5 epämiellyttävää totuutta terveydestä, hyvinvoinnista ja elämäntapamuutoksesta

Jos olet koskaan törmännyt näihin blogipostauksiini, tiedät varmasti että positiivisuuteni ja optimistisuuteni ovat joskus kenties jo ylitsepursuavan ärsyttävää. Jos olet törmännyt missä tahansa yhteydessä valmennusfilosfiaamme, webinaareihimme tai Facebook-sivuillemme tiedät varmasti, että olemme vahvasti sieltä terveys- ja hyvinvointialan ihmisläheisemmästä päästä.

Päivittäin muistutamme valmennuksissa ja viestinnässämme, että liikkeellelähtö ja elämäntapamuutos kannattaa tehdä juuri sillä tavalla mikä itselle sopii parhaiten, pienin askelin ja omat rajat ymmärtäen. Muutoksesta ja terveellisestä elämästä ei kannata tehdä yhtään sen vaikeampaa ja ikävämpää kuin niiden tarvitsee olla.

Mutta samaan aikaan on olemassa muutama tosiasia, jotka eivät ole välttämättä sieltä mukavuusalueen keskipisteestä mutta on mielestäni hyvä nostaa esiin. Siis sellaisia elämäntapamuutosta tehtäessä kerta toisensa jälkeen vastaantulevia asioita, joita ei voi kääriä kauniiseen lahjapaperiin ja muuttaa toiseksi. Eikä niiden osalta voi laittaa silmiä kiinni, sormia korviin ja lälälälälälälälä-huudon siivittämänä kuvitella niiden haihtuvan pois.

Ja nyt haluan painottaa, että kirjoitan nämä jonkin verran aiheeseen liittyviä tutkimuksia kahlanneena, oltuani mukana jakamassa näitä muutosasioita yli 40 000 ihmiselle ja luettuani muutostarinoita esimerkiksi yli 2000 naisen Hyvän olon hormonidieetti -verkkovalmennuksen Facebook-ryhmästä. Huomautettakoon, että taloudellisen intressin näkökulmasta minun kannattaisi kertoa sinulle, että saat kaiken haluamasi helposti ja nopeasti, juuri yhtään hikeä valuttamatta. Mutta kun ei pysty koska onnistunut elämäntapamuutos ei ole sellaista.

Hyvät naiset ja herrat, saanko esitellä viisi epämiellyttävää tosiasiaa elämäntapamuutoksesta.

#1. Aina ei ole helppoa. Monella meistä on nykyisissäkin eämäntavoissa paljon hyvää. Osa tekemisestä syömiseen, liikkumiseen ja palautumiseen liittyen tulee esimerkiksi kasvatuksen ja elinympäristön tuloksena kuin itsestään. Mutta siinä missä menneisyytemme voi auttaa vaikkapa säännöllisen ateriarytmin ylläpitämisessä, se saattaa lyödä sitkeästi kapuloita rattaisiin säännöllisessä liikunnassa tai päivärytmin korjaamisessa. Elämäntapamuutoksesta kannattaa tehdä fiksulla suunnitelmalla ja sinun tavoitteitasi kunnioittaen niin helppoa kuin mahdollista mutta täysin walk in the park se ei tule mitenkään olemaan. Osa asioista pitää oppia kantapään kautta, niiden kanssa pitää hikoilla ja kärsivällisyys joutuu koetukselle.

#2. Aina ei ole kivaa, inspiroivaa ja fantsua. Markkinatalous ja sosiaalinen media pitävät huolen siitä, että sinulle muodostuu kuva, että olet ainoa jolle elämäntapamuutos tuottaa välillä tuskaa ja ahdistusta. Avaat internetin ja maailma pursuaa toinen toistaan onnistuneempia treenejä, herkullisia aterioita ja palautumista matkailulehtien mainoslehtisiä muistuttavissa järvimaisemissa auringonlaskua ihaillen. Voin kuitenkin kertoa, että kun valmennustapaamisissa ovi menee kiinni ja kenenkään ei tarvitse olla sosiaalisen median seuraajakuntansa vuoksi mitään mitä ei oikeasti ole, on usein toisenlainen ääni kellossa. Ja tiedätkö mitä? Se on ihan normaalia ihmiselämää se. Valitettavasti ne vain ovat asioita, joista ei puhuta julkisesti. Todellisuudessa onnistuneessa elämäntapamuutoksessa pitää välillä liikkua ajassa, paikassa ja tavalla, joka ei varsinaisesti huvita, ei juurikaan inspiroi eikä ole fantastisen ihanaa. Muutoksen on hyvä olla niin hienoa ja mahtavaa kuin mahdollista mutta 24/7/365 se ei sellaista ole.

