13 opetusta menestyvästä jääkiekkojoukkueesta

Vietin kesällä viikon filosofi Esa Saarisen Tulenkantajat-seminaarissa. Filosofishenkinen pohdinta&toiminta-seminaari oli yksi viime vuosien kolauttavimmista kokemuksista kaltaiselleni sohvafilosofille.

Yksi käsitellyistä aiheista oli ns. rakenteiden siirtyvyyden laki. Sen idea on (ulkomuistista), että "jos jokin systeemi toimii erinomaisesti jossain kontekstissa, se todennäköisesti toimii jossain muussakin kontekstissa, vähintäänkin kohtalaisesti."

Suomeksi: kun havaitset jonkun ilmiön, henkilön, yrityksen tai yhteisön menestyvän, kannattaa syventyä näiden käyttämiin toimintamalleihin ja ajatustapoihin. Miettiä onko näissä jotain sellaista, että niitä voisi soveltaa omaan elämään?

Kävimme läpi mitä tällaisia asioita on menestyvässä jääkiekkojoukkueessa, esimerkiksi Suomen MM95-kisojen voitokkaassa joukkueessa. Jokainen ymmärtää, että maailmanmestaruuden tai liigamestaruuden voittaminen ei ole helppoa. Verta, hikeä ja kyyneleitä valutetaan treeneissä, vaihdoissa, välierissä ja finaaliottelun viimeisillä sekunneilla, kunnes ultimaalinen voitto on saavutettu.

Tämä filosofinen tuokio sai minut istumaan alas ja listaamaan asioita, jotka rakentavat jääkiekkojoukkueelle perustan voittaa mestaruuden. Vaikka joukkueen kokoonpano tai suoritus ei välttämättä ollut täydellinen ja virheitä tehtiin niin silti väitän, että ainakin jotain sieltä voi ottaa opiksi.

1. Paraskaan jääkiekkojoukkue ei peluuta koko kauden ajan pelkkää ykkös- ja kakkosketjua. Välillä annetaan mahdollisuus 3-4 ketjuille. Tällöin ensinnäkin tähtikentät saavat aikaa ladata akkuja ja toiseksi muissa ketjuissa piilevät tulevaisuuden tähdet saavat mahdollisuuden onnistua ja kehittyä paremmiksi. Älä siis sinäkään operoi joka päivä pelkästään omien vahvuuksiesi kautta. Jokainen ominaisuutesi on tärkeä, roolit vain hieman erilaisia, kuten pelaajilla jääkiekkojoukkueessa. 

Jos vahvuutesi on kova treenaaminen ja heikkous esimerkiksi riittävä laadukas syöminen niin pelkkä kova treeni ei vie kehityksessä eteenpäin kovinkaan pitkään. Hetkittäin pitääkin laittaa enemmän fokusta syömisessä onnistumiseen. Jos vahvuutesi on treeniin, ravintoon ja lepoon omistautuminen, älä kuitenkaan unohda esimerkiksi sosiaalisia suhteita ja "relaamista" koska pidemmän päälle niilläkin on merkitystä. Mene joskus ystävän kanssa pihville ja mökille heittämään tikkaa. Näissä heikkouksissasi saattaa piillä vahvuuksia, joita et tiennyt olevan edes olemassa.

Keskittymällä perusasioihin, saadaan jääkiekkoilijan suorituskyvyssä ihmeitä aikaan 12-viikkoisen off seasonin aikana.

Keskittymällä perusasioihin, saadaan jääkiekkoilijan suorituskyvyssä ihmeitä aikaan 12-viikkoisen off seasonin aikana.

2. Menestyvä jääkiekkojoukkue rakentuu perusasioille. Voidaan sanoa kohtuullisella varmuudella, että Teemu Selänne oli treenannut maalintekoa ahkerasti ja osasi ranne- ja lyöntilaukaukset vähintäänkin kohtuullisesti siirtyessään Winnipegiin kaudella 1992-93. Silti hän treenasi ranne- ja lyöntilaukauksia vielä kaudella 2013-14 edelleen, yli kaksikymmentä vuotta myöhemmin.

