20 tasapainoisen elämän tunnusmerkkiä

Törmäsin viikko takaperin lifehack.org -sivustolla postaukseen otsikolla "20 signs you're succeeding in life even if you don't feel you are". Tekstiä lukiessa ajattelin joka kohdassa, että näinhän se homma menee. Heti perään tuli myös fiilis, että samanlaiset asiat tuntuvat pätevän myös täällä ravinnon, liikunnan ja elämäntapojen ihmeellisessä maailmassa.

Kyseisen postauksen hengessä laadin tällaisen 20-kohdan listan asioista, jotka minun mielestä rakentavat sellaisen terveen suhtautumisen em. kolmikkoon ja avustaa elämään yleisesti ns. hyvää elämää. Tämä matka täällä pallolla joskus rakentuu muistakin palikasta kuin maitorahkasta ja hauiskäännöstä.

Jos olet miettinyt mikä yhdistää niitä valmennettavia, jotka esiintyvät Facebook-sivuillamme tai muutoin onnistuvat pysyvässä elämäntapamuutoksessa niin tässä on aika kattava katsaus heidän tapoihinsa ja ajattelumalleihinsa. Kun heitä haastatteleen niin jotain tällaista sieltä tulee vastaan kerta toisena jälkeen.

Tällainen perusmukava suhtautuminen hyvinvointiin ei ole mediaseksikäs mutta haluan olla mukana taistelemassa sen puolesta sillä olen törmännyt muutamaan alemmuuskompleksia potevaan ihmiseen, joilla minun mielestäni on homma erittäinkin hyvin hanskassa. Mainitsivat, että usein tulee fiilis, että vaikka ovat aktiivisia arjessa, eivät makaa 90% valveillaoloajasta sohvalla tai koneen ääressä, menevät paikkoihin kävellen tai pyörällä, syövät pääasiallisesti fiksusti ja voivat hyvin, niin tämä ei ole mitään koska pitäisi olla pakara, 6-pack ja dieetti.

Heitän tällaisen rohkean väitteen, että seuraava 20 kohdan lista on kokoelma sellaisia ominaisuuksia, joihin (lähes) jokainen terveen suhtautumisen ravintoon, liikuntaan ja elämäntapoihin löytänyt lopulta päätyy kun vuosien harharetket on saatu taputeltua.

1. Suhteesi ravintoon ja liikkumiseen on vähemmän dramaattinen kuin aikaisemmin.

Siinä missä aikaisemmin innostuminen ja lannistuminen vuorottelivat vuoristoradan tavoin viikon ja kuukauden sykleissä, "uusi elämä" alkoi 12 kertaa vuodessa (erityisesti tammi- ja syyskuussa TODENTEOLLA ja TÄLLÄ KERTAA OIKEASTI!), on nykyään vuoristorata tasoittunut perusmukavaan, terveelliseen ja tasapainoiseen elämään. Joskus treenataan kovempaa, joskus kevyemmin. Joskus syödään herkutellen, pääasiallisesti terveellisemmin. Stressiäkin pukkaa mutta ei liikaa eikä liian pitkään.

2. Olet valmis pyytämään apua kun tarve vaatii.

"Minä itte!" on hyvä juttu. Sillä oletuksella, että se toimii. On olemassa tuhat ja yksi tapaa pitää itsensä kunnossa. Vaikka tietäisit tuhat ja kaksi, mikäli ne eivät siirry käytäntöön, ei niistä juurikaan ole apua. Tietoahan meille syötetään informaationvirran paloletkulla joka päivä. Olennaisinta olisi löytää sieltä se oma juttu. Jos ei meinaa löytyä, valmentaja tai treenikaveri voi auttaa.

3. Rima hyvinvoinnin ja suorituskyvyn alarajalle on noussut.

Voit vuosia huonosti, virta oli vähissä ja terveys mitä sattuu. Sittemmin terveen ja tasapainoisen elämän löydettyäsi olet huomannut miten paljon siitä on hyötyä elämän ihan kaikilla osa-alueilla. Sillä fiiliksellä mikä ennen oli "ihan ok" ei nykyelämässä pääse edes alkueristä jatkoon. Elämä on vain liian hienoa aikaa kuluakseen homeessa sohvan pohjalla.