#3. Joskus joutuu alistumaan sille, että muutos vie enemmän aikaa kuin haluaisi uskoa. Tiesitkö muuten, että elämäntapamuutoksen ensimmäiset 2-3 viikkoa tulevat olemaan käsittämätöntä riemun, onnistumisen ja inspiraation ilotulitusta täysin riippumatta siitä mitä teet? Voit juoda kärmeskeittoa ja syödä pieniä kiviä aamusta iltaan ja sinulla on tunne, että "tätä mä olen aina tarvinnut, tämä on parasta mitä minulle on ikinä tapahtunut!" Mutta valitettavasti elämäntapamuutoksessa onnistuminen mitataan vasta sitten kun olet menestyksellä selvinnyt elämän ja arjen kenttäkokeesta kivikoista ja karikoista huolimatta. Jos pitäisi ravistaa hihasta keskimääräinen aika niin sanoisin, että 8-10 viikkoa on hyvä startti mutta kultainen keskitie löytyy näitä alun oppeja soveltaen ja testaillen n. 6-12 kuukauden päästä aloituksesta.

#4. Joskus voi joutua opettelemaan yleisesti elämänhallintaa eikä ruokavalioita ja treeniohjelmia. Moni esimerkiksi verkkovalmennuksiimme osallistuneista ovat testailleen erilaisia systeemejä vuosien varrella moneen otteeseen. Useita keskeneräisiä yrityksiä yhdistää se, että ratkaisu on virheellisesti toivottu löytyvän ruokavaliosta tai treeniohjelmasta. Toivottu, että ratkaisu olisi helppo aikaisempaa säntillisempi ruokavalio, jota pystytään noudattamaan jos vain ollaan aikaisempaa kurinalaisempi. Tai jos treeniohjelmassa vain lyödään entistä rajumpi vaihde silmään ja revitään väkisin ne ylimääräiset rasvat ulos sieltä vyötäröltä. Todellisuudessa paperilappujen ja itsensä rääkkäämisen sijaan pitääkin ottaa järki käteen ja lähteä työstämään aavistuksen monimutakisempia asioita. 

#5. Joskus joutuu opettelemaan sanomaan "ei". Koska käytettävissä on vain 24 tuntia vuorokaudessa ja ahkerimmallakin tulee jossain kohtaa raja vastaan, on tärkeä oppia ymmärtämään mitä kaikkea itse tarvitsee omaan arkeensa pysyäkseen samaan aikaan terveenä ja suorituskykyisenä mutta myös harrastamaan ns. muuta elämää. Hyvin monen kohdalla tämä tarkoittaa hankittujen vastuiden ja sähellettyjen arjen aikataulujen siivousta rankalla kädellä. Erityisesti muiden ihmisten kohtuuttomaan mielyttämiseen taipuvaisille ihmisille tämä tulee olemaan tiukka paikka mutta pakollinen paha, joka pitää jossain kohtaa hoitaa alta pois. Tarkoitus ei siis ole muuttua yli-itsekkääksi ihmisvihaajaksi vaan sopivasti itsekkääksi ihmiseksi joka täyttää kalenteriinsa riittävästi aikaa itsestään huolehtimiseen koska vain siten jaksaa ja voi auttaa myös muita.

Tässä viisi ehkä yleisintä umpisolmua, joiden aukeamisen jälkeen monelle on avautunut ihan uusi maailma ja tapa suhtautua omaan terveyteen ja hyvinvointiin. Kultainen keskitie on siis löytynyt sieltä paikasta missä tehdään pääosin mielekkäitä juttuja, pidetään hauskaa ja ollaan terveitä ja hyväkuntoisia mutta tarpeen mukaan ollaan myös valmiita puristamaan hetki mikäli tilanne sitä vaatii.

Jos haluat lähteä opettelemaan tätä meidän kanssamme, naisten oman Hyvän olon hormonidieetti -verkkovalmennuksen esitehtävät voi aloittaa vaikka heti TÄSTÄ tai kuvaa klikkaamalla. 14.8. alkaa sitten täydellä höyryllä. Tervetuloa mukaan! :)