Jos siis yksi jääkiekkohistorian legendoista treenaa tällaisia perusasioita koko uransa lapsuudesta eläköitymiseen, ehkä sinunkin kannattaisi treenata ja keskittyä perusasioihin (uni, kasvikset, proteiini, kyykky, maastaveto, jne)? Kun kerran kovimmatkin niihin luottavat, ehkä niissä piilee jotain maagisia menestymisen avaimia?

3. Menestyvä jääkiekkojoukkue kohtaa ongelmat vastaantulojärjestyksessä. Vaikka heillä on strategia, pelikirja ja suunnitelma laadittuna yksittäisestä pelistä koko kauteen, he kohtaavat ongelmat vastaantulojärjestyksessä eivätkä murehdi suotta tulevaa. Yllättävä kahden miehen alivoima hoidetaan tässä ja nyt. Ei murehdita ensi viikon torstain vieraspeliä Kuopiossa.

Älä sinäkään mieti ylimaallisen paljon mitä kaikkea voisi olla tai mihin kaikkeen pystyisit jos elämä olisi täydellistä. Ota vastaantulevia haasteita härkää sarvista vastaantulojärjestyksessä.

4. Mestaruuden voittanut joukkue tekee kaudessa yli 200 maalia mutta jokaisen näistä yksi kerrallaan eikä tyylipisteitä jaeta. Jos Teemu Selänne heittää toivotaan toivotaan -roikkokiekon maalille ja se menee Sami Kapasen persposken kautta alakulmaan, kukaan ei huuda, että "olipa ruma!" tai "no ihan ok mutta miksi et tehnyt kahta maalia?"

Isotkin onnistumiset alkavat pienestä ja etenevät askel kerrallaan. Maastavetotulokseen ei saa 100 kiloa lisää ennen kuin on saanut viisi kiloa. 20 kiloa rasvaa ei pala ennen kuin yksi kilo on palanut. Ole siis onnellinen pienistäkin onnistumisista ja muista, että niistä maailmanmestaritkin ovat aloittaneet eikä tyylipisteitä jaella.

Heikin valmennuksessa ammattijääkiekkoilija Alexander Ruuttu saavutti kesän aikana elämänsä kunnon ja suuntasi tulevalle kaudelle ulkomaille pelaamaan.

Heikin valmennuksessa ammattijääkiekkoilija Alexander Ruuttu saavutti kesän aikana elämänsä kunnon ja suuntasi tulevalle kaudelle ulkomaille pelaamaan.

5. Jos tänään tulee turpaan 0-18, tärkeintä on, että huomenna voitetaan vähintään 1-0. Jos sinulle iskee päälle katastrofikuukausi työkiireineen, lapsien sairastumisineen, univelkoineen ja selkäkipuineen, tärkeintä on palata jossain kohtaa takaisin voittojen tielle. Yhdessä hyvässä treenissä tai hyvin nukutussa yössä piilee uuden voittoputken alku.

6. Kukaan ei pärjää elämässä yksin. Jos Teemu Selänne joutuu pelaamaan 60 minuuttia 1-5 alivoimalla, heikompikin joukkue vie häntä kuin mätää kukkoa. Teemukin tarvitsee huoltajan teroittamaan liustimet ja täyttämään juomapullot, puolustajat, ketjukaverit, maalivahdin, valmentajat ja kotijoukot. 

Ehkä sinunkin onnistumiselle on hyväksi, jos kotijoukot ovat menossa mukana? Voisiko valmentaja laatia sinulle toimintasuunnitelman ravinnon ja treenin suhteen samalla tavalla kuin päävalmentaja Teemulle?