4. Olet siivonnut elämästäsi pois energiasyöppöjä ja häiriötekijöitä.

Jossain kohtaa huomasit, että elämässäsi on tiettyjä asioita, jotka ottavat enemmän kuin antavat. Yksi heittää television mäjelle ja toinen alkaa viettämään aikaa ympyröissä, joissa kannustetaan ja autetaan miestä ja naista mäjessä.

5. Olet sujut sen kanssa mitä näkyy peilistä.

Peilikuvan ei tarvitse aina aiheuttaa raivokasta tuulettelua mutta tärkeintä olisi löytää siihen sellainen terve suhtautuminen. Työputken ja loman jäljiltä peilikuva voi aiheuttaa fiiliksiä, että "no jopas on päässyt rapistumaan" mutta tämä ei vaikuta ihmisarvoosi. Tiedät, että unta palloon, safkat kuntoon ja levytankoon kiekkoja niin kaikki on taas hyvin.

6. Olet sisäistänyt, että takapakkeja tulee ja ne ovat osa elämää.

Ihan jokaisella meistä, ammattiurheilijoilla, fitnesskilpailijoilla, Alexander Stubbilla, minulla, sinulla ja sillä Instagramissa elämää hehkuttavalla esikuvallasi menee välillä päin persettä. Kaikki ja isosti. Jos jotain olen tässä valmennusurani aikana oppinut niin sen, että ihan jokainen meistä on lopulta ihminen. Ihmistä harmittaa, mieli on maassa ja hanskat ovat lentämässä tiskiin. Sellaista se elämä on.

Mutta voittajat, selviytyjät ja tasapainoisen elämän löytäneet ovat niitä, jotka ymmärtävät, että "kaikki on ihan ok" ja tästä noustaan kyllä ajan kanssa.

7. Sinulla on ympärilläsi verkosto, joka auttaa silloin kun tarvitset apua.

Kohdan 4. jäljiltä sinulla on treenikavereita, valmentajia ja joukko luottohenkilöitä, jotka auttavat silloin kun kuuluisa ei huvita -vaihde on juuttunut pohjaan. Myös lähipiirisi ja perheesi tukee onnistumistasi koska he ovat ymmärtäneet, että mitä paremmin sinä voit, sitä enemmän sinusta riittää myös heille.

8. Et valita.

Tätä ei varmaan sen syvemmin tarvitse avata kuin mitä otsikko kertoo? Olet ymmärtänyt, että jokainen valitettu hetki on pois siitä, että asialle voisi tehdä jotain. Elämä ei aina ole reilua ja joskus saa mitä ei mielestään ole ansainnut mutta tilanne ei valittamalla muutu. Valittamisen sijaan toteat tilanteen ja seuraavaksi vedät näppylähanskat kouraan ja alat tekemään.

Kyykkään kuin pieni tyttö. Mutta en anna sen häiritä koska on vain yksi suunta ja se on ylöspäin.

9. Osaat olla onnellinen myös toisten menestyksestä ja onnistumisista.

Olet ymmärtänyt, että toisten onni ja menestys ei ole sinulta pois. Ne, jotka menevät penkkipunnerruksessa, rasvanpoltossa ja stressinhallinnassa sinusta ohi niin, että nuha tulee ovat sinulle ennemmin esikuvia kuin katkeroittavia kilpailijoita. Sen sijaan, että kateellisena panettelet heidän tekemisiään, katsot kiinnostuneena olisiko heidän tekemisessään jotain mitä voisi oppia.

10. Ravintoon, liikuntaan ja elämäntapoihin liittyvä tekeminen on mielekästä.

5- 10 viikon dieetti vedetään sisulla, tahdonvoimalla ja selkärangalla. 10-100 vuoden tasapainoinen ja terveellinen elämä ei onnistu hampaat irvessä. Tekemisen pitää olla mielekästä ja pääosin siitä pitää tykätä. Osa asioista tehdään vaikka ei maistukaan mutta ne tukevat kokonaisuutta, hieman kuin hampaiden pesu illalla ja aamulla.

11. Sinulla on asioita, joita odotat innostuneesti.

Olet löytänyt sellaiset liikuntamuodot, jotka sekä tukevat terveyttä että maistuvat myös korvien välille. "Passion trumps everything", sanoi Dave Tate. Kun tuloksia haetaan pitkässä juoksussa - niin kuin terveyden suhteen olisi hyväkin, mikään ei ole tärkeämpää kuin innostus. Rakkaus tekemiseen. Intohimo. Miksi sitä ikinä haluatkaan kutsua.

