menisivät pitkin viemäriä, huomenna on päivä uusi ja ensi viikolla voi taas sykkiä parhaansa mukaan.

Näin. Toivottavasti näiden kuuden ajatuksen avulla jotain naksahtaa ajatusten rattaissa uuteen asentoon. Kaikki lähtee paremmasta ajattelusta ja uudenlaisesta suhtautumisesta ja onnistunut tekeminen on sitten vain ajan kysymys. Jos haluat oppia aiheista lisää ja ennen kaikkea saada apua käytännön muutokseen, klikkaa itsesi mukaan alla olevasta kuvasta Hyvän olon hormonidieetti -verkkovalmennukseen. Maanantaina 12.6. aloitetaan, ensimmäisten tehtävien kimppuun pääset heti rekiströidyttyäsi. Tervetuloa mukaan! :)