7. Jääkiekkojoukkue ei elä pilvilinnoissa vaan totetaa realiteetit ja miettii miten niiden avulla voittaa mestaruuden. Vähän kuten Ruotsi 5-1 tappioasemassa ehkä totesi, että "eihän tämä nyt hyvältä näytä mutta tässä ollaan ja näillä mennään niin kovaa kuin ikinä mahdollista!" ja otti 5-6 voiton surullisen kuuluisassa ottelussa. Siellä ei ollut surkuttelua, pyyhe ei lentänyt kehään eikä mietitty, että ehkä ensi maanantaina tai tammikuussa voitetaan.

Asiat eivät aina mene kuten suunnittelit ja sinulla tuskin tulee olemaan kaikkea maailman aikaa, vaivaa, rahaa ja resursseja käytettävissäsi ikinä. Siksi pitää ponnistaa parhaansa mukaan niillä resursseilla ja siitä tilanteesta missä olet juuri nyt. Aina on jotain mitä voi tehdä siinä hetkessä paremmin.

8. Tärkeintä ei aina ole se mitä hetkessä tapahtuu vaan se mitä siitä seuraa. Oman maalin takaa heitetty roikkukiekko ja hallittu syöttely ylöspäin ovat molemmat lopputuloksen kannalta samanarvoisia jos ne johtavat läpiajoon.

Vaikka et pääsisi vetämään treenisuunnitelmasi mukaista, optimaalista max out every day -treeniä, voi perusteellinen kehonhuoltotuokio olla vähintäänkin yhtä hyvä asia. Usein se johtaa tuplasti parempaan treeniin seuraavalla kerralla kun paikkoja ei kivistä ja liikkuvuus on parempi. 

9. Menestyvä jääkiekkojoukkue pyrkii selviämään alivoimatilanteista minimitappioin ja tekemään maalin jokaisesta ylivoimatilanteesta. Pyri sinäkin miettimään mikä olisi oman treenisi, ravintosi ja elämäntapojesi suhteen sellainen ensiapupakkaus ja toimintasuunnitelma kun asiat eivät mene suunnitellusti.

Ehkä kaikki muu voi mennä pieleen mutta 7-8h yöunista pidetään kiinni? Ehkä viikkoaikataulu on kiireinen mutta 3 x 45min treenille löytyy kyllä aikaa kun vähän soveltaa? Ehkä uni ja treeni ovat vähän mitä sattuu mutta voisiko pyrkiä tekemään parempia ravintovalintoja? Ehkä söit suklaalevyn stressiin mutta voisiko se jäädä vain siihen yhteen levyyn?

Kun elämässäsi koittaa ylivoimatilanne eli loma, normaali arkirytmi palautuu tai muu downshiftaus härkämäisestä arjesta, ota silloin kaikki ilo irti hetkestä: treenaa kovempaa, enemmän ja fiksummin, mieti voisiko ravintovalintoja tehdä paremmin ja onko uni riittävää ja laadukasta. Voisiko kokeilla vaikkapa rentoutumisharjoituksia?

Alivoimalla minimoi tappiot, ylivoimalla maksimoi tulokset.

Entisen jääkiekkoilijan, nykyisen rugbytähden, Ossi Aron tekemistä on ollut ilo seurata läpi kesän. Ossin tekemisessä ja asenteessa täyttyvät tämän postauksen jokainen kohta. Ei ihme, että menestystä tulee ja eteenpäin mennään koko ajan.

Entisen jääkiekkoilijan, nykyisen rugbytähden, Ossi Aron tekemistä on ollut ilo seurata läpi kesän. Ossin tekemisessä ja asenteessa täyttyvät tämän postauksen jokainen kohta. Ei ihme, että menestystä tulee ja eteenpäin mennään koko ajan.