12. Olet saavuttanut jotain ravinnon, liikunnan ja elämäntapojen saralla.

Onnistumisen tunteet ovat tärkeitä. Pieniä taisteluvoittoja siellä täällä ei sovi väheksyä vaan ymmärtää, että ainoa huono asia terveyden ja hyvinvoinnin eteen on se asia, joka jätettiin tekemättä. Isotkin tavoitteet kannattaa pilkkoa välitavoitteisiin.

13. Ymmärrät toisten ihmisten erilaisuuden.

Joskus tuntuu, että empatia ja sympatia ovat hiljalleen muuttumassa katoavaksi luonnonvaraksi. Sinä kuitenkin ymmärrät, että se mikä on sinulle helppoa voit olla toiselle todella vaikeaa. Jos sinä tykkäät laskea makroja ja mikroja, ymmärrät että kaikki eivät eikä heidän tarvitse. Subjektiivisen elämän ymmärtäminen luo paljon hyvää sekä sinulle, että vierustoverille. Siihen kannattaa tutustua.

14. Teet hyviä juttuja muille niin muutkin tekevät hyviä juttuja sinulle.

Siinä missä sinä tykkäät viettää aikaa ja tehdä juttuja mukavien ihmisten kanssa, sama toimii toisinkin päin. Uskot esimerkin voimaan ja tiedät sen new age -hessun olevan oikeassa, joka sanoi, että "kannattaa ensin itse olla se muutos jonka haluaa nähdä toisissa". Avaat ovia, laitat levypainot pois käytön jälkeen, käytät sanoja "kiitos", "moi" ja "mitä sulle kuuluu?"

15. Et vedä marttyyrin viittaa yllesi ja uhriudu.

Joskus elämä ei mene suunnitelmien mukaan. Kuten kohdassa 8. todettiin, valittaminen yksinään ai auta mitään. Et myöskään ole ns. elämäntapasuuttuja joka avaa aamulla intenetin etsiäkseen asioita joista voisi valittaa ja pahoittaa mielen ja purkaa pahaa oloa kommenttiosiossa nimimerkin takaa.

16. Sinua ei kiinnosta mitä muut ihmiset ajattelevat.

Kun teet asioita, pidät kiinni kahdesta nyrkkisäännöstä: 1. Tykkäät siitä. 2. Se ei loukkaa muita. Sen jälkeen sinua ei kiinnosta ymmärtääkö naapurin Pertti sitä vai ei. 

17. Pyrit aina löytämään asioiden valoisan puolen.

Tästä asiat meillä on toimiston vessan seinällä kortti.

worrying.jpg

Kuva: quotespictures.com

18. Hyväksyt sen mitä et voi muuttaa.

On asioita, joihin on hyvin vaikea vaikuttaa juuri nyt. Mutta edellisen kohdan hengessä ymmärrät, että jos olet 150cm pitkä, se aiheuttaa haasteita koripallossa mutta tuo etuja moneen muuhun urheilulajiin, sellaisiin missä 205cm pitkä on pulassa.

Juuri nyt tänään ei pankkitilillä voi olla sen enempää rahaa mitä siellä juuri nyt on mutta olet kiinnostunut katsomaan mitä kaikkea sillä voi tehdä kaikesta huolimatta. Juuri nyt vaaka ei voi näyttää enempää tai vähempää kuin mitä se näyttää mutta olet kiinnostunut mitä kaikkea näistä lähtökohdista voisi asialle tehdä.

Olet tavallaan siis "sinut nykyhetken kanssa" vaikka se ei niin miellytävä olisikaan. 

19. Keskityt niihin asioihin, joita voit muuttaa.

Niitä asioita joihin voi vaikuttaa on valtavan paljon ja mikä parasta, ne ovat usein ne kaikkein oleellisimmat terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Olet myös avoimin mielin valmis katsomaan josko sittenkin sellaisiin asioihin voisi vaikuttaa, jotka omassa päässä ovat muodotuneet edellisen kohdan kaltaisiksi.

20. Olet onnellinen ja tyytyväinen.

Mitä tämä ikinä sinun kohdallasi tarkoittaakaan niin toivottavasti olet sen löytänyt. Pidä siitä sitten kynsin ja hampain kiinni. Jos mietit mitä kaikkea tämä voisi olla tai mistä tämä rakentuu niin lue uudestaan kohdat 1. - 19. :)