10. Jääkiekkojoukkueesta tulee voittamaton kun se saavuttaa ottelussa flow-tilan. Flow-tilassa 1 + 1 on enemmän kuin 2. Ehkä olet joskus kokenut treenissä, työssä, arjessa tai elämässä tunteen, että kaikki menee putkeen vaikka tuntuu, että et tee juuri mitään. Palaset loksahtelevat kohdalleen, tulosta syntyy treenipainoissa, kehonkoostumus paranee ja hommat etenevät niin vaivattomasti, että itsekin ihmettelet entisaikojen jumituksia.

Flow-tilaa on vaikea kääntää päälle katkaisijasta. Suosittelenkin, että pyrkisit luomaan sellaiset olosuhteet ympärillesi, jotka mahdollistavat flow-tilan syntymisen. Suunnittele arki sellaiseksi, että pääset vetämään treenit henkinen & fyysinen "kaasutankki" mahdollisimman täynnä. Mieti miten ravinnosta saa sellaista, että se ravitsee sekä kehoa että mieltä.

11. Joskus on pelattavat taaksepäin jotta pääsee eteenpäin. Parhatkin jääkiekkojoukkueet joutuvat välillä vetämään u-käännöksen omalla siniviivalla koska vastustaja sumputtaa keskialueen liian hyvin. On palattava maalin taakse ja haettava uutta vauhtia. Pääasia on, että päästään yrittämään maalia seuraavasta yrityksestä.

Ehkä sinulla oli tälle viikolle optimaalinen treenisuunnitelma mutta lapsen flunssa ja pomon projektivaatimukset sumputtivat keskialueen liian tukkoon. Ei muuta kuin u-käännös, uutta vauhtia maalin takaa ja ensi viikolla uuteen nousuun!

12. Joskus jonkun on noustava esiin ja näytettävä kaapin paikka. Kuten Mikael Granlundin ilmaveivi, -95 finaalissa Ville Peltosen hattutemppu ja Mats "Suomen kaataja" Sundinin toistuvat teot osoittavat, tiukan paikan tullen on jonkun noustava massasta esiin ja näytettävä mistä kana pissii.

Niin paljon kuin itsekin kannatan pehmeää lähestymistapaa elämänmuutokseen, silti joskus on vain todettava, että "ei helkkari, nyt riittää!", vedettävä näppylähanskat kouraan ja ryhdyttävä toimeen. Myös silloin kun se ei ihan hirvittävästi huvita. Aina ei motivaatiota kannata odottaa. Mene salille ja kyykkää. Usein motivaatio hiipii kylään viimeistään komannen sarjan kohdalla.

13. Kun perusteet ovat kunnossa, hio yksityiskohtia. Samalla tavoin kuin menestyvä jääkiekkojoukkue hioo yli- ja alivoimakuvioita, harjoittelee suoraan syötöstä -laukausta, luistelua, kehittää oheisharjoitteluaan ja optimoi palautumista, mieti sinäkin onko päivittäisessä tekemisessä jotain viilattavaa, jolla kehitys jatkuisi?

Mitä viilaamalla arjesta tulisi kevyempää, voisiko joistain asioista luopua kokonaan, että vapautuisi aikaa paremmalle arjelle? Onko kyykkytekniikassasi jotain parannettavaa? Onko makroravinnejakaumassa viilattavaa, jotta kehonkoostumuksen tasannevaihe saadaan ylitettyä? Saisiko pimennysverhojen avulla unen pääästä kiinni nopeammin? Entä treenilaturi tai palautusjuoma, lisäravinteet tai mindsetin kehittäminen?

Pahoittelut, että ylläoleva teksti oli aavistuksen verran ympäripyöreä mutta sitä filosofia joskus on kun tavoite on herättää sinut ajattelemaan uudella tavalla ja paremmin. Rakenteiden siirtyvyyden lain avulla sinäkin voit saada maailman parhaiden urheilijoiden opit käyttöösi jollain tavalla omassakin arjessasi tavoitteistasi riippumatta. Jos sinusta tuntuu, että tarvitset apua ravinnon, treenin tai elämäntapojen kanssa, laita ihmeessä viestiä. Autamme sinua Tampereella ja Helsingissä